中国トップの大学が国際化でイノベーションの活力を解き放つ

浙江大学 (ZJU)

中国トップの大学が国際化でイノベーションの活力を解き放つ

AsiaNet 71115 (1859)

【杭州(中国)2017年11月20日新華社=共同通信JBN】浙江大学国際キャンパス(Zhejiang University International Campus)が21日正式にオープンした。約1年前、American Academy of Engineeringフェローのフィリップ・T・クレイン教授が中国の浙江大学(ZJU)に来た。「東洋のケンブリッジ」としての名声を持つ同大学で、クレイン教授は浙江大学/イリノイ大学アーバナ・シャンペーン校インスティテュート(ZJU-UIUC Institute)の常任学部長という新しい肩書を得た。

この合同インスティテュートは浙江大学の海寧国際キャンパス(Haining International Campus)に設立された。同インスティテュートは国境を越えた教育の新しいモデルとして、イリノイ大学アーバナ・シャンペーン校インスティテュート(UIUC)から最高のカリキュラムとリソースを導入し、ZJUからの同等の大きな貢献で補完され、世界クラスの工学教育を提供する。国際キャンパスは長江デルタ中心地の杭州湾に位置して土地面積は約80ヘクタールにおよび、そこではZJU-Imperial Joint Lab for Applied Data ScienceとZJU-UoE(エジンバラ大学)インスティテュートなどを迎え入れている。サンフランシスコ湾岸地帯の中国版である杭州湾岸地帯を経済改革のエンジンに構築するという中国政府の野心的な計画に伴って、この新しいZJUキャンパスに非常に多くの注目が集まっている。

ZJUのエグゼクティブ・バイスプレジデントで国際キャンパスの創立学部長であるソン・ヨンホァ教授は「国際キャンパスの建設は浙江大学の国際化推進においてもう1つの重要な成果である」と述べた。長年にわたる国際化された学校経営の準備の後、ZJUは2013年に特色があり効果的な「4つのSの国際戦略」(4S Global Strategy)を打ち出した。すなわち「strategic」(戦略的)、「substantial」(充実した)、「sustainable」(持続性がある)、「service-oriented」(サービス指向)である。ソン氏は「『4S Global Strategy』は中国の新しい基準に基づき、ZJUの国際化について論理的で現実的な枠組みを確立しながら、現在の世界クラスの大学の良い事例を活用するものである」と述べた。

ZJUは国際化に踏み出している中国トップの大学の1つにすぎない。近年、「科学と教育で国の若返りを図る」と「才能で国を強化する」という国家戦略により、中国の高等教育は開放と発展の新しいパターンを示しており、「Double First-Class Initiative」を通して政府の最新の支援を受け、グローバルな高等教育の中央舞台に向かっている。

中国は多くの学生を海外留学に送り出す一方、ますます多くの外国人が中国の機関での高等教育を求めていることから人材開発における国際化が高いレベルに達している。2016年の海外に留学する中国人学生の数は54万5000人で、約180の国・地域を網羅しており、中国は世界で最も多くの留学生を送り出す国になった。同年、中国に留学する外国人学生の数は44万3000人以上で、中国はアジアにおける第1の目的地になっている。さらに中国は海外の才能に強い「磁石効果」を発揮していて、1949年の中華人民共和国成立以来で最も多い中国人学生が留学後に帰国する潮流を目の当たりにしている。2016年末までに、留学から中国に帰国した学生の総数は265万人を超えた。

1897年創立のZJUは中国人自身が創立した最も早期の高等教育の近代学術機関の1つである。120年間の発展の後、ZJUは中国有数のトップの大学になった。Essential Science Indicator(ESI)によると、2017年11月現在、ZJUは18学科で上位1%以内にランクされ、5学科では世界の学術機関のトップ50に入り、中国本土の他大学の中で最高の実績を記録している。

中国と海外大学の協力が一層進む中、中国は国際パートナーとともに、その教育リソースをプールしている。中国は2016年の末までに188の国・地域と教育協力および交換関係を確立し、46の国際機関と教育協力および交換を実行し、47の国・地域と学位相互認定の協定に調印した。中国教育省が承認する、中国と外国が共同運営する教育機関およびプロジェクトの数は2480である。

2017年9月現在、ZJUは5大陸34カ国の170超の大学や教育機関と異なる形式の協力を確立した。2016年には4800人以上のZJUの学生が国際交換に参加し、3400人以上の国際学位の学生がZJUのキャンパスに引き付けられた。

中国の大学の国際化についてクレイン教授は次のようにコメントした。グローバリゼーションを背景として人類はますます多くの共通の課題に直面し、その一方でグローバリゼーションは高等教育での協力で前例のない機会を提供する。文化間、地域間の協力を通して学生は調査し改革する能力を高める一層の機会を持ち、未来を先導する創造的人材となり、経済成長と社会の発展により良く寄与するだろう。

ソース:Zhejiang University (ZJU)

映像リンクは以下にアクセスを

http://asianetnews.net/view-attachment?attach-id=301208

China's Top University Unleashes Innovation Vitality by Going International

71115

HANGZHOU, China, Nov. 20, 2017 /Xinhua=KYODO JBN/--

On October 21, 2017, Zhejiang University International Campus was officially

open. About one year ago, Professor Philip T. Krein, a fellow of the American

Academy of Engineering, came to Zhejiang University (ZJU) in China. In this

university with the reputation as the "Oriental Cambridge", he got a new title

as the full-time dean of the Zhejiang University / University of Illinois at

Urbana-Champaign Institute (the ZJU-UIUC Institute).

The joint institute was established at ZJU's Haining International Campus. As a

new model of transnational education, the institute will provide a world-class

engineering education by introducing top curricula and resources from UIUC,

complemented with equally significant contributions from ZJU. Located in the

Hangzhou Bay, a core area of the Yangtze River Delta region, the International

Campus covers a land area of approximately 80 hectares, which also hosts the

ZJU-Imperial Joint Lab for Applied Data Science and the ZJU-UoE (University of

Edinburgh) Institute, etc. With ambitious planning of the Chinese government to

build up the Hangzhou Bay area into an engine for economic innovation, or a

Chinese version of San Francisco Bay Area, intense amount of attention has been

drawn to this new ZJU campus.

"The construction of the International Campus is another important achievement

of the internationalization drive of Zhejiang University," said Professor SONG

Yonghua, executive vice president of ZJU and founding dean of the International

Campus. After many years of internationalized school-running practice, ZJU

developed a "4S Global Strategy" in 2013 that is distinctive and effective,

namely "strategic", "substantial", "sustainable" and "service-oriented". "Based

on the new norm of China, '4S Global Strategy' establishes the theoretical and

practical framework for the internationalization of ZJU, while drawing upon all

good practices of current world-class universities." SONG said.

ZJU is just one of China's top universities that are striding toward

internationalization. In recent years, with the implementation of the national

strategies of "rejuvenating the country through science and education" and

"strengthening the country with talents", China's higher education has shown a

new pattern of opening up and development, and is heading toward the center

stage of global higher education with the latest government support through

"Double First-Class Initiative".

China is exporting a larger number of students for overseas study, while more

and more foreigners are seeking tertiary education in Chinese institutions,

which has led to a higher level of internationalization in human resources

development. In 2016, the number of Chinese students studying abroad reached

545,000, covering around 180 countries and regions, and China has become the

world's largest exporter of foreign students. In the same year, over 443,000

foreign students were studying in China, making China the first destination in

Asia. In addition, China is showing a strong "magnetic effect" for overseas

talents, witnessing the largest tide of Chinese students returning home after

studying abroad since the founding of the People's Republic of China in 1949.

By the end of 2016, the total number of returned students in China had exceeded

2.65 million.

Founded in 1897, ZJU is one of the earliest modern academies of higher learning

founded by the Chinese themselves. After 120 years of development, it has

become one of the top universities in China. According to the data released by

Essential Science Indicator (ESI), as of November 2017, ZJU ranked among the

top 1% in 18 disciplines and was listed in the top 50 of the world's academic

institutions in 5 disciplines, registering the best performance among mainland

Chinese peers.

With more and more cooperation between Chinese and foreign universities, China

is pooling its education resources with international partners. By the end of

2016, China had established educational cooperative and exchange relations with

188 countries and regions, carried out educational collaboration and exchanges

with 46 international organizations, and signed agreements with 47 countries

and regions on mutual recognition of academic degrees. There are 2,480

Sino-foreign cooperatively-run education institutions and projects approved by

the Ministry of Education of China.

As of September 2017, ZJU has established different forms of cooperation with

more than 170 universities or educational institutions in 34 countries on five

continents. In 2016, more than 4,800 ZJU students participated in international

exchange and over 3,400 international degree students were attracted to its

campuses.

Commenting on the internationalization of Chinese universities, Professor Krein

said that against the backdrop of globalization, mankind is faced with more and

more common challenges; meanwhile, globalization also provides unprecedented

opportunities for cooperation in higher education. Through inter-cultural and

cross-regional cooperation, students will have more chances to develop their

ability to research and innovate, become creative talents leading the future,

and better serve economic growth and social progress.

Source: Zhejiang University (ZJU)

Image Attachments Links:

http://asianetnews.net/view-attachment?attach-id=301208

本プレスリリースは発表元が入力した原稿をそのまま掲載しております。また、プレスリリースへのお問い合わせは発表元に直接お願いいたします。

このプレスリリースには、報道機関向けの情報があります。

プレス会員登録を行うと、広報担当者の連絡先や、イベント・記者会見の情報など、報道機関だけに公開する情報が閲覧できるようになります。

プレスリリース受信に関するご案内

SNSでも最新のプレスリリース情報をいち早く配信中