◎ナイキがコンバース買収へ  総額3億000万ドルで

PR12550
☆共JBN 外0547(産業、スポーツ)(03・7・10)
【産業担当デスク殿】12550
◎ナイキがコンバース買収へ  総額3億000万ドルで

 【ビーバートン(米オレゴン州)9日PRN=共同JBN】ナイキ社(BNY
SE:NKE)は9日、ほぼ1世紀にわたりスポーツ面の伝統を持ち世界で知ら
れているフットウエア(スポーツシューズ)メーカーのコンバース社を買収する
最終的合意に達したと発表した。コンバースの全株式取得に支払われる額は約3
億5000万ドルで、さらに取引完了時点で同社の一部運転資本の債務肩代わり
を行う。
 ナイキのニュービジネス・ベンチャーズのトム・クラーク社長は「コンバース
は大きな伝統と長い成功の歴史を持った最強のスポーツシューズ・ブランドの1
つである。同社経営者は顧客に親しまれたこのブランド再建に素晴らしい仕事を
してきたので、彼らの成長戦略を引き続き実現するよう支援したいと考えている。
コンバースはわれわれのスポーツに対する情熱を共有しており、両社は共に、活
気のある消費者基盤により大きなアクセスを生み出したい」と語った。
 コンバースのジャック・ボイーズ最高経営責任者(CEO)は「われわれは過
去2年、わが社ブランドを米国の初のスポーツ用品会社としての長い立場に再構
築し、再活性化をはかってきたが、われわれの仕事はなお未完成である。チャッ
ク・テーラー、オールスター、ジャック・パーセルなど伝統的な製品と、その他
スポーツ関連シューズと合わせた中核業務は、われわれが築き、成長させる計画
の大きな基盤である。ナイキとのパートナーシップは、われわれにとって大きな
チャンスとなり、中核業務を成長させ、その他スポーツやライフスタイル分野に
も製品提供を拡大しするというビジョンを遂行できる」と語った。
 クラーク氏は「ナイキ・ブランド常に、性能と革新に根ざしている。われわれ
は世界中の消費者と広く深い関係を持っており、ナイキ・ブランドで95億ドル
の年間売上高を生んできた。非ナイキ・ブランドを通じた成長戦略は、ナイキが
直接その会社の成長を支援することができる最高の経営チームを持って、強力な
ブランドを識別することである。コンバースは間違いなくわが社の評価基準に合
致しており、そのブランド資産はこれまで以上の売り上げと利益あげる潜在的力
がある。一段と業務を多様化しているナイキにコンバースを加えた商品提供は、
長期的な株主の価値を生み出すことに貢献するだろうと信じている」と語った。
 今回の取引完了には、企業合併審査法を含む米国政府の検討など、規制上の審
査を受ける。
  ナイキ社(米オレゴン州ビーバートン)は、各種スポーツとフィットネス向
けに信頼できるスポーツシューズ、アパレル、用具、アクセサリーの世界最大手
の設計、販売メーカーである。今年3月末までの2003会計年度の売上高は1
07億ドル。ナイキ全額出資の子会社には、男女高級品のシューズ、アクセサリ
ー、アウターウエアを販売しているコール・ハーン、アクション・スポーツとテ
ィーンのライフスタイル・アパレルを販売しているハーレー・インターナショナ
ル、ホッケー用具の世界大手メーカーであるバウアー・ナイキ・ホッケーを含む。
 コンバース(米マサチューセッツ州ノースアンドーバー)は、高性能でカジュ
アルなスポーツシューズとアパレルの設計、流通、販売を行っている。創立は1
908年で、チャック・テーラー、オールスター、ジャック・パーセル、その他
スポーツ用品など伝統的なシューズを生み出している。同社は1万2000あま
りの運動専門用品、スポーツ製品を米国とカナダの専門店、デパート、全国チェ
ーンストアで、また100カ国余りの42のライセンス店で販売している。20
02年の売上高は2億500万ドル。コンバースとそのラインセンス供与パート
ナー、子会社(日本を除く)が製造するコンバース・ブランド名のすべての製品
の世界卸し売り売上高は、2002年に約3億9000万ドルだった。
(了)

▽問い合わせ先
media, Joani Komlos, +1-503-671-2013, or
investors, Pamela Catlett, +1-503-671-4589,
both of NIKE, Inc.
FCMN Contact: Lisa.Arbini@nike.com
Photo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/19990818/NIKELOGO
AP Archive: http://photoarchive.ap.org
PRN Photo Desk, 888-776-6555 or 212-782-2840
Web site: http://www.nikebiz.com


NIKE, Inc. to Acquire Converse, Inc.

BEAVERTON, Ore., July 9 /PRN=KYODO JBN/ --

NIKE, Inc. (NYSE: NKE) announced today it has entered into a definitive
agreement to acquire Converse, Inc., the globally recognized footwear brand
with nearly a century of sports heritage. The total price to be paid for 100
percent of the equity shares is approximately $305 million plus the assumption
of certain working capital liabilities at the time of the transaction's
consummation.

(Logo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/19990818/NIKELOGO )

"Converse is one of the strongest footwear brands in the world with great
heritage and a long history of success," Tom Clarke, Nike's President of New
Business Ventures, said. "Converse's management has done an excellent job of
reestablishing this beloved brand with consumers and we look forward to
supporting them as they continue to implement their growth strategy. Converse
shares our passion for sports and, together, Nike and Converse will generate
even greater access to a dynamic consumer base."*

Jack Boys, Chief Executive Officer of Converse, said, "Over the past two
years, we have rebuilt and reinvigorated the Converse brand to its
long-standing position as America's Original Sports Company, but our job is
not done. Our core business in heritage products like Chuck Taylor(R) All
Star(R) and the Jack Purcell(R) combined with our traditional performance
footwear offerings is a great foundation upon which we plan to build and grow.
Our partnership with Nike creates significant opportunity for us to execute
our vision for building a leading global sports footwear and apparel brand by
growing our core business and expanding our product offerings into other
sports performance and lifestyle categories."*

Clarke said, "The Nike brand has always been rooted in performance and
innovation. We enjoy a broad and deep connection with consumers around the
world which has generated over $9.5 billion in annual revenue under the Nike
brand. Our strategy for growing through non-Nike brands is to identify strong
brands with superior management teams where Nike can directly assist in the
company's growth. Converse certainly meets our criteria and its brand equity
offers potential to drive even greater revenue and earnings performance. We
believe the addition of Converse to our increasingly diverse Nike, Inc.
portfolio will contribute to creating long-term shareholder value."*

Consummation of this transaction is subject to regulatory review,
including U.S. government review under the Hart-Scott-Rodino Premerger
Notification Act.

NIKE, Inc., based in Beaverton, Oregon, is the world's leading designer
and marketer of authentic athletic footwear, apparel, equipment and
accessories for a wide variety of sports and fitness activities. For fiscal
year 2003 ended May 31, NIKE, Inc. revenue totaled $10.7 billion. Wholly owned
Nike subsidiaries include Cole Haan(R), which markets a line of
high-quality men's and women's footwear, accessories and outerwear; Hurley
International LLC, which markets action sports and teen lifestyle apparel; and
Bauer NIKE Hockey Inc., which manufactures and markets hockey equipment.

Converse, Inc. based in North Andover, Massachusetts, is a designer,
distributor, and marketer of high performance and casual athletic footwear and
apparel. Founded in 1908, Converse has created such legendary shoes as the
Chuck Taylor(R) All Star(R), the Jack Purcell(R), One Star(R), and other
authentic heritage products. Converse sells its products in over
12,000 athletic specialty, sporting goods, specialty, department and national
chain stores across the United States and Canada, and through 42 licensees in
over 100 countries. Full-year 2002 Converse, Inc. revenue totaled
$205 million. Worldwide wholesale sales of all products bearing the Converse
brand, generated by Converse, Inc. and its licensing partners and affiliates
(excluding Japan), were approximately $390 million for 2002.

The marked paragraphs contain forward-looking statements that involve
risks and uncertainties that could cause actual results to differ materially.
These risks and uncertainties are detailed from time to time in reports filed
by NIKE with the S.E.C., including Forms 8-K, 10-Q, and 10-K.

SOURCE: NIKE, Inc.

CONTACT: media,
Joani Komlos, +1-503-671-2013, or

investors,
Pamela Catlett, +1-503-671-4589,

both of NIKE, Inc.

FCMN Contact: Lisa.Arbini@nike.com

Photo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/19990818/NIKELOGO
AP Archive: http://photoarchive.ap.org
PRN Photo Desk, 888-776-6555 or 212-782-2840

Web site: http://www.nikebiz.com