2017年4月20日

ベター・ザン・キャッシュ・アライアンス

国連報告が中国でのソーシャルネットワーク決済が約3兆米ドルに到達と発表

国連報告が中国でのソーシャルネットワーク決済が約3兆米ドルに到達と発表

AsiaNet 68173 (0546)

【北京、ニューヨーク2017年4月20日PR Newswire=共同通信JBN】
*メッセージングおよびeコマース・プラットフォーム上での決済は、中国のGDPを2025年までに2360億ドル押し上げ、国民や小企業に新しい経済機会を開放する

最新の国連報告は、AlipayとWeChat Payが2016年の中国でのデジタル決済で2兆9000億米ドルに達し、過去4年間で20倍に増加したことを明らかにした。データによると、既存のプラットフォームおよびネットワークを利用するデジタル決済は幅広いデジタル金融サービスを提供し、中国および近隣諸国でフィナンシャルインクルージョン(金融包摂)と経済機会を拡大している。

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国連のベター・ザン・キャッシュ・アライアンス(Better Than Cash Alliance、http://www.betterthancash.org/ )の最新リポート「Social Networks, E-Commerce Platforms and the Growth of Digital Payment Ecosystems in China – What It Means for Other Countries(中国におけるソーシャルネットワーク、eコマース・プラットフォーム、デジタル決済エコシステムの成長-これが諸外国に意味するもの)」は、他の諸国が現金からデジタル決済に転換することによってより多くの人々を経済に包摂することに役立つ重要な教訓を含んでいる。マッキンゼー・グローバル・インスティチュートのリポート(http://www.mckinsey.com/global-themes/employment-and-growth/how-digital-finance-could-boost-growth-in-emerging-economies )によると、この変化は開発途上国のGDPを2025年までに6%増加させ、GDPを3兆7000億米ドル押し上げ、9500万人の雇用を創設する可能性がある。

ベター・ザン・キャッシュ・アライアンスのルース・グッドウィン-グロエン事務局長は「ソーシャルネットワークおよびeコマース・プラットフォームは、大規模でも小規模でも、あらゆる経済環境で成長している。中国でのデジタル決済はこれらのチャンネルを通じて活況を呈しており、数百万人を経済に関与させている。これが重要なのは、人々が金融サービスを利用する際、特に女性は、貯金し、資産を形成し、金融ショックを切り抜け、よいチャンスを獲得して生活を向上させることが知られているからである」と語った。

▽報告書の主な結論
*より多くの人が貯金し投資する機会を得た。アリババのYu’e baoなどのプラットフォームは、低所得層がさまざまな金融商品への投資資金をより利用しやすくする。この商品によって、低所得層はデジタル口座に残った資金を投資し、これが徐々に長期預金となる。2013年から2016年まで、Yu’e baoは1170億米ドルを管理するまでに成長し、現在1億5200万以上の顧客にサービスを提供している。

*デジタル金融は、小規模な小売業者向けの資金利用を大幅に増加させることに寄与している。2016年9月時点で、プロバイダーの1つであるアリババのAnt Financial(Alipayが運営)は、総額7400億人民元(1073億米ドル)を411万以上の小規模・零細企業および起業家に貸与した。

*これらのプラットフォームを通じて生成されたビッグデータは、信用評価履歴の形成に役立ち、特に金融排除された低所得層への信用貸しの利用を大幅に増やした。例えば、Sesame Creditは利用者の信用履歴、金融行動、契約能力、身元、ソーシャルネットワークを調査することによって、代替的な信用力評価を提供する。

今回の報告書は、AlipayとWeChatの両社が中国以外にも拡大し、主要なフィンテックおよび決済プロバイダーに投資していることも明らかにした。両社にはその他の大手通信プラットフォームが参加しており、高いスマートフォン利用と官民セクター間での協力が進む諸国では、デジタル決済とフィナンシャル・インクルージョンを推進する既存のソーシャルネットワークおよびeコマース・プラットフォームを利用する機会が極めて大きい。

*南アフリカでは、すべてのインターネットトラフィックの78%がモバイルチャンネル上で実行されており、世界で最も高い率の1つである。しかし、利用率が継続的に増加しているにもかかわらず、南アフリカの15%だけが2016年の調査した翌月に携帯電話による購入をした。

*インドでは、Ant FinancialおよびTencentの両社が新しい規制の下で急成長を遂げているインドのモバイル決済市場に投資した。Ant Financialは特に、PayTMに最高9億ドルを投資するとともに、スタッフと技術知見を共有している。その結果、PayTMは、ほんの数年間でユーザー数を500万から約2億に増加させた。

*インドネシアは2016年、世界で最も急成長するmコマース市場となり、2016年1月から2017年1月の間に155%拡大した。この成長の一因には、BBM PayのInstant Mobile Paymentsが2015年にリリースされたことがある。人気のあるBBMチャットアプリはインドネシアで5500万以上のユーザーを擁し、発展し続けている。

*南米では、市場は、中国と同様の決済エコシステムを構築するのに必要なインフラストラクチャーを備えている。南米の人口の59%がソーシャルメディアを利用し、52%が携帯電話を介してソーシャルメディアに接続している。しかし、デジタル決済分野はバラバラの状態であり、サービスをこれらのプラットフォームに有効な方法でリンクしている決済プロバイダーは1つもなく、その逆もない。

さらに詳細を知りたいならば、ベター・ザン・キャッシュ・アライアンスは今回の調査について解説できる専門家を準備している。

▽報道関係問い合わせ先
Angela Corbalan
Head of Communications
angela.corbalan@uncdf.org
(+1) 917 224 9109

ベター・ザン・キャッシュ・アライアンス(Better Than Cash Alliance)は政府、企業、国際組織の連合体で、インクルーシブ・グロースを広げて人々が貧困から抜け出すのを助けるため、現金決済からデジタル決済への移行を促進している。国連資本開発基金(UNCDF)が事務局を務める。詳しい情報はwww.betterthancash.org を参照。Twitterのフォローは@BetterThan_Cash (https://twitter.com/BetterThan_Cash )。

ソース:Better Than Cash Alliance


UN report: Social network payments now reach nearly US$3 trillion in China

PR68173

BEIJING and NEW YORK, Apr. 20, 2017 /PRNewswire=KYODO JBN/ —

— Payments on messaging and e-commerce platforms set to increase China’s GDP
by $236 billion by 2025, unlocking new economic opportunities for people and
small businesses

A new UN study
https://www.betterthancash.org/tools-research/case-studies/social-networks-ecommerce-platforms-and-the-growth-of-digital-payment-ecosystems-in-china
reveals that Alipay and WeChat Pay enabled US$2.9 trillion in Chinese digital
payments in 2016, representing a 20-fold increase in the past four years. The
data shows that digital payments, using existing platforms and networks,
provide access to a wider range of digital financial services, expanding
financial inclusion and economic opportunity throughout China and neighboring
countries.

Logo –
https://mma.prnewswire.com/media/460828/better_than_cash_alliance_logo.jpg

The new report by the UN-based Better Than Cash Alliance (
http://www.betterthancash.org/ ), Social Networks, E-Commerce Platforms and the
Growth of Digital Payment Ecosystems in China – What It Means for Other
Countries, contains key lessons to help other countries include more people in
the economy by transitioning from cash to digital payments. This shift could
increase GDP across developing economies by 6 percent by 2025, adding US$3.7
trillion and 95 million jobs, according to a McKinsey Global Institute report (
http://www.mckinsey.com/global-themes/employment-and-growth/how-digital-finance-could-boost-growth-in-emerging-economies
).

"Social networks and e-commerce platforms are growing in every economy, whether
large or small," says Ruth Goodwin-Groen, Managing Director at the Better Than
Cash Alliance. "In China digital payments are thriving from these channels,
bringing millions of people into the economy. This matters because we know that
when people – especially women – gain access to financial services, they are
able to save, build assets, weather financial shocks, and have a better chance
to improve their lives."

"Widening access to financial services has always been at the heart of Ant
Financial’s mission and we are proud to have empowered more people to save,
invest and gain access to capital. There is a quiet revolution underway and we
know, firsthand, that our services are making a real difference to hundreds of
millions of consumers. But, as this groundbreaking UN report highlights, this
revolution is only just beginning. We see tremendous potential to bring many
more people into the financial system, in China and markets around the world,"
says Eric Jing, CEO of Ant Financial Services Group, which operates Alipay.


Key findings from the report:

   — More people have opportunities to save and invest. Platforms such as
      Alibaba’s Yu’e bao make investing money into diverse sets of financial
      products more accessible for low-income populations. This product allows
      them to invest the money left on digital accounts, leading incrementally
      to long-term savings. From 2013 to 2016, Yu’e bao has grown to manage
      US$117 billion and is now serving over 152 million customers.
   — Digital finance helps dramatically increase access to capital for small
      merchants. As of September 2016, a total of RMB 740 billion (US$107.3
      billion) had been lent on the Alipay platform to over 4.11 million
      small and micro enterprises and entrepreneurs.
   — Big data generated through these platforms helps to build credit-scoring
      history and boosted access to credit, particularly for low-income
      financially-excluded populations. For example, Sesame Credit offers an
      alternative creditworthiness assessment by examining the credit history,
      financial behavior, contractual capacity, identity, and social networks
      of users.

The study also found both Alipay and WeChat are expanding beyond China and
investing in major fintech and payments providers. They are joined by other
major communication platforms, utilizing existing social networks and
e-commerce platforms to drive digital payments and financial inclusion. The
report found opportunities especially strong in countries with a high
smartphone uptake and collaboration between the private and public sectors:

   — In South Africa, 78 percent of all internet traffic takes place over
      mobile channels – one of the highest rates in the world. However,
      despite the continued growth of adoption rates, only 15 percent of South
      Africans reported making a purchase on a mobile phone in the preceding
      month when surveyed in 2016.
   — In India, both Ant Financial and Tencent have bought into the Indian
      mobile payments market, which is enjoying rapid growth under new
      regulation. Ant Financial and Alibaba invested up to $900 million
      in PayTM, as well as sharing staff and technical expertise. The result:
      PayTM has grown from 5 million to around 200 million users in just the
      last few years.
   — Indonesia was the fastest-growing m-commerce market in the world in
      2016, expanding 155 percent from January 2016 to January 2017. Some of
      this growth may be due to the release in 2015 of BBM Pay’s Instant
      Mobile Payments. The popular BBM chat app has over 55 million users in
      Indonesia and continues to develop.
   — In South America, markets have the infrastructure necessary to build
      payment ecosystems similar to those seen in China. Fifty-nine percent of
      the South American population uses social media, and 52 percent connect
      with social media over their mobile phone. Yet the digital payments
      space remains fractured, and no payments provider has linked their
      service to these platforms in a significant way, or vice versa.

If you would like to learn more, the Better Than Cash Alliance has experts
available to comment on the study.

Media contact
Angela Corbalan, Head of Communications, angela.corbalan@uncdf.org, (+1) 917
224 9109

The Better Than Cash Alliance is a global partnership of governments,
companies, and international organizations that accelerate the transition from
cash to digital payments in order to reduce poverty and drive inclusive growth.
The United Nations Capital Development Fund (UNCDF) serves as the secretariat.
To learn more, visit www.betterthancash.org, follow @BetterThan_Cash (
https://twitter.com/BetterThan_Cash ).

SOURCE: Better Than Cash Alliance