◎東京事務所を開設  宇宙旅行のスペースアドベンチャーズ

PR18861
☆共JBN 外0539(産業、宇宙旅行)(05・5・11)
【産業担当デスク殿】18861
◎東京事務所を開設  宇宙旅行のスペースアドベンチャーズ

【アーリントン(米バージニア州)11日PRN=共同JBN】宇宙体験を提供する会社として世界をリードしているスペースアドベンチャーズ社は11日、東京に事務所を開設し、横山龍宏氏を統括マネージャーに任命すると発表した。スペースアドベンチャーズ社は個人旅行客を宇宙に送り出してきた世界で唯一の会社であり、日本とアジア太平洋地域の諸国から宇宙観光の情報についてこれまで数千件に上る問い合わせを受けている。
世界で最初の民間宇宙旅行者である米国ビジネスマンのデニス・チトー氏と、「初のアフリカ人宇宙旅行者」マーク・シャトルワース氏のために軌道宇宙飛行を運営した同社は、このたび日本語によるホームページも開設したと発表した。ホームページwww.spaceadventures.jpを利用してほしい。
スペースアドベンチャーズのエリック・アンダーソン社長兼最高経営責任者は「この一年半ほど、日本における民間宇宙飛行への関心が高まっている。この需要に応え、何千件もの要望に応えるために東京事務所を開設する。わが社は1998年の創業以来、シミュレーション体験から宇宙飛行まで、あらゆる宇宙体験を提供してきた。正式に日本にデビューできることを喜ぶとともに、数週間のうちに『日本初の宇宙観光旅行者』を発表したと思う」と語った。
過去10年、東京大学先端科学技術研究センターは宇宙探検に対する国民の考え方を研究してきた。この10年間の研究によって、「一般市民の中に自らが宇宙旅行をしたいという満たされない大きな願望が存在すること。40才までの若い人々の約80パーセント、60、70才代でも30パーセントの人々が自ら宇宙旅行をしたいと考えていること」((1)、(2))などが明らかになっている。
スペースアドベンチャーズ社の開発中の準軌道プログラム(弾道宇宙飛行)は、4日間のトレーニングと90分の宇宙飛行で構成されている。宇宙船が最大高度に達すると、ロケットエンジンが停止し、乗客は5分間程度の無重力状態を体験する。同社は優秀な宇宙船メーカー数社とパートナーシップを築き、このプログラムをマーケティング・運営し、世界中の弾道宇宙飛行希望の顧客から申し込みを受け付け始めた最初の企業である。現在、申込金の合計金額は200万米ドル(2.2億円)に達している。スペースアドベンチャーズ社の準軌道(弾道)宇宙飛行の開始予定は2007年から2008年で、現在のプログラムの価格は102,000米ドルに設定されている。
スペースアドベンチャーズの準軌道(弾道)宇宙飛行の日本人顧客である愛知県の大久保周一氏「私はずっと宇宙旅行を夢見てきた。スペースアドベンチャーズが私の夢をかなえてくれるのだ。自分で準軌道宇宙飛行をすることを楽しみに待っていて、宇宙から見た地球の様子を心に描いている」と語った。
スペースアドベンチャーズ社の軌道飛行(民間人宇宙旅行)は、カザフスタンのバイコヌール宇宙センターからロシアのソユーズTMA宇宙船に搭乗して宇宙に打ち上げられる。その後、国際宇宙ステーションに搭乗し、平均10日間地球の周回軌道を回る。スペースアドベンチャーズ社は、デニス・チトー氏とマーク・シャトルワース氏の2名の民間人をすでに宇宙に送り出した。それぞれ、2000万米ドル(約22億円)の旅費を支払っている。
民間の宇宙探検者を国際宇宙ステーションに送り出した唯一の企業であるスペースアドベンチャーズ社は、米国首都・ワシントンDC近郊に本社を置き、モスクワと東京に支社がある。同社は、無重力体験、ミグ戦闘機による飛行、宇宙飛行士訓練、宇宙飛行資格取得プログラム、未来の準軌道宇宙飛行の予約といった、さまざまなプログラムを提供している。同社の顧問には、アポロ11号で月面を歩いたバズ・アルドリン、シャトル宇宙飛行士キャスリン・スロントン、ロバート(フット)ギブソン、チャールズ・ウォーカー、ノーマン・ダガード、サム・デュランス、バイロン・リヒテンバルグ、ピエール・サウト、スカイラブ宇宙飛行士オーウェン・ギャリオットが名を連ねている。

 ▽問い合わせ先
横山龍宏  日本事務所
tyokoyama@spaceadventures.com
電話:03-3507-5770
Stacey Tearne  アメリカ本社広報報担当
stearne@spaceadventures.com
電話:1-703-524-7172 ext.544

(1)P.コリンズ他、1994年、"Commercial Implications of Market Research on Space Tourism", Journal of Space Technology and Science, Vol 10, No 2, pp 3-11.
(2)P.コリンズ他、 1995年, "Demand for Space Tourism in America and Japan, and its Implications for Future Space Activities", Proceedings of 6th ISCOPS, AAS Vol 91, pp 601-610.

(了)


Space Adventures Opens Tokyo Office in Response to Overwhelming Interest in

Space Adventures Opens Tokyo Office in Response to Overwhelming Interest in Commercial Space Travel

ARLINGTON, Va., May 11 /PRN=KYODO JBN/ --

  Over 25 Percent of Suborbital Spaceflight Clients from Asia-Pacific Region  
                                        
            Dozens Have Expressed Interest In Orbital Spaceflight

    Space Adventures, Ltd., the world's leading space experiences company,
announced today the official opening of an office in Tokyo and the appointment
of Tatsuhiro Yokoyama as general manager.  Space Adventures, the only company
in the world to have taken paying passengers to space, has received thousands
of requests from Japan and other countries in the Asia-Pacific region, for more
information on opportunities available today for space tourism.

    The company which organized the orbital spaceflights for the world's first
private space explorers, American businessman Dennis Tito and the "First
African in Space" Mark Shuttleworth, is also pleased to announce the unveiling
of their Web site available in Japanese, please visit
http://www.spaceadventures.jp.

    "We have seen a trend in the last 18 months of a growing interest in
private space exploration from Japan. To meet that demand, we're opening a
Tokyo office to respond to the thousands of requests we've received," said Eric
Anderson, president and CEO of Space Adventures.  "Since our inception in 1998,
we've offered a full-range of space experiences from simulation to
spaceflight.  We're excited to have a formal presence in Japan and we look
forward to announce the first Japanese space tourist in the coming weeks."

    In the last decade, the University of Tokyo Research Center for Advanced
Science and Technology began a study of public attitudes towards space
exploration.  Among the findings of their 10-year study, they discovered, "an
enormous unsatisfied desire among the general public to travel to space for
themselves.  Some 80 percent of young people up to the age of 40 would like to
and even some 30 percent of people in their 60's and 70's say they would like
to." (1, 2)

    Space Adventures' suborbital program, currently in development, will
consist of a four-day training period and a 90-minute spaceflight.  As each
vehicle reaches their maximum altitude, the rocket engines will shutdown and
the passengers will experience up to five minutes of continuous
weightlessness.  The company is the marketing and experiences operation partner
for several of the leading space vehicle manufacturing companies and is the
first company to accept deposits from suborbital spaceflight clients, currently
totaling over $2,000,000 (USD).  Space Adventures is anticipating suborbital
spaceflights to commence in the 2007-08 timeframe and the current price for the
program is $102,000 (USD).

    "I have always had a dream of flying to space and Space Adventures is going
to make my dream a reality," said Okubo Shuichi of Aichi, one of Space
Adventures' Japanese suborbital spaceflight clients.  "I look forward to my
suborbital spaceflight and I'm already envisioning what the Earth from space
will look like."

    Space Adventures' orbital spaceflights launch aboard Russian Soyuz TMA
spacecraft from the Baikonur Cosmodrome in Kazakhstan.  Private space explorers
spend an average of 10 days orbiting the Earth aboard the International Space
Station.  Space Adventures has already sent two private citizens to space,
Dennis Tito and Mark Shuttleworth, both clients paid $20,000,000 (USD) each.

    Space Adventures, the only company to have successfully launched private
space explorers to the International Space Station, is headquartered in
Washington, D.C. metropolitan area with offices in Moscow and Tokyo.  It offers
a variety of programs such as Zero-Gravity and MiG flights, cosmonaut training,
spaceflight qualification programs and reservations on future suborbital
spacecrafts.  The company's advisory board comprises Apollo 11 moonwalker Buzz
Aldrin, shuttle astronauts Kathy Thornton, Robert (Hoot) Gibson, Charles
Walker, Norm Thagard, Sam Durrance, Byron Lichtenberg, Pierre Thuot and Skylab
astronaut Owen Garriott.

    1. P Collins et al, 1994, "Commercial Implications of Market Research on
Space Tourism", Journal of Space Technology and Science, Vol 10, No 2, pp 3-11.

    2. P Collins et al, 1995, "Demand for Space Tourism in America and Japan
and its Implications for Future Space Activities", Proceedings of 6th ISCOPS,
AAS Vol 91, pp 601-610.

    Available Topic Expert(s): For information on the listed expert(s), click
appropriate link.

    Eric Anderson
    http://profnet.prnewswire.com/ud_public.jsp?userid=512159


  SOURCE:  Space Adventures, Ltd.
    
Web site:  http://www.spaceadventures.jp