GfK: 2017年第4四半期 スマートフォンのグローバル販売動向

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GfK: 2017年第4四半期 スマートフォンのグローバル販売動向

AsiaNet 71971

【ニュルンベルク(ドイツ)2018年1月24日PR Newswire】

【概要】

・2017年第4四半期のグローバルのスマートフォン販売台数は前年比1%増の3億9700万台。

・平均価格は前年同期から10%上昇

・2017年通年の販売は14億6000万台、4790億USドル

2017年第4四半期(10-12月)のグローバルにおけるスマートフォン販売台数は前年比1%増の3億9700万台となった。中東&アフリカが同8%増、中央・東ヨーロッパが同7%増と成長をけん引した。グローバルのスマートフォンの平均販売価格は363USドルとなった。これは、前年同期から10%の上昇であり、四半期では過去最高の上昇率であった。

2017年第4四半期 スマートフォン販売台数・金額

                               販売台数                       販売金額

                             (100万台)                  (10億USドル)

                     2017年     2016年   伸び率    2017年    2016年    伸び率

                   第4四半期   第4四半期 (%)   第4四半期 第4四半期 (%)

西ヨーロッパ           37.0         38.3    -3%      18.8       16.1       17%

中央・東ヨーロッパ     25.2         23.6     7%       6.9        5.4       28%

北米                   62.0         58.7     6%      28.5       27.4        4%

中南米                 35.0         33.1     6%      11.2       10.0       12%

中東&アフリカ         46.2         42.6     8%      10.9       10.6        3%

中国                  114.7        118.4    -3%      43.0       36.6       17%

アジア先進国           18.5         20.3    -9%      13.2       13.9       -5%

アジア新興国           58.6         58.9    -1%      11.5       10.1       14%

グローバル全体        397.2        393.9     1%     144.0      130.1       11%

Source: GfK Point of Sales (POS) Measurement data in 75+ markets, monthly data to the end of November 2017, plus weekly data to 31 December 2017. Percentages are rounded.

GfKのテレコム部門のダイレクターであるアーント ポリフケは次のように述べている。「グローバルのスマートフォン販売は、台数では伸長率が4四半期連続で緩やかになっており、2017年第4四半期では前年比1%増にとどまった。ただし、販売金額は同11%増と、成熟したテクノロジーの市場では例外的な成長を記録した。これは大画面でベゼルの薄いスマートフォンが増えたことで、消費者がより高価格帯のスマートフォンを購入するようになっているためだ。」

西ヨーロッパ:金額前年比17%増と急伸

西ヨーロッパにおける2017年第4四半期のスマートフォン販売は、前年比3%減の3700万台となった。台数はマイナス成長となったが、金額は同17%増と大きく伸長した。グレート・ブリテンが金額前年比24%増とフランスが同19%増と成長をけん引した。西ヨーロッパにおける2017年通年の実績は、販売台数が前年比4%減の1億2560万台、販売金額が同5%増の560億USドルとなった。2018年通年の見通しは、台数前年比1%増の1億2640万台を予測する。

中央・東ヨーロッパ:金額前年比はグローバルで最も高い28%増を記録

中央・東ヨーロッパにおける2017年第4四半期のスマートフォン販売台数は前年比7%増の2520万台と、引き続き回復傾向にある。また、西ヨーロッパと同様に販売金額が大きく伸長し、同28%増となった。中央・東ヨーロッパにおける2017年通年の販売台数は同9%増の8520万台であった。2018年通年でも成長は継続し、台数前年比6%増を見込む。ロシアとウクライナの拡大が寄与するだろう。

北米:台数前年比6%増と、2年間で最も大きく伸長

北米における2017年第4四半期のスマートフォン販売台数は前年比6%増とこの2年間で最も高い成長率となった。販売金額は同4%増の285億USドルとなった。その結果、2017年通年の販売台数は同2%増の2億130万台となった。しかし、この成長基調は長く続かず、2018年通年は17年並みとなる見通しだ。

中南米:台数前年比6%増となるも、今後の成長は鈍化の見込み

ブラジルの力強い回復により、中南米における2017年第4四半期のスマートフォン販売台数は前年比6%増の3500万台となった。結果、中南米における2017年通年のスマートフォン販売台数は同9%増となった。ただし、2018年通年は、ブラジルの成長鈍化により、同2%増にとどまる見込みだ。

中東&アフリカ:エジプトとサウジアラビアがけん引し、 台数前年比8%増

中東・アフリカにおける2017年第4四半期のスマートフォン販売台数は前年比8%増の4620万台となった。エジプトが数量前年比28%増、サウジアラビアが同24%増と成長をけん引した。中東・アフリカにおける2017年通年のスマートフォン販売台数は同4%増の1億7650万台となった。2018年通年は台数前年比5%増を見込む。同地域では相対的にスマートフォンの普及率が低く、新規ユーザーによる拡大の余地が大きい。

中国:台数前年比はマイナスとなるも、金額前年比は17%増と大きく伸長

中国における2017年第4四半期のスマートフォン販売台数は前年比3%減の1億1470万台と、過去2年間半で初めての前年割れとなった。しかし、中~高価格帯製品の拡大により、販売金額では同17%増となった。2017年通年では、販売台数は同1%増の4億5440 万台、販売金額は同14%増となった。

アジア先進国*:韓国の縮小により、台数前年比9%減に

アジア先進国における2017年第4四半期のスマートフォン販売台数は前年比9%減の1850万台となった。韓国が台数前年比21%減と販売を押し下げた。アジア先進国における2017年通年の販売台数は同6%減の6850万台となった。2018年通年では、日本の回復により同2%増のプラス成長を見込む。

アジア新興国*:台数前年比1%増と、初のマイナス成長

アジア新興国における2017年第4四半期のスマートフォン販売台数は前年比1%減の5860万台となった。マイナス成長の一因となったインドでは、低価格な4Gフィーチャーフォンの拡大がスマートフォン販売を圧迫したことで、台数前年比3%減となった。アジア新興国における2017年通年のスマートフォン販売台数は前年比8%増の2億3270万台となった。2018年通年では台数前年比9%増となる見込みだ。

GfKのトレンド・アンド・フォーキャスティング部門のプロダクト・リードである野口洋太郎は次のように述べている。「2018年のグローバルスマートフォン販売は台数前年比3%増を見込む。アジア新興国と中央・東ヨーロッパが市場をけん引するだろう。飽和状態にある先進諸地域では、ユーザーの維持がスマートフォンメーカーの重要課題となる。コモディティ化が進む中、売り上げ拡大のために突出したイノベーションや差別化が求められるだろう。」

スマートフォン販売:2016 年および2017年の実績  

                              販売台数                         販売金額

                             (100万台)                   (10億USドル)

                        2017年   2016年   伸び率      2017年   2016年   伸び率

                                            (%)                          (%)

西ヨーロッパ            125.6     131.0     -4%         56.0      53.5      5%

中央・東ヨーロッパ       85.2      78.0      9%         21.2      16.8     26%

北米                    201.3     198.2      2%         84.0      82.9      1%

中南米                  115.8     105.9      9%         36.8      30.9     19%

中東&アフリカ          176.5     168.9      4%         41.5      42.1     -1%

中国                    454.4     448.5      1%        152.3     133.1     14%

アジア先進国             68.5      72.9     -6%         44.2      46.1     -4%

アジア新興国            232.7     214.5      8%         42.7      34.5     24%

グローバル全体        1,460.0   1,417.9      3%        478.7     439.9      9%

Source: GfK Point of Sales (POS) Measurement data in 75+ markets, monthly data to the end of November 2017, plus weekly data to 31 December 2017. Percentages are rounded.

-- 注記 --

※2017年第4四半期の数値について:10月および11月は月次販売実績を使用し、12月は31日までの週次販売データに基づく予測値を使用した。

GfKではメーカーの出荷ではなく、消費者の最終需要を予測しています。市場規模は75カ国以上で毎週更新される販売実績(POSデータ)の積み上げによって作成されています。なお、アメリカについては、独自の市場モデリング及び消費者調査を基に推計を行っています。 また、販売金額は補助金を除く小売り販売額です。データは四半期毎に更新され、次回のリリースは2018年4月を予定しています。

北米のデータについて:USAのスマートフォン市場予測モデルを再調整しました。主に調整を行った対象は、シャドーマーケット(小規模通信事業者、メーカー直営店舗などMVNO等のチャネルを含む)となります。今までは、大手通信事業者のシェア拡大により、シャドーマーケットにおけるスマートフォン販売は縮小していると仮定していました。しかし、全キャリアのデータを分析したところ、実際はシャドーマーケットでも販売が拡大しているという結論に至りました。GfKは今後、USA市場規模を、キャリアレポートマトリックス(最終販売、解約率、製品のアップグレード等)の分析によって算出する予定です。

* リリース内におけるアジア先進国・新興国には以下の国が含まれます。

アジア先進国:オーストラリア、香港、日本、ニュージーランド、シンガポール、韓国、台湾

アジア新興国:バングラデシュ、インド、インドネシア、カンボジア、マレーシア、ミャンマー、フィリピン、タイ、ベトナム

GfKについて

GfK はデータとサイエンスをつなぎ合わせます。革新的なリサーチ・ソリューションを用いて、消費者、市場、ブランド、メディアに関するビジネス課題を解決します。リサーチとアナリティクスのパートナーとして、GfKは 「Growth from Knowledge = 知識からの成長」を世界中のクライアントへ約束します。

詳細は www.gfk.com または、GfKのTwitter: https://twitter.com/GfK (グローバルサイト)をご覧ください。

(日本語リリース:クライアント提供)

Global Smartphone Average Sales Price Sees Record Year-on-year Growth in 4Q17 – GfK Data

PR71971

NUREMBERG, Germany, Jan. 24, 2018 /PRNewswire=KYODO JBN/ --

- Global smartphone demand grew one percent to 397 million units in 4Q17

- Average sales price increased by 10 percent year-on-year

- Smartphone demand in 2017 totaled 1.46 billion units, generating revenue of

USD 479 billion  

Global smartphone sales reached 397 million units in the fourth quarter of 2017

(4Q17), a one percent increase year-on-year. Demand was primarily driven by

Middle East and Africa, which experienced eight percent growth, and Central &

Eastern Europe, where demand grew seven percent. Global smartphone average

sales price (ASP) increased by 10 percent year-on-year to USD 363, its fastest

quarterly growth rate to date.  

    

    Smartphone sales

    4Q 2016 vs. 4Q

    2017

                             Units sold                 Sales value

                            (in million)             (in billion USD)

                                       Y/Y %                       Y/Y %

                       4Q16     4Q17  change      4Q16     4Q17   change

    Western Europe     38.3     37.0     -3%      16.1     18.8      17%

    C & E Europe       23.6     25.2      7%       5.4      6.9      28%

    North America      58.7     62.0      6%      27.4     28.5       4%

    Latin America      33.1     35.0      6%      10.0     11.2      12%

    Middle East &

    Africa             42.6     46.2      8%      10.6     10.9       3%

    China             118.4    114.7     -3%      36.6     43.0      17%

    Developed Asia     20.3     18.5     -9%      13.9     13.2      -5%

    Emerging Asia      58.9     58.6     -1%      10.1     11.5      14%

    Global            393.9    397.2      1%     130.1    144.0      11%

    Source: GfK Point of Sales (POS) Measurement data in 75+ markets,

    monthly data to the end of November 2017, plus weekly data to 31

    December 2017. Percentages are rounded.

Arndt Polifke, Global Director of PoS telecom research at GfK, comments:

"Smartphone year-on-year demand growth moderated for the fourth consecutive

quarter, rising only one percent to 397 million units in 4Q17. However, sales

value increased by 11 percent year-on-year in the quarter, which is exceptional

growth for such a mature technology category. This came as the proliferation of

smartphones with larger and bezel-less displays incentivized consumers to

purchase more expensive devices."

Western Europe: Strong revenue development combined with a positive demand

outlook  

Smartphone demand in Western Europe totaled 37.0 million units in 4Q17, down

three percent year-on-year. Despite this unit decline, sales value increased by

17 percent, driven particularly by 24 percent value growth in Great Britain and

19 percent value growth in France. In 2017, smartphone sales value in Western

Europe totaled USD 56 billion, up five percent compared to 2016. However, in

unit terms the market declined by four percent to 125.6 million. The outlook

for the region in 2018 is positive, with demand expected to rise by one percent

to total 126.4 million units.

Central and Eastern Europe: Strong recovery and highest value increase among

all regions

Demand continued to recover in Central and Eastern Europe, with smartphone

sales totaling 25.2 million units in 4Q17, a rise of seven percent

year-on-year. Further, similar to trends in Western Europe, sales value

increased by a massive 28 percent year-on-year. For 2017, the region saw sales

of 85.2 million smartphones, a rise of nine percent compared to 2016. And it is

expected to grow in 2018, with GfK forecasting a six percent increase in demand

driven by Russia and Ukraine.

North America: Strongest demand growth in over two years  

The North America smartphone market saw demand grow six percent year-on-year in

4Q17, its highest growth in over two years. Sales value increased by four

percent to USD 28.5 billion. As a result, sales in 2017 rose two percent

compared to 2016, totaling 201.3 million units. However, this recent upturn is

not expected to last, and GfK forecasts demand to be flat in 2018 compared to

2017.

Latin America: Strong recovery but outlook remains moderate

Fueled by a strong recovery in Brazil, smartphone demand in Latin America

continued to grow in 4Q17, with sales rising six percent year-on-year to 35.0

million units. This caused 2017 sales to rise nine percent compared to 2016.

However, GfK forecasts growth in the region to moderate to two percent in 2018

compared to 2017, dragged by a slowdown in Brazil.

Middle East and Africa: Egypt and Saudi Arabia drive strong growth in

smartphone demand

In Middle East and Africa, smartphone sales totaled 46.2 million units in 4Q17,

a rise of eight percent year-on-year, with growth driven primarily by Egypt and

Saudi Arabia. In Egypt, demand grew by an impressive 28 percent in the quarter,

while in Saudi Arabia it rose 24 percent. In 2017, smartphone sales in the

region totaled 176.5 million units, a rise of four percent compared to 2016.

GfK forecasts demand to rise by five percent in 2018, as relatively low levels

of smartphone penetration in this region leaves plenty of room for first-time

buyers to enter the market.

China: Despite demand decline, value growth was stellar

Quarterly smartphone demand in China was sluggish, with 4Q17 sales declining

three percent year-on-year to 114.7 million units. This was the first

year-on-year decline for the country in two and half years. However, sales

value increased by 17 percent year-on-year, as consumers continue to shift

towards mid-range and high-end devices. In 2017, demand rose one percent to

454.4 million units, though in value terms, again growth was much higher, up 14

percent compared to 2016.

Developed Asia*: Demand weighed on by South Korea

Sales in Developed Asia totaled 18.5 million units in 4Q17, a fall of nine

percent year-on-year, dragged by a 21 percent decline in South Korea.

Smartphone sales in the region totaled 68.5 million units in 2017, a fall of

six percent compared to 2016. However, GfK forecasts a return to growth of two

percent in 2018, driven primarily by improving fortunes in Japan.

Emerging Asia*: Suffers its first ever year-on-year decline in 4Q17

Emerging Asia saw smartphone sales of 58.6 million units in 4Q17, down one

percent year-on-year. This was dragged by a three percent decline in India,

where a proliferation of low-priced 4G feature phones likely cannibalized

smartphone sales. In 2017, 232.7 million smartphones were sold in the region,

an increase of eight percent compared to 2016. GfK forecasts regional demand

growth to improve to nine percent in 2018.

Yotaro Noguchi, product lead in GfK's trends and forecasting division,

concludes: "The outlook for 2018 is positive as GfK forecasts global smartphone

demand to rise by three percent compared to 2017, driven by Emerging Asia and

Central and Eastern Europe. With saturation in developed markets, consumer

retention will be a key focus for smartphone makers, which, alongside increased

commoditization, will encourage greater innovation and differentiation in order

to spur sales."

    

    Smartphone sales

    2016 vs. 2017

                                                         Sales value

                        Units sold (in million)        (in billion USD)

                       2016      2017    Y/Y %      2016     2017     Y/Y %

                      sales     sales   change     sales    sales    change

    Western Europe    131.0     125.6      -4%      53.5     56.0        5%

    C & E Europe       78.0      85.2       9%      16.8     21.2       26%

    North America     198.2     201.3       2%      82.9     84.0        1%

    Latin America     105.9     115.8       9%      30.9     36.8       19%

    Middle East &

    Africa            168.9     176.5       4%      42.1     41.5       -1%

    China             448.5     454.4       1%     133.1    152.3       14%

    Developed Asia     72.9      68.5      -6%      46.1     44.2       -4%

    Emerging Asia     214.5     232.7       8%      34.5     42.7       24%

    Global          1,417.9   1,460.0       3%     439.9    478.7        9%

    

    Source: GfK Point of Sales (POS) Measurement data in 75+ markets,

    monthly data to the end of November 2017, plus weekly data to 31

    December 2017. Percentages are rounded.

Note to editors

This release is based on final GfK Point of Sales data for October and

November, and December estimates based on weekly data to 31 December 2017.

*Developed Asia: Australia, Hong Kong, Japan, New Zealand, Singapore, South

Korea, Taiwan

*Emerging Asia: Bangladesh, India, Indonesia, Cambodia, Malaysia, Myanmar,

Philippines, Thailand, Vietnam

About GfK

GfK connects data and science. Innovative research solutions provide answers

for key business questions around consumers, markets, brands and media - now

and in the future. As a research and analytics partner, GfK promises its

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SOURCE: GfK

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