◎調査会社のノバトリス買収  ハリス・インタラクティブ

PR14612
☆共JBN 外0250(産業、市場調査)(04・3・3)
【産業担当デスク殿】14612
◎調査会社のノバトリス買収  ハリス・インタラクティブ

 【ロチェスター(米ニューヨーク州)、ロンドン、パリ3日PRN=共同JBN】ハリ
ス・
インタラクティブ社(ナスダック:HPOL)は、パリに本社がある年商300万ドルの
オンライン市場調査会社ノバトリスを買収した。ハリスの欧州におけるオンライン調査用
パネルの会員は70万で、これにノバトリスの会員100万が加わると170万になり、
欧州で最大規模になるとみられる。
ノバトリスはハリスの完全所有子会社、HIヨーロッパの一部になり、フランスとベル
ギーの顧客にカスタム調査の提供を継続する。ノバトリスはまたHIヨーロッパのサービ
ス部門としても活動し、オンラインのデータ収集を他の市場調査会社に提供する。

 ハリスの創業者兼会長のゴードン・S・ブラック博士は「この買収は当社が世界最大の
調査会社の1つになる新たな一歩だ。この豊富な調査会員を利用して、インターネット・
ベース調査の広範囲な経験を活用、世界の顧客に極めて正確で、意思決定に利用できる知
識を提供する。推定30億ドルの欧州のオンライン調査市場でこれは成功が保証された方
式であり、当社にとって大きな競争上の利点になる」と語った。
 ナタリー・ペリオ・コンボー、パトリック・ファン・ブローム両氏が1995年、ノバ
トリスを創立、フランスの有力なオンライン調査企業に育成した。20人の従業員は製造
、技術、専門的サービスを含めた多くの分野で、多様な顧客にサービスしている。
 両氏は「われわれの調査専門知識を米国、欧州、アジアの同僚のそれと結合させること
に興奮している。ハリスが提供する革新的な方法論と強力な技術で当社の顧客は間違いな
く利益を得る」と述べた。
 HIヨーロッパの社長、ジョージ・テへニアン博士は「フランスとベルギーの調査市場
に対するノバトリスの理解力と、欧州で到達が困難なグループに対しタイムリー、かつ手
頃な価格で調査を実施する当社の能力が強化されたことで、全世界の顧客は利益を得る」
と語った。
 ハリス・インタラクティブのロバート・E・ナップ副会長兼最高経営責任者(CEO)
は「北米と西欧の双方で大規模、あるいは専門的な分野の調査を当社が実施するのに必要
なインターネット調査会員がノバトリスの買収で得られる。欧州での会員を増やし続け、
今年7月までに200万を超えると期待している。アジアは次なる機会であり、年末まで
に日本、中国、インド、環太平洋の調査会員を増やすため既に、戦略を検討している」と
述べた。
 ▽ハリスについて
 ハリス・インタラクティブ(www.harrisinteractive.com)は、ハリス世論調査(Harri
s
Poll、登録商標)や、科学的に正確な市場調査を行うインターネット方式を切り開いた先
駆者的役割でよく知られている世界規模の市場調査とコンサルティング企業。本社はニュ
ーヨーク州のロチェスター。独占的な方法論と技術を、予測、カスタム、戦略的調査の専
門知識と結合させている。ロンドンに本社がある完全所有子会社、HIヨーロッパと、東
京に本社があるハリス・インタラクティブ・ジャパンだけでなく、ハリス・インタラクテ
イブ・グローバル・ネットワークを通じ、国際的な調査を実施している。
 ▽HIヨーロッパについて
 HIヨーロッパ(www.hieurope.com)は、ITとテレコム業界を中心に、戦略的なビジ
ネスと消費者調査の専門知識で知られる市場調査とコンサルティング企業。インターネッ
トベースに集中し、革新的な方法論と洗練された技術の綿密な応用を通じ、顧客の複雑な
ビジネス問題解決で重要な役割を果たしている。本社はロンドンで、ハリス・インタラク
ティブの子会社。
 ▽ノバトリスについて
 1995年に創立され、パリに本社があるノバトリス(www.novatris.com)は調査ツー
ルとしてインターネットを採用した初の市場調査とコンサルティング企業の1つ。オン
ラインの調査会員は世界最大級で、到達が難しい回答者の量的、質的な調査ソリューシ
ョンを欧州の多様な顧客に提供することが可能になっている。
(了)

▽問い合わせ先
Dan Hucko of Harris Interactive,
+1-585-214-7470,dhucko@harrisinteractive.com
Carole Holland of HI Europe、
+44-0-20-8263-5268,cholland@hieurope.com
http://www.harrissinteractive.com


Harris Interactive Acquires French Online Research Firm Novatris

ROCHESTER, N.Y., LONDON & PARIS, March 4 /PRN=KYODO JBN--

Combination Creates Largest Pan-European Online Research Panel
Of 1.7 Million Respondents

Harris Interactive(R) (Nasdaq: HPOL) has acquired Novatris S.A., an online
market research firm with $3 million in revenue based in Paris, France. The
addition of the one million Novatris panel members to the current Harris
Interactive European panel of 700,000 will create a combined online research
panel of 1.7 million members, believed to be the largest in Europe.

Novatris will become part of Harris Interactive's wholly owned subsidiary,
HI Europe and continue to provide custom research solutions to clients in
France and Belgium. Novatris will also serve as HI Europe's service bureau and
provide online data collection to other market research firms.

"This acquisition is another step for Harris Interactive in becoming one of
the largest research organizations in the world," stated Dr. Gordon S. Black,
founder and Chairman of Harris Interactive. "We can now utilize our extensive
experience in Internet-based research to tap this rich panel and deliver highly
accurate and actionable knowledge to our customers worldwide. It's a proven
formula for success and a large competitive advantage for us in the estimated
$3 billion European online research market," Black concluded.

Nathalie Perrio-Combeaux and Patrick Van Bloeme founded Novatris in 1995
and grew it to become the leading online research firm in France. Its 20
employees serve a diverse set of clients in many sectors including
manufacturing, technology and professional services.

"We are excited about combining our research expertise with that of our
American, European and Asian colleagues," stated Patrick Van Bloeme and
Nathalie Perrio-Combeaux. "Our customers will surely benefit from the
innovative methodologies and powerful technologies that Harris Interactive
offers."

"Our customers worldwide will also benefit from Novatris' understanding of
the French and Belgian research markets and our increased capability to conduct
timely, affordable research among hard-to-reach groups in Europe," stated Dr.
George Terhanian, President of HI Europe.

"The acquisition of Novatris now creates the critical mass needed for
Harris Interactive to conduct large scale or low incidence research in both
North America and Western Europe," said Robert E. Knapp, Vice-Chairman and CEO
of Harris Interactive. "We will continue to grow our European Internet panel
and expect it to exceed two million by July 2004. Asia is our next opportunity
and we are already evaluating strategies to grow our panel into Japan, China,
India and the Pacific Rim by the end of the year," Knapp concluded.

About Harris Interactive(R)
Harris Interactive (www.harrisinteractive.com) is a worldwide market
research and consulting firm best known for The Harris Poll(R) and for
pioneering the Internet method to conduct scientifically accurate market
research. Headquartered in Rochester, New York, Harris Interactive combines
proprietary methodologies and technology with expertise in predictive, custom
and strategic research. The Company conducts international research through
wholly owned subsidiaries-London-based HI Europe and Tokyo-based Harris
Interactive Japan-as well as through the Harris Interactive Global Network.

About HI Europe
HI Europe (www.hieurope.com) is a market research and consulting firm known
for its expertise in strategic business and consumer research, particularly in
the IT and telecom industries. HI Europe plays a major role in solving its
clients' complex business problems through thoughtful application of innovative
methodologies and sophisticated technologies, focusing on those that are
Internet-based. Headquartered in London, HI Europe is a subsidiary of US-based
Harris Interactive(R).

About Novatris
Founded in 1995 and based in Paris, France, Novatris (www.novatris.com)
was among the first market research and consulting firms worldwide to embrace
the Internet as a research tool. Today, Novatris's online panel is among the
world's largest, allowing Novatris to provide quantitative and qualitative
research solutions among hard-to-each respondents to its diverse set of
clients in Europe.

Dan Hucko Carole Holland
Harris Interactive HI Europe
585-214-7470 +44 (0) 20-8263-5268
dhucko@harrisinteractive.com cholland@hieurope.com


SOURCE: Harris Interactive

CONTACT: Dan Hucko of Harris Interactive
+1-585-214-7470, dhucko@harrisinteractive.com

Carole Holland of HI Europe
+44-0-20-8263-5268, cholland@hieurope.com

Web site: http://www.harrisinteractive.com

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