日本のミュージック・エンターテインメント最大手エイベックス・グループが中国本土市場を再発見

NetEase Cloud Music

日本のミュージック・エンターテインメント最大手エイベックス・グループが中国本土市場を再発見

AsiaNet 67640 (0309)

【杭州(中国)2017年3月2日 PR Newswire=共同通信JBN】

*エイベックスは日本の音楽著作権の独占的ライセンスを中国のデジタルミュージック・プラットフォーム大手のNetEase Cloud Musicに付与

日本のミュージック・エンターテインメント最大手エイベックス・グループ・ホールディングス(Avex Group Holdings Inc.)と中国のデジタルミュージック・プラットフォーム大手のNetEase Cloud Music(網易クラウドミュージック)はこのほど、双方が中国本土における日本の音楽著作権の独占的ライセンスをNetEaseに付与する戦略的パートナーシップの構築に関する合意書に調印したと共同発表した。この合意により、NetEase Cloud Musicは、中国本土でのエイベックスの音楽コレクションの配信とプロモーションを担当し、NetEase Cloud Musicは中国本土での著作権で保護された最大の日本音楽のコレクションを備えたプラットフォームとなった。合意書調印は、エイベックスが6年間の中断後に中国本土市場に再び参入したことを示している。

エイベックスがこの重要市場への復帰を決断したのは、中国の規制当局である国家版権局(China Copyright Administration of China、NCAC)が、かつてはひどい違反行為が横行していた市場に秩序をもたらすことに成功したことを受けたものだ。

日本を拠点とするエンターテイメント関連子会社の持株会社であるエイベックス・グループは、日本のこの分野で最大の企業であるだけでなく、世界最大級の独立系レコード会社である。エイベックスは、長年にわたり過去最高のレコード売上を記録して日本市場を独占し、浜崎あゆみ、Every Little Thing、倖田來未、大塚愛、AAA、Wagakki Bandなど、日本で最も人気のあるミュージシャンの多くのマネジャーを務めている。エイベックスは1998年に初めて台湾に事務所を構え、中国市場への初めての正式な参入を計画した後、上海に事務所を開設した。エイベックスは6年前、インターネット上での音楽の海賊行為の横行にもはや対処することはできないと判断し中国市場から撤退した。

NetEase Cloud Musicとエイベックスとの提携は、日本の音楽を中国に大規模に輸入する先例となる。中国のオンライン音楽プラットフォームは、適切な著作権保護を備えた日本音楽に関して何を提供することができるのかという問題とこれまで取り組んでいたため、日本音楽ファンは利用可能な楽曲が少ないことに不満を抱いていた。

NetEase Cloud Musicの実績は、エイベックスが同社を中国での独占著作権代理人に選んだ大きな要因の1つだった。Netease Cloud Musicは2013年4月からライブを開始して以来、2億人のファン層を構築し、中国のトップ3のオンライン音楽プラットフォームの1つとなった。さらに同社は、ファンによって作成された2億件以上のプレイリストと4億件のユーザー作成レビューで、音楽を中心としたソーシャルフレームワークとあいまって評判を高め、ファンが自分たちが好む楽曲への熱意を共有することを容易にした。このサイトは「中国最高の音楽プロモーションプラットフォーム」と名付けられた。

NetEase Cloud Musicでの日本音楽に対する需要増加とスタッフの管理能力もまた、エイベックスが同社を提携相手に選ぶうえで重要な役割を果たした。NetEase Cloud Musicの使用状況データによると、日本の楽曲が聴かれている回数、特に日本のアニメ、漫画、ゲーム(ACG)に関連する楽曲の数が爆発的に増加しており、日本からの音楽ストリームは前年比80%増加し、ACG関連の音楽は280%も急増した。これらのユーザーの中心は、主に青少年層で、特に1990年以降に生まれたファンである。

長年の不在の後、エイベックスはNetEase Cloud Musicを、同社が中国本土市場への復帰と拡大を加速するのを助けるパートナーと見ている。

ほんの数年前の環境とは対照的に、ユーザーは今聴いている音楽の使用料を支払うつもりだ。NetEase Cloud Musicが提供し、ファンが同好のオーディオファンと連絡を取ることを可能にするソーシャルメディアツールは、有料顧客になる意欲を一段と高める。2016年に有料顧客となった人数は前年の9倍に増えた。デジタルアルバムを購入したユーザー数が7倍に増える一方で、ユーザーがプラットフォームで1日に費やした平均時間は1.5時間に伸びた。昨年は、中国のポップシンガー、周杰倫(ジェイ・チョウ)の「Jay Chou's Bedtime Stories」、バラードシンガーの趙雷(ジャオ・レイ)による「Unable to Grow up」、李贄(リー・ジー)の「Through Every Sad Street」、チェン・リーの 「Reams of Dream」などのアルバムの売上高が100万元を超え、音楽市場は好転の最初の旋律を体験し始めたばかりだ。

NetEase Cloud Musicなどプラットフォームによって培われた新しい環境の2つの要素である、新たに芽生えた著作権尊重と音楽へのアクセスに代金を支払う用意は、エイベックスなどの音楽会社に門戸を開き、機会をつくり出した。中国の外国音楽ファンに関しては、海外からの著作権保護付き音楽の輸入は、彼らの音楽リスニング体験を豊かにせざるをえない。

ソース:NetEase Cloud Music

Japan-based Entertainment Management Firm Avex Group Rediscovers Mainland China Market

PR67640

HANGZHOU, China, Mar. 2, 2017 /PRNewswire=KYODO JBN/ --

The Firm Grants Chinese Platform NetEase Cloud Music an Exclusive License to

Its Copyrighted Music

Recently, Japanese entertainment firm Avex Group Holdings Inc. and leading

Chinese digital music platform NetEase Cloud Music jointly announced the

signing of an agreement forming a strategic partnership that grants the Chinese

platform an exclusive license in mainland China to the copyright of the entire

inventory of Japanese songs under Avex's management. The agreement calls for

NetEase Cloud Music to handle the distribution and promotion of the Avex

collection of music in the mainland Chinese market, placing NetEase Cloud Music

in the position of being the platform with the largest collection of

copyright-protected Japanese music in the country. The move signals Avex's

reentry into the market after a six-year hiatus.

Avex decided to return to this important market on the heels of the success of

the efforts on behalf of China's regulator, the National Copyright

Administration of China (NCAC), to bring order to a market that had been a

flagrant violator.

Avex Group, the holding company for a group of entertainment-related

subsidiaries based in Japan, is the largest of its kind in the country as well

as one of the biggest independent record companies worldwide. The entertainment

firm has dominated the Japanese market in terms of record sales for years and

manages many of the country's leading acts, including Ayumi Hamasaki, Every

Little Thing, Koda Kumi, Ai Otsuka, AAA and the Wagakki Band. Avex firm first

set up an office in Taiwan as early as 1998, when it planned its first formal

entry into the Chinese market, followed by an office in Shanghai. Six years ago

Avex retreated from the market when it found itself no longer able to deal with

the rampant pirating of music on the internet.

The partnership between NetEase Cloud Music and Avex sets a precedent for the

importation of Japanese music into China on a large scale. Chinese online music

platforms had been struggling with what they could offer in terms of Japanese

music with proper copyright protections, resulting in fans of the music

remaining dissatisfied with what was available.

NetEase Cloud Music's track record was one of the big factors that led to them

being selected as Avex's exclusive copyright agent in China. Since going live

in April 2013, Netease Cloud Music has built up a fan base of 200 million users

and become one of the top three online music platforms in China. In addition,

with more than 200 million play lists created by fans and 400 million

user-generated reviews, Netease Cloud Music has developed an enviable

reputation coupled with a social framework centered around the music, making it

easy for fans to share their enthusiasm for their preferred songs. The site has

been named as "China's best platform for music promotion".

The increasing demand for Japanese music on NetEase Cloud Music as well as the

managerial competence of the staff also played a role in leading Avex to choose

the platform as their partner. According to usage data from the platform, there

has been a considerable increase in the number of times a Japanese song has

been streamed, especially songs associated with Japanese animation, comics and

games (ACG), with the number of music streams from Japan increasing 80% over

the previous year, while ACG-related music saw its streams soar a whopping

280%. Among these users, it is mainly the youth segment that dominates,

especially fans born after 1990.

After an absence of many years, Avex sees in NetEase Cloud Music a partner that

can help accelerate the Japanese firm's return to and expansion into the

mainland China market.

In contrast to the environment of just a few years ago, users now expect to pay

for the music they listen to. The social media tools that NetEase Cloud Music

offers and that allows fans to get in touch with like-minded audiophiles

further enhances their willingness to be a paying customer. In 2016 nine times

as many fans paid for a membership on the platform as compared to the previous

year. The number of users who bought a digital albums jumped 7 times while the

average amount of time that a user spent on the platform daily moved up to 1.5

hours. During the year, several albums racked up sales surpassing one million

yuan, including "Jay Chou's Bedtime Stories" by Chinese pop singer Jay Chou,

"Unable to Grow up" by balladeer singer Zhao Lei, "Through Every Sad Street" by

Li Zhi and "Reams of Dream" by Chen Li, quite a feat in a music market that is

just beginning to experience the first stirrings of a turn around.

The newfound respect for copyright and the willingness to pay for access to

music, two elements of the new environment that have been cultivated by

platforms including NetEase Cloud Music, has opened the door and created

opportunities for music companies like Avex. As for the fans of foreign music

in China, the importation of music from overseas with copyright protection can

only serve to enrich their music listening experiences.

SOURCE:  NetEase Cloud Music

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