JD.com(京東商城) と Farfetch が業務提携発表

Farfetch Group and JD.com, Inc.

JD.com(京東商城) と Farfetch が業務提携発表

AsiaNet 69048

高級ブランドの中国市場への参入を可能にするゲートウェイを構築

JDは3億9700万ドルをFarfetchに投資し、さらに高級ファッション業界に投資する予定

この提携により、世界一流のトップブランドを集約したFarfetchのコレクションに中国の顧客がアクセスできるようになります。

2017年6月22日北京: 中国最大のリテイラー&大手EコマースのJD.com(京東商城、Nasdaq上銘柄: JD)と、世界をリードする高級ファッションEコマースサイトのFarfetchは、800億ドルの収益を見込む中国向けラグジュアリーEコマースプラットフォームを立ち上げるため、業務提携を発表しました。

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JD.com と Farfetch との戦略的な業務提携は、JDの比類ない配送ネットワーク、ネット金融、テクノロジー技術、WeChatとのパートナーシップを含むソーシャルメディアのリソースと、Farfetchのラグジュアリーファッション界における統率力とを融合し、シームレスなショッピング体験を実現します。Farfetchは200の高級ブランドと500のセレクトショップと提携を結び、既に中国でも運営されていますが、JDとの提携はさらにその認知度を高め、アクセス数や売上げを増大してくれるでしょう。

この提携により、 JD.com (http://jd.com )は、3億9700万ドルを投資するFarfetchの筆頭株主となります。JD.comの創設者であり CEO の リチャード・リウ氏 は、Farfetchの共同会長である ナタリー・マサネット氏 やConde Nast International の会長兼 CEOの ジョナサン・ニューハウス氏 と同様、Farfetch の取締役として名を連ねます。Farfetchを顧客向けの看板として存続させながら、中国における認知度を上げるため、 JD と Farfetch はマーケティング、配送サービス、ITソリューションなどで連携します。

提携により統合された両者の強みは、Farfetchと提携する700に及ぶブランドやセレクトショップにとっても有益で、莫大なリソースを活用して魅力的な中国マーケットへ新たに参入することができるというメリットがあります。

JDが近頃スタートさせたプレミアムサービス、JD Luxury Express を活用し、Farfetchは顧客に世界のトップブランドにふさわしい高品質のサービスを提供することができます。 中国カスタマーにとっては、Farfetchの高級ファッション業界におけるノウハウと、JD の迅速な当日配送スピードや高度なサービスとの一体化は、他に類をみないラグジュアリーなポータルの実現となることでしょう。

中国の店舗に展開しているFarfetchのパートナーブランドは 、クリック&コレクトや店舗での返品、実店舗と顧客とのコネクションなど、世界的なオムニチャネル機能へのアクセスが可能となります。

この2つの企業のパートナーシップは、リテール、Eコマース、テクノロジー、財務、旅行、教育、車など、あらゆる業界をサポートしているデジタルマーケティングプラットフォームの BlackDragon の活用をも意味します。これにより、Farfetch は JDの膨大なデータの宝庫を最大限に活用し、マーケティングオートメーションで効率よく販促し、中国におけるFarfetchの認知度と市場価値を高めることができるのです。

加えて、中国のFarfetchユーザーも、JD Finance の豊富なサービスを受けることができます。 優先支払いパートナーとなる JD Pay や、JD Finance の人気消費者ローンサービス「白条 Baitiao」(https://baitiao.jd.com/ )をご利用いただくことができます。

JDは、富裕な顧客層で高まる需要に応えるべく、ハイエンドのラグジュアリーファッション領域進出に焦点を充てており、今回の提携が実現しました。過去20年間において、JD はニューヨーク、ミラノ、ロンドン、北京、上海にてファッションショーを開催。今年の初め以降に、同社は国際責任者として、メリルリンチでアジアのテクノロジー部門を統括していたウィンストン・チェン氏 を雇用。チェン氏は、グローバルパートナーとの事業開発や海外投資など、国際的な事業を一手に率います。また、新たな事業としてJD Fashion を立ち上げ、 シャ・ディン氏 を責任者に任命し、ファッション部門の強化を図っています。

2017年に  JD Fashion は、アルマーニやスワロフスキー、ゼニスといったトップブランドの取り扱いをはじめ、ラグジュアリーファッションの領域へと大きく進出しました。

JD.comの創設者であり CEO のリチャード・リウ氏 は、「私たちのラグジュアリーファッション領域への進出を考えた際に、Farfetchよりも強力なパートナーを見つけることはできませんでした」と語った。「中国のEコマースの長期的なトレンドは、価格競争よりもクオリティの高さにあると信じてきました。Farfetchとの提携は、中国の未来の富裕顧客層の獲得を今以上に強化してくれると思っています。これからの年月の中で、Farfetchや高級ブランドとの関係を深めていくことを楽しみにしています」

「リチャード・リウ氏と JD.com との事業提携を発表できることをとても光栄に思っています」と挨拶をした、Farfetchの創設者であり共同会長、CEOのジョゼ・ネヴェス氏は、「中国は世界第2の規模を誇るラグジュラリーマーケット。その市場において、知的財産権に対して厳しいことでも知られる、尊敬すべきパートナーと手を組めることはこの上ない喜びです。Farfetchのブランド力と厳選された品揃えを、中国のEコマース最大手の市場規模と影響力とを結びつけることで、市場の課題へと取り組むことがこの提携の目的です。この戦略的な事業提携によって、世界のブランドは、既にオムニチャネルを利用し、一流品を求め扱ってきた中国の高級志向の顧客や高級リテーラーにシームレスに、即時にアクセスすることができます」と続けた。

Farfetch取締役会へのリウ氏の参画について、ネヴェス氏は「ナタリー・マサネット氏 とConde Nast International の会長兼 CEOの ジョナサン・ニューハウス氏 と共に、インターネット業界の最も伝説的な起業家のひとり、リチャード・リウ氏を取締役として迎えられえることをとても光栄に思っています。 ラグジュアリーなオンラインサイトのパイオニア、そして世界で最も傑出したメディアの重鎮と肩を並べ、経験豊富なチームの一員として、さらに中国のEコマースの教祖から助言や導きを得られることはとても名誉なことです」と加えた。

編集者への注意事項

800億ドルの収益見込みは、コンサルティング会社Bain & CompanyのLuxury Goods Worldwide Market Study, Fall-Winter 2016 という調査レポートを情報ソースとして、国内外の売上収益を参考にした数字です。

JD.com(京東商城)について

JD.com (http://jd.com )(京東商城)は、中国最大の売上高と規模を誇るEコマース会社。ユーザーフレンドリーなウェブサイト、WeChatやテンセントQQなどのモバイルアプリを通して、質の高いオンラインショッピング体験を提供しています。Eコマース会社では中国最大のフルフィメントサービスを展開しており、2017年3月31日の時点で、7つのフルフィメントセンター及び263棟の倉庫を保有。自社従業員による運営のもと、中国全域、世界2,672ヵ国に発送しています。

ナスダックに上場されている企業のうち、時価総額と流動性が最も高い100社から構成されるNASDAQ100(ナスダック100指数)の銘柄に選ばれ、アメリカの経済誌フォーチュンが毎年発表している世界企業番付「フォーチュン・グローバル500(Fortune Global 500)」にもランクインしています。

Farfetch Group について

Farfetchは、ラグジュアリーなコレクションを集約したグローバルEコマースサイト。東京はもちろん、トロント、ミラノ、マイアミなど、700以上の世界有数の高級ブランドやブティックと提携を結んでいます。そのユニークなビジネスモデルは、老舗トップブランドから気鋭の個性派レーベルまで、比類ないラグジュアリーファッションの品揃えを実現しています。

Farfetch グループには、EコマースサイトのFarfetch.comと、高級リテーラー向けのホワイトラベルEコマースソリューションのFarfetch Black & White、オンラインとオフラインの垣根なくし、顧客のショッピング体験を向上させるリテールソリューションのStore of The Futureが含まれます。また、同グループは、2015年に、ロンドンの著名高級ブティック Browns を買収し、テクノロジーを駆使した新時代のショッピング体験を提供しています。

世界11都市にオフィスを構え、Farfetchのウェブサイトおよびショッピングアプリは、10ヵ国語にてサービス展開されています。世界40ヵ国以上の700に及ぶパートナーショップから、190ヵ国以上の顧客にエキスプレス配送を行い、10都市では当日配送も実施しています。

2017年4月には、ショップからお手元まで90分でお届けする特別デリバリーサービスを、Gucciとの限定パートナーシップにて、世界4大陸10都市にて展開いたしました。

www.farfetch.com @Farfetch

(日本語リリース:クライアント提供)

JD.com and Farfetch Partner to Open Ultimate Gateway for Bringing Luxury Brands to China

PR69048

BEIJING, June 22 /PRNewswire=KYODO JBN/ --

JD invests $397 million in Farfetch, leaps further into luxury sector

Partnership allows Chinese consumers to access Farfetch's unique curation of

the best luxury brands online

E-commerce giant, JD.com (Nasdaq: JD), China's largest retailer and Farfetch,

the leading global e-commerce platform for the fashion industry, today

announced a strategic partnership that will create the premier platform for

luxury e-commerce across China, opening a gateway to an $80 billion market.

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     (Logo: http://mma.prnewswire.com/media/526480/JD_com_Logo.jpg )

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     (Photo: http://mma.prnewswire.com/media/526472/Richard_Liu_JD_com.jpg )

The strategic partnership between JD.com [http://JD.com ] and Farfetch

leverages JD's unparalleled logistics, Internet finance and technology

capabilities and social media resources, including its WeChat partnership, with

Farfetch's leadership in global luxury, to create a frictionless and seamless

brand experience. Farfetch has well-established operations in China and is

already the partner of choice for 200 luxury brands and more than 500

multi-brand retailers. JD will help drive further brand awareness, traffic and

sales for Farfetch in the market.

As part of this partnership, JD.com [http://jd.com ] will become one of the

largest shareholders of Farfetch, investing $397 million, and Richard Liu,

JD.com's founder and CEO, will join the Farfetch board. JD and Farfetch will

partner on marketing, logistics and technology solutions to build the brand in

China, while Farfetch will continue to be the customer-facing brand.

The combined strength of the Farfetch-JD partnership will benefit all 700

brands and boutiques that are part of the Farfetch community, enabling them to

take advantage of the vast resources of this new gateway to China's luxury

market.

Leveraging JD Luxury Express, JD's recently launched white glove service,

Farfetch will be able to offer customers a premium level of service befitting

the world-class brands sold on the site. For Chinese consumers, this

combination of Farfetch's luxury know-how, and JD's blazing same-day delivery

speeds and highly professional service, will provide an unparalleled luxury

proposition.

Farfetch partner brands with a local retail presence, will also have access to

world-class omni-channel capabilities, including click & collect and in-store

returns, connecting the brands' physical retail stores in China to consumers.

The joint efforts between the two companies will also include leveraging

BlackDragon, a digital marketing technology platform powering entities across

retail, e-commerce, tech, finance, travel, education and auto. BlackDragon will

enable Farfetch to activate the vast resources of JD's treasure trove of big

data and help it market and build automated marketing pipelines to spur

Farfetch's name recognition and market position in China.

In addition, through the partnership, Farfetch users in China will also gain

access to a variety of services from JD Finance. These will include JD Pay,

which will be a preferred payments partner, and Baitiao, JD Finance's popular

consumer microcredit channel.

The announcement comes as JD is placing a greater focus on high-end luxury and

fashion to match the huge demand among its upwardly mobile customers. Over the

last two years, JD has hosted fashion shows in New York, Milan, London, Beijing

and Shanghai. Since the beginning of the year, the company has hired Winston

Cheng as President of International to lead its international business

development with global partners and overseas investments, and separated JD

Fashion into a new business unit under the e-commerce business and named Xia

Ding as the president, giving the vertical greater priority. In 2017, JD

Fashion has made a major push in the luxury and fashion areas, launching

several key international brands on the site, including Armani, Swarovski and

Zenith.

"As part of our major luxury push, we could not have found a stronger online

partner than Farfetch," said Richard Liu, Chairman and CEO of JD.com. "We have

always believed that the long-term trend of Chinese e-commerce is towards

quality over price and this partnership with Farfetch further extends our lead

in the battle for the future of China's upwardly mobile consumers. We look

forward to deepening our relationships with Farfetch and luxury brands in the

months and years ahead."

"We are deeply honoured and excited to be announcing this partnership with

Richard Liu and JD.com," Jose Neves, Founder, Co-Chairman and CEO of Farfetch.

"China is the world's second largest luxury market, and we are delighted to

have such a respected partner, known for its strict protection of IP, with whom

to address Chinese luxury consumers. This partnership addresses the market's

challenges by combining the Farfetch brand and curation with the scale and

influence of the foremost Chinese e-commerce giant. This strategic partnership

will provide brands a seamless, immediate access to the luxury consumer and

Chinese luxury shoppers with access to the greatest selection of luxury in the

omni-channel way of life they have already fully embraced."

Regarding the addition of Mr. Liu to Farfetch's board, Mr. Neves added, "I am

humbled and honoured to have one of the Internet's most legendary entrepreneurs

- Richard Liu - join our board, alongside Dame Natalie Massenet and Jonathan

Newhouse, Chairman and Chief Executive of Conde Nast International. We are

honoured to have the advice and guidance of China's premier e-commerce guru as

part of our highly experienced team, sitting around the same table as the

world's luxury online pioneer and one of the world's pre-eminent

publishers."

Note To Editors

The reference to the $80 billion market refers to both domestic and

travel-related purchases using figures sourced from a report by Bain & Company

entitled 'Luxury Goods

Worldwide Market Study, Fall-Winter 2016'

[http://www.bain.com/publications/articles/luxury-goods-worldwide-market-study-f

all-winter-2016.aspx ]

About JD.com, Inc.

JD.com

[https://www.globenewswire.com/Tracker?data=KHsCuMJtSZ2wMfyMqcsANHYZGkD8hpZ4frMQ

OX6UmNW6S9_uQOLApOT7kGL5dSg5 ] is both the largest e-commerce company in China,

and the largest Chinese retailer, by revenue. The company strives to offer

consumers the best online shopping experience. Through its user-friendly

website, native mobile apps, and WeChat and Mobile QQ entry points, JD offers

consumers a superior shopping experience. The company has the largest

fulfillment infrastructure of any e-commerce company in China. As of March 31,

2017, JD.com

[https://www.globenewswire.com/Tracker?data=KHsCuMJtSZ2wMfyMqcsANGdr00Jp88eo_sZs

ueeyC-H7i-X-v5WL1doFvTnKrljg ] operated 7 fulfillment centers and 263

warehouses covering 2,672 counties and districts across China, staffed by its

own employees. JD.com

[https://www.globenewswire.com/Tracker?data=KHsCuMJtSZ2wMfyMqcsANEEXoMOhQlktGSZl

4xOn0Z90rAEJq-mjfjlmxLy4Qw8o ] is a member of the NASDAQ100 and a Fortune

Global 500 company.

About Farfetch Group

Farfetch is the global platform for luxury. Farfetch.com partners with over 700

of the world's best luxury boutiques and brands, located from Tokyo to Toronto

and from Milan to Miami. This unique business model guarantees an unparalleled

range of luxury fashion from established brands to the most interesting new

designers and one-of-a-kind styles.

The Farfetch Group consists of Farfetch.com, the e-commerce marketplace for

luxury; Farfetch Black & White; a white label e-commerce solution for luxury

retailers and Store of The Future; a suite of retail solutions to enhance the

customer journey by connecting the online and offline worlds. The brand also

added renowned London boutique Browns to its portfolio in 2015, which serves as

an incubator for new retail technology ideas.

The Farfetch website and apps serve customers in 10 languages with offices in 11

cities globally. Farfetch express ships from over 700 partners in 40 countries

to 190 countries worldwide with same day delivery in 10 cities.

In April 2017, Farfetch launched Store to Door in 90 Minutes, in exclusive

partnership with Gucci available in 10 cities across 4 continents.

In June 2017, the company announced a global content and commerce partnership

with Conde Nast, the preeminent content provider, to create a seamless

editorial shopping experience from inspiration to shopping gratification.

Farfetch is backed by world-renowned tech and luxury investors, IDG Capital

Partners, Temasek, Eurazeo, DST Global, Index Ventures, Vitruvian Partners and

Conde Nast

International.

http://www.farfetch.com @Farfetch

Source: Farfetch Group and JD.com, Inc.

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