ネスプレッソと南スーダンの農民がコーヒー産業再建で前進
ネスプレッソと南スーダンの農民がコーヒー産業再建で前進
AsiaNet 66017 (1263)
【ローザンヌ(スイス)2016年10月4日PR Newswire=共同通信JBN】南スーダンのコーヒー農民は進行中の紛争にもかかわらず、国内コーヒー産業の再建に向けて前進している。彼らの重労働と献身の結果であるネスプレッソ(Nespresso)限定のGrand Cru SULUJA ti South Sudan(注)は今月後半、新たに5カ国で発売される。これまではフランスだけで販売されていた。
ネスプレッソが昨年、フランスでSULUJA ti South Sudanを初めて披露したとき、それは新国家南スーダンから発売された最初のコーヒーであり、石油以外初めての主要輸出品になった。それ以来、ネスプレッソAAAサステイナブル・クオリティ・プログラムを通じて、より多くの南スーダン農民がコーヒー生産に関わるようになり、生産量増大と生活改善を可能にした。
ネスプレッソは非営利機関のTechnoServeとともに2011年、長年にわたる地域紛争でほぼ壊滅状態にあったこの忘れられたコーヒーを復活させる作業を開始した。ネスプレッソとTechnoServeは5年前に南スーダンに入ってから700人以上の農民に働きかけ、最も重要なコーヒー栽培技術と生産基盤の構築を伝授した。彼らは国内最初のコーヒー協同組合5組合
の新設を支援し、イェイ地区で湿式ミル6基の建設・運用を手助けした。この作業でこれまでに、農民はより多くのお金を稼ぎ、地域の経済発展に寄与するようになった。イェイ地区における最近の紛争拡散はプログラムに影響を与え、TechnoServeが地元農民のトレーニングを続けることを困難にしている。TechnoServeは局面打開のため、ラジオで週1回作物栽培講座を放送し、農地の世話を続ける多くの農民に手を差し伸べる予定である。
ネスプレッソのジャンマルク・デュボアザン最高経営責任者(CEO)は「南スーダン農民に好ましい影響を与え、国内経済基盤を多様化するコーヒーの可能性を信じている。われわれはコーヒー農民の産業復活支援に強くコミットし続ける。平和と繁栄に寄与する持続的遺産を生み出すことがわれわれの狙いである」とコメントした。
新しいコーヒーの発売は、ネスプレッソ、TechnoServeと協力してプロジェクトに今後3年間で318万ドルを投資するという今年初めの米国際開発局(USAID)の発表を受けたものである。この投資は、南スーダンが輸出市場を多様化して、現在は輸出の99%を占める石油依存から脱却し、コーヒー小作農民の世帯収入を増やす役に立つことを目指している。
▽連携した取り組み
TechnoServeのウィリアム・ウォーショーアー社長兼CEOは「南スーダンの農民の生活は長く困難なもので、高品質コーヒーを輸出できると考える者はほとんどいなかった。それにもかかわらず、われわれは農民とともに大きな進歩を遂げ、彼らの技術と知識の積み上げを助け、持続的手法で作物の質と量を改善できるようにした。南スーダンの労働環境は困難で、政府とNGOだけでできるものではない。長期的な経済開発には設備投資が極めて重要であり、ネスプレッソは南スーダンに入って同国への投資を継続することで、偉大なリーダーシップを示した」と語った。
▽特別なコーヒー
SULUJA ti South Sudanはロブスタコーヒーだけでつくられているため、際立つシルキーな質感と乾燥シリアルの強い芳香、わずかなウディノートを伴う。SULUJA ti South Sudanは「水洗式コーヒー」で、農民は長期の熟練プロセスを必要とするが、これがきめ細かくて優しく、スムースなテクスチャーと香りのよい1杯を生み出している。SULUJA ti South Sudanはこのコーヒーが希少なことから、ごく少量がスイス、オランダ、ドイツ、米国、フランス、英国で販売される。
(注)SULUJA ti SOUTH SUDANは、コーヒー栽培地区の大半で話される主要方言の現地語カクワで「Beginning of South Sudan(南スーダンの始まり)」を意味している。
▽ネスレネスプレッソについて
ネスレネスプレッソ(Nestle Nespresso SA)は最高品質ポーションコーヒーのパイオニア、基準である。本社をスイスのローザンヌに構えて64カ国で営業し、1万2000人以上の従業員がいる。2015年時点で450を超える専門店から成る国際販売網を展開している。詳細はネスプレッソの公式ウェブサイトhttp://www.nestle-nespresso.com を参照。
▽ネスプレッソAAAサステイナブル・クオリティ(TM)プログラムについて
ネスプレッソAAAサステイナブル・クオリティ(持続可能品質)(TM)プログラム(http://www.nestle-nespresso.com/newsandfeatures/nespresso-aaa-sustainable-quality-tm-program-a-triple-win-collaboration-between-nespresso-and-the-rainforest-alliance )は、民間公益団体(NGO)のレインフォレスト・アライアンス(Rainforest Alliance)と協力して2003年に立ち上げたもので、地域インフラへの投資、優れたコーヒーや農耕工程に対するキャッシュプレミアムの支払い、農民へのトレーニング、融資、技術支援の提供によってコーヒー農民を力づけ、継続的な品質、持続可能性、生産性の向上を図っている。これらの3本柱はプログラム名の「トリプルA」で示されている。このアプローチはコーヒー農民と農村の社会、環境、経済条件の改善を促進している。プログラムには現在、11カ国の農民7万人以上が参加している。
ソース:Nespresso
Nespresso and Local Coffee Farmers in South Sudan Progress in Rebuilding Coffee Industry
PR66017
LAUSANNE, Switzerland, Oct. 4, 2016 /PRNewswire=KYODO JBN/
Despite the ongoing conflict, South Sudanese coffee farmers are making
progress in reviving the country's coffee industry. The result of their hard
work and dedication - the Nespresso limited edition Grand Cru SULUJA ti South
Sudan* - will launch in five new countries later this month, having previously
only been available in France.
When Nespresso first introduced SULUJA ti South Sudan last year in France,
it became the first coffee to be introduced from the new country of South Sudan
and the country's first significant non-oil export. Since then, more South
Sudanese farmers have become involved in coffee production through Nespresso's
AAA Sustainable Quality Program, enabling them to increase production and
improve their livelihoods.
Nespresso, in partnership with the non-profit organisation TechnoServe,
began working in 2011 to revive this forgotten coffee, which was very nearly
destroyed during years of conflict in the region. Since entering the country
five years ago, Nespresso and TechnoServe have worked with over 700 farmers,
teaching them essential coffee-farming skills and building production
infrastructure. Together, they have helped to establish the first five coffee
cooperatives in the country, and facilitated the construction and operation of
six wet mills in the Yei region. The work thus far has allowed farmers to earn
more money and contribute to the economic development of the region. The
recent spread of the conflict to the Yei region, has impacted on the program
and has made it difficult for TechnoServe to continue with local farmer
training. To overcome this, TechnoServe will start to reach the many farmers
who continue to tend their farms by broadcasting weekly agronomy trainings over
the radio.
Nespresso CEO, Jean-Marc Duvoisin, commented: "We believe in the potential
for coffee to create a positive impact for farmers in South Sudan and to
diversify the economic base of the country. We remain strongly committed to
helping coffee farmers revive their industry. Our aim is to create a lasting
legacy that will contribute to peace and prosperity."
The launch of this new coffee follows an announcement by the United States
Agency for International Development (USAID) earlier this year that it will
work with Nespresso and TechnoServe to invest $3.18 million over the next three
years in the project. The aim of the investment will be to help South Sudan to
diversify its export market away from a reliance on oil - currently
representing 99% of its exports- and raise the household incomes of smallholder
coffee farmers.
Working in partnership
"Life for farmers in South Sudan has been challenging for a long time, and
until very recently, most would not have thought that exporting high-quality
coffee was a possibility. Nevertheless, we have made good progress working with
the farmers to help build their skills and knowledge so they can improve the
quality and quantity of their crops in a sustainable way," said William
Warshauer, President and CEO of TechoServe. "While the working environment in
South Sudan has been challenging, governments and NGOs cannot do it alone.
Business investment is critical for long-term economic development, and
Nespresso has shown great leadership by entering South Sudan and continuing to
invest in the country."
Exceptional coffee
SULUJA ti South Sudan has been created solely from Robusta coffee resulting
in a bold silky texture and intense aromas of dried cereals and subtle woody
notes. SULUJA ti South Sudan is 'washed coffee', which requires a lengthier and
skilled process by the farmers, but this has resulted in a finer, gentler,
smooth textured and aromatic cup. SULUJA ti South Sudan will be available in
Switzerland, Netherlands, Germany, US, France and UK in extremely limited
volumes as a result of the rarity of this coffee.
* SULUJA ti SOUTH SUDAN means 'Beginning of South Sudan' in the indigenous
language Kakwa which is the dominant local language spoken in the majority of
the coffee areas in the region.
About Nestle Nespresso SA
Nestle Nespresso SA is the pioneer and reference for highest-quality
portioned coffee. Headquartered in Lausanne, Switzerland, Nespresso operates in
64 countries and has more than 12,000 employees. In 2015, it operated a global
retail network of over 450 exclusive boutiques. For more information, visit the
Nespresso corporate website: http://www.nestle-nespresso.com.
About the Nespresso AAA Sustainable Quality(TM) Program
The Nespresso AAA Sustainable Quality(TM) Program [
], launched in 2003 in collaboration with the NGO The Rainforest Alliance,
empowers coffee farmers by investing in community infrastructures, paying cash
premiums for superior coffee and best agricultural practices, and providing
farmers with training, financing and technical assistance to continuously
improve quality, sustainability and productivity - the three pillars
represented by the "triple As" in the program's name. This approach drives
improvements in social, environmental and economic conditions for coffee
farmers and farming communities. There are currently more than 70,000 farmers
in 11 countries who are part of the Program.
SOURCE: Nespresso
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