◎2か国で年間タイトル獲得か バス釣りの深江真一さん

PR15730
☆共JBN 外0628(産業、スポーツ)(04・6・17)
【産業担当デスク殿】15730
◎2か国で年間タイトル獲得か バス釣りの深江真一さん

 【ベントン(米ケンタッキー州)16日PRN=共同JBN】今年のバス釣り日本チャ
ンピオン、大阪の深江真一さん(31)は最も接近している米国の挑戦者に対する33ポ
イントのリードを維持して、6月23-26日にニューヨーク州のシャンプレーン湖で開
かれるウォルマートFLWツアーの年間タイトル・ランドオレーク・アングラーで勝利す
れば、プロのバス釣りで歴史を画すことになる。深江さんが勝利すれば、36年間のプロ
によるバス釣り史上、初めて2カ国で年間タイトルを獲得する。
深江さんは日本の主要なトーナメントサーキット、JBワールド・シリーズで2003
年の日本バス釣り年間タイトルを獲得した。トーナメント会場には多数のファンが計量を
見ようと押しかけるが、深江さんはきらびやかな釣り方で釣りファンのスターになってい
る。日本では多数のテレビ番組や、バス釣り師、ルアー、バスの世界と釣り道具箱などバ
ス釣り出版物で紹介されている。
1925年にカリフォルニアから日本に導入されたバスは人気のあるスポーツ釣りの対
象になり、トップのプロ釣り師は釣りファンの中で非常に人気がある。人気を証明するか
のように、多数の観客を集める釣り道具ショーを見るため、日本を訪問する米国の釣り師
は写真を取ろうとする人にもみくちゃにされ、ロックスターのような扱いを受ける。
ミズーリ州ラマル出身の富士フィルムのプロで、日本のルアー・メーカー、メガバスが
スポンサーになっているランディ・ブラウカト氏は「日本を5回、訪問したが、いつも大
騒ぎだ。前回は写真を取り、10ドルのカタログを買おうとしてわれわれのブースに近づ
くため、270メートルもの行列ができた。ファンの層は多様だが、ほとんどは派手なボ
ートや器具に引かれるティーンエージャーだ。彼らは夢中になっている。15、16、1
7歳の少女がグループでやってきて、写真を取るだけでキャッキャッと笑っている。米国
では見られない光景だ。まったく信じがたい」と語った。
同氏によると、日本の伝統的な相撲の力士でさえ、同じようなことをする。「相撲は国
民的スポーツであり、力士を神様のように扱う。だから前回の訪問で相撲チャンピオンの
1人が私と一緒に写真をと求めてきたのは信じられないほどの名誉だった。タイガー・ウ
ッズがお願いにくるようなものだ」と述べた。
ミズーリ州ストーバー出身の元FLWツアー・チャンピオン、ディオン・ヒブドン氏も
日本の熱狂ぶりを体験した釣り師だ。「王様のように扱う。日本の釣り業界の広がりは大
きい。米国ではスポーツ・ショーに1日、1万から1万1000人が集まるところ、日本
では10万人もくる。1時間も写真にサインし、さらに1000人も行列している。まっ
たく信じがたい」と語った。
8歳の時に兄から釣りを教えてもらった深江さんはその当時、自分が国際的な称賛を浴
びる道に踏み出したとはまったく認識しなかった。すぐに口の大きいバスに夢中になり、
兄とは違って、釣りをバスだけに集中した。バス釣りに傾注した結果、14歳で初のトー
ナメントに参加し、18歳でプロに転向することになった。プロとして13年間、日本で
のトーナメントではほぼすべて勝利し、世界で最も魅力的なバス・トーナメント・シリー
ズ、賞金680万ドルのウォルマートFLWツアーで熱情を試すため、米国に乗り込んで
きた。
深江さんが腕を磨いた琵琶湖は日本最大の湖で、運のよいことに、琵琶湖は澄んで深い
水などFLWツアーが行われる湖と共通点が多い。多様な琵琶湖で釣りをして磨いた知識
と技術を持つ深江さんは、ヤマハのプロでナンバーツーにランクされているルイジアナ州
ゴンザレス出身のグレグ・ハックニー氏へのリードを維持すれば釣りの歴史を作ることに
なる。同氏は今年、FLWツアーとバスマスター・ツアーの両方で複数のトップテン入り
を果たし、輝かしい成績を収めている。深江さんはFLWツアーでは、オキーチョビー湖
での4位、ビーバー湖での6位、ケンタッキー湖での5位を含め3回、トップテン入りを
果たしている。
深江さんに挑戦状を突き付けているハックニー氏はオールドヒッコリー湖での4位、ケ
ンタッキー湖での2位を含め、FLWツアーで2回、トップテン入りをしている。 今年
のタイトルを目指して深江さんに挑戦している別のツアー参加者は50ポイントで追撃す
るカストロのプロ、マイク・サーマン氏、74ポイント差のトレーシー・アダムス氏、7
6ポイントで追うケロッグのプロ、クラーク・ウェンドラント氏だ。優勝者には200ポ
イント、2位は199ポイント、3位は198ポイントが与えられるため、タイトルはシ
ャンプレーン湖での競技に持ち越されている。
元チャンピオンのヒブドン氏は「深江さんは優勝するために何でもやってのける1人だ
。トーナメントを渡り歩き、車で寝ている。朝は真っ先に釣り場に現れ、夜は最後まで残
っている。ほかの誰かが優勝するかもしれないが、深江さんはツアーで最も熱心に活躍し
ている。だからタイトルを握るかもしれない」と語った。
今年のランドオレーク・タイトル獲得者は2万5000ドルの現金とヤマハの発動機で
動くレーンジャー519VSバス・ボートが贈られる。勝利者はケロッグのコーンフレー
クス特別版ボックスに登場し、ナンバーワンシード選手として、アラバマ州のローガンマ
ーティン湖で開かれる賞金総額150万ドルのFLWツアー・チャンピオンシップに参加
する。8月11-14日に開かれるこの大会では、釣り大会最大の賞金50万ドルを目指
して激戦が行われる。この大会にはトップ48人の釣り師だけが参加でき、会場では入場
無料で世界級のボートやアウトドア・ショーが開かれる。
ケロッグが6月23-26日にシャンプレーン湖で主催するフォレストウッド・オープ
ンでは、参加者は水、木、土曜は午前6時半から、金曜日は午前8時からプラッツバーグ
のムーニーベイ・マリーナを出発する。水曜と木曜の計量は同じマリーナで午後3時から
始まり、金曜と土曜の計量はプラッツバーグの消費者広場にあるウォルマートの駐車場で
それぞれ午後5時と3時から始まる。
地元住民は金曜と土曜、ウォルマート駐車場の計量テント脇に設けられるファミリー・
ファンゾーンに招待される。このゾーンの呼び物は双方向のディスプレー、製品の見本、
ファミリー全体が楽しめるゲームだ。
レーンジャー・ボートの伝説的な創作者、フォレスト・L・ウッド氏にちなんで命名さ
れたウォルマートのこのFLWツアーは世界の有力な競争用釣り道具販売会社、FLWア
ウトドアーズが運営する。
FLWアウトドアーズとそのトーナメント・サーキットに関する詳しい情報はFLWOutdo
ors.comまで。また8月11-14日のウォルマートFLWツアー・チャンピオンシップを
見るためバーミンガム訪問を計画するためにはBirminghamal.orgまで。
(了)

Dave Washburn,
communications director,
+1-270-252-1607,
Jennifer Stevenson,
communications specialist,
+1-270-252-1606,
Web site: http://www.flwoutdoors.com
http://Birminghamal.org


Japan's Shinichi Fukae Poised to Make Bass-Fishing History on Lake Champlain

BENTON, Ky., June 16 /PRN=KYODO JBN/ --

Reigning Japan Bass Angler of the Year Shinichi Fukae of Osaka, Japan, is
poised to make professional bass-fishing history in New York on Lake Champlain
June 23-26 if he holds on to his 33-point lead over his closest American
challenger to win the Wal-Mart FLW Tour's coveted Land O'Lakes Angler of the
Year title. A win by Fukae would mark the first time in professional bass
fishing's 36-year history that someone earned angler of the year titles in two
countries.

Fukae earned the 2003 Japan Bass Angler of the Year title in the popular
JB World Series, which is Japan's premier tournament circuit. His stellar
performance in Japan elevated the 31-year-old pro to stardom among the
country's loyal fans that flock to tournament weigh-ins by the thousands.
Fukae has been featured on numerous television shows in his home country and
in the pages of Japanese bass-fishing publications such as Basser, Lure, Bass
World and Tackle Box.

Introduced to Japan from California in 1925, bass are a popular sport fish
in the country, and top professional bass anglers enjoy extreme popularity
among the nation's fishing fans. As a testament to the sport's popularity, top
American anglers visiting Japan for fishing tackle shows, which attract
extraordinary crowds, are often mobbed by autograph seekers and treated with
rock-star-like reverence.

"I've been there five times, and basically every time it has been
absolutely insane," said Randy Blaukat, a Fujifilm pro from Lamar, Mo., who is
also sponsored by Japanese lure maker Megabass. "The last time I was there,
people stood in a line that stretched at least 300 yards just to get to our
booth for an autograph and to buy a catalog for $10. The fan base is really
diverse, and it's mostly teenagers who are attracted to the glitz of fancy
boats and equipment. They are fanatical about it. Fifteen-, 16- and 17-year-
old girls come up in groups and giggle just to get autographs. You just don't
see that sort of thing over here. It's incredible."

According to Blaukat, even Japan's larger-than-life sumo wrestlers get in
on the act. "Sumo is their national sport, and they treat those guys like
gods," he said. "So it was an incredible honor when, on my last trip, one of
the sumo champions asked to have his picture made with me. It's like Tiger
Woods asking for your autograph."

Former FLW Tour Champion Dion Hibdon of Stover, Mo., is another angler who
has experienced the Japanese bass-fishing craze. "They treat you like kings
and the fishing industry is huge over there," he says. "Where a sport show in
states attracts maybe 10,000 or 11,000 people in a day's time, they'll have
100,000 people come through. You'll sign autographs for an hour and there
might still be a thousand people standing in line. It's pretty crazy."

Little did Fukae know when he was introduced to fishing at age 8 by his
older brother that he had started down a path that would lead to international
acclaim. He was instantly enamored with largemouth bass and, unlike his
brother, he directed his fishing endeavors exclusively toward that particular
species. His dedication to bass fishing led him to enter his first tournament
at 14 and to turn pro at 18. After winning just about everything his home
country had to offer in his 13-year career as a pro, Fukae ventured to the
United States in 2004 to test his mettle against America's best in the world's
most lucrative bass-tournament series - the $6.8 million Wal-Mart FLW Tour.

Lake Biwa, where Fukae honed his skills, is the largest lake in Japan, and
fortunately for Fukae, it shares many qualities with lakes on the FLW Tour,
including clear, deep water and rocky shorelines in its upper stretches to
shallow grassy waters in its lower reaches.

Armed with knowledge and skills gleaned from years of fishing the diverse
cover of Japan's Lake Biwa, Fukae could make fishing history by maintaining
his hard-fought lead over Yamaha pro and No. 2-ranked Greg Hackney of
Gonzales, La., who has assembled what is arguably the sport's most impressive
record in 2004, with multiple top-10 finishes on both the FLW Tour and
Bassmaster Tour. With five of six FLW Tour qualifiers complete, Fukae has
earned three top-10 finishes, including a fourth-place finish on Lake
Okeechobee, a sixth on Beaver Lake and a fifth on Kentucky Lake. He finished
11th on the Atchafalaya Basin and 71st on Old Hickory.

Hackney, who is mounting a tough challenge to Fukae, has earned two top-10
finishes on the FLW Tour, including a fourth-place finish on Old Hickory and a
second-place finish on Kentucky Lake. He finished 15th at the season opener on
Lake Okeechobee, 59th on the Atchafalaya Basin and 50th on Beaver Lake.

Other FLW Tour anglers challenging Fukae for the Angler of the Year title
are Castrol pro Mike Surman, who trails by 50 points; Tracy Adams, who trails
by 74 points; and Kellogg's pro Clark Wendlandt, who trails by 76 points. Two
hundred points are awarded for a win, 199 for second, 198 for third, and so
on, so the title could come down to the wire on Lake Champlain.

"Shin is one of those guys that comes along and does whatever it takes to
win," Hibdon said. "He goes from tournament to tournament and sleeps in his
van. Nobody is at the ramp before he gets there in the morning, and nobody is
at the ramp when he gets back in the evening. Somebody else may win angler of
the year, and they are the best, no doubt about it, but Shin is the hardest
working guy on tour. And he might just hold on for the win."

The Land O'Lakes Angler of the Year earns $25,000 cash and a Ranger 519VS
bass boat powered by Evinrude or Yamaha. The winner also appears on special-
edition boxes of Kellogg's Corn Flakes and will enter the $1.5 million FLW
Tour Championship on Alabama's Logan Martin Lake as the No. 1 seed. There he
will compete in head-to-head competition Aug. 11-14 for the sport's biggest
prize -- $500,000 cash. Only the top 48 anglers advance to the FLW Tour
Championship, which also features a world-class boat and outdoor show with
free admission.

At the Forrest Wood Open presented by Kellogg's on Lake Champlain June 23-
26, anglers will take off from Mooney Bay Marina in Plattsburgh at 6:30 a.m.
Wednesday, Thursday and Saturday and at 8 a.m. Friday. Wednesday and
Thursday's weigh-ins will also be held at Mooney Bay Marina beginning at 3
p.m. Friday and Saturday's weigh-ins will be held at the Wal-Mart store
located at 25 Consumer Square in Plattsburgh beginning at 5 p.m. and 3 p.m.,
respectively.

The community is invited to attend the Family Fun Zone Friday and Saturday
outside the weigh-in tent in the Wal-Mart parking lot. The Family Fun Zone
features interactive displays, product samples and games for the entire family
to enjoy. The Fun Zone will open Friday at 3 p.m. and Saturday at 11 a.m.

Named after Forrest L. Wood, the legendary founder of Ranger Boats, the
Wal-Mart FLW Tour is administered by FLW Outdoors, the world's leading
marketer of competitive fishing.

For more information on FLW Outdoors and its tournament circuits, visit
FLWOutdoors.com. To plan your trip to Birmingham for the $1.5 million Wal-Mart
FLW Tour Championship Aug. 11-14, visit Birminghamal.org



SOURCE: FLW Outdoors

NOTE TO EDITORS:
Visit the Media Center located at the top of www.flwoutdoors.com
for photos of Shinichi Fukae

CONTACT: Dave Washburn,
communications director,
+1-270-252-1607, or

Jennifer Stevenson,
communications specialist,
+1-270-252-1606,
both of FLW Outdoors
Web site: http://www.flwoutdoors.com
http://Birminghamal.org