第66回IAA国際商業車ショーが22日開幕、デジタル化や電気モビリティーがテーマ

German Association of the Automotive Industry (VDA)

第66回IAA国際商業車ショーが22日開幕、デジタル化や電気モビリティーがテーマ

AsiaNet 65784 (1175)

【ベルリン2016年9月19日PRNewswire=共同通信JBN】

*ウィスマン会長、自信を持ってハノーバーに行く

世界の輸送と物流、モビリティーで最も重要な見本市、第66回IAA国際商業車ショー(66th IAA Commercial Vehicles)が2016年9月22日、ハノーバーで一般公開される。9月29日までの期間中、52カ国の2013社が最新の成果を公開する。ビジターは国際優良企業332社、欧州優良企業101社の展示を体験する。IAAの予約はほぼいっぱいで、27万平方メートルの敷地が埋まり、商業車ショーが1992年に独立した展示会になって以来、最も盛況となった。

IAAはドイツ自動車工業会(VDA)の主催。マティアス・ウィスマンVDA会長は開会直前に「われわれは自信を持ってハノーバーへ行く。IAAの成功の条件はそろった。世界で最も重要な今回の見本市は特にデジタル化、コネクティビティー、自動運転、代替パワートレインといった未来志向のテーマが特徴だ。本当の意味で『Driven by Idea(アイデアが原動力)』を明らかにする」と語った。

商業車業界は長らくモビリティーと物流のサービス提供に徹してきた。「デジタル化と代替パワートレインは世界の貨物交通の効率と環境保護を高める大きなチャンスになる」とウィスマン会長は強調した。

今回の商業車ショーは国際的な要望に完全に対応している。海外企業の展示割合は61%に上る。参加企業が多い5カ国は中国(229社)、イタリア(145社)、オランダ(121社)、トルコ(92社)、フランス(85社)。出展企業の5社に1社強は(ドイツを除く)欧州から、5社に1社はアジアからだ。大型トラックやバン、バス、トレーラー、部品の各メーカーのほか、多くのサプライ企業、テレマティックス(移動体通信技術)といったサービス企業など商業車の国際バリューチェーンのすべてがこのIAAに登場する。

これまでに取材申請書類を提出したジャーナリストは57カ国の約1700人。ほぼその半分がドイツ国外からだ。9月21日水曜日のプレスデー、9月22日の木曜日のプレスデーおよび一般公開初日には、100以上の記者会見があり、そのうち半分以上は水曜日に開かれる。

ウィスマン会長は「商業車業界は今年のIAAのスローガンをDriven by Ideasとし、業界がソリューションを提示するメガトレンドを浮き彫りにする。そのトレンドとは何よりもまずコネックテッド・自動運転。ここでは業界全体のデジタル進化について語る。それから商業車やバスでますます普及している代替パワートレインがある。キーワードは電気、ハイブリッド運転、天然ガス。そして街や都会の交通と物流をもっと効率良く、また環境に優しくするアーバン・ロジステック(都市物流)がある」と説明した。

こうしたテーマをもっと強く訴えるため、初めてIAA商業車ショーは特別テーマ「New Mobility World logistics」を設けた。この新しい試みは未来のデザイン、新物流コンセプト、出展企業の提示とサービスに光を当てるのが目的で、ビジターによる出展企業への認知度を高め、新規企業とビジターグループの利益をつなげる狙い。New Mobility World logisticsは未来の物流と交通のテーマも増幅する。ウィスマン会長は「このようにしてわれわれはあらゆるステークホルダーの間で対話ができる新しい枠組みを創る。イノベーションのこうした傾向はもはや単独の企業にとどまらない。このIAAで業界はイノベーションのこうした分野での進歩と取り組みの完全な構図を明らかにする」と述べた。

今年のIAAでは全体にわたって、特に展示企業のブースやさまざまな会議などで、こうしたことが体験できる。野外展示のNew Mobility World LIVEは、ダイナミックで双方向の運転のデモをビジターに披露する。さらに独自のガイドツアーでは、出展企業が参加ビジターにイノベーションを提示する。約20台の電気自動車(EV)は展示グランドでテストドライブが可能だ。40台以上の軽・大型商業車のテストドライブは一般道で行われる。

ウィスマン会長は「デジタル化はメーカーで推進されている。しかしここでもまた、サプライヤー抜きには何もできない。サプライヤーもこの方面に力を入れている。目標ははっきりしている。コネクティビティーは交通をもっと効率良く、安全にすることだ。デジタルでつながる将来の大型トラックは、自動車専用道で集団で自動運転される。われわれはそれをプラトーニングと呼んでいるが、エネルギー消費を減らすと同時に路上での安全性を向上させる」と訴えた。

電気・ハイブリッド運転はバンやバスで利用されるだけでなく、大型トラックのエネルギー消費と二酸化炭素(CO2)排出量を減らす。天然ガスなど代替燃料もトラックから出るCO2を削減する可能性がある。ウィスマン氏は「コネクティビティーと電気のモビリティーは将来のアーバン・ロジステック、つまりラスト・マイルを、より早くかつゼロエミッションで展開できる」と説明した。

「今回のIAAは、われわれが将来は幅広いドライブトレインの組み合わせを利用できることを明らかにする。ディーゼルは長距離交通、いわば大型トラックでは主役であり続ける。最新の排気処理技術によってディーゼルは効率的かつ経済的であるばかりでなく、クリーンにもなった。今日のEuro VI式トラックとバスはテストでも路上でも非常に低排出だ。こうした排出物の低減は商業車で成功している」とVDA会長は指摘した。

ただアーバン・ロジステックのトレンドは明確に代替パワートレインに向かっている。ウィスマン氏のよると「ハイブリッド・電気自動車はますます重要になっている。これはバンやトラックにも言えることで、そう遠くなく地元配給の大型トラックにも導入される」という。

このほかIAAはほぼすべての関連課題でスペシャリストを交えた27のイベントを開く。その課題とは廃棄物日や積み荷の確保といった従来からもののほか、デジタル化、スタートアップフォーラムLab16を含むコネクティビティー、アーバン・ロジステックなどのイベントである。交通や物流に関する研修のイベントも幾つかある。

IAAを支えているのは西欧の商業車市場の現状である。昨年大型トラックの新車登録は14%増の25万9000台に上った。今年は7月までで12%増えている。今年全体では8%増の28万台と予想されている。中国も拡大を続けているが、米市場は6年連続の成長の後に一服している。ロシアとブラジルの市場も引き続き軟調だ。世界全体の商業車(6トン以上)は今年、3%増の280万台になりそうだ。

▽問い合わせ先

Eckehart Rotter

German Association of the Automotive Industry (VDA)

Press Department

Tel.: +49-30-897842-120

E-mail: rotter@vda.de

ソース:German Association of the Automotive Industry (VDA)

66th IAA Commercial Vehicles is About to Start: 332 World Premieres - 2013 Exhibitors From 52 Countries

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66th IAA Commercial Vehicles is About to Start: 332 World Premieres - 2013 Exhibitors From 52 Countries - Megatrends: Digitization, Electric Mobility and Urban Logistics

BERLIN, Sept. 19, 2016 /PRNewswire=KYODO JBN/ --

      Wissmann: We are very confident as we go to Hannover

    The world's most important trade show for transport, logistics and

mobility, the 66th IAA Commercial Vehicles, opens its doors to visitors in

Hannover on Thursday, September 22,  2016. A total of 2,013 exhibitors from 52

countries will present their latest developments until September 29. IAA

visitors will experience 332 world premieres and 101 European premieres. The

IAA is practically fully booked: the area occupied, of 270,000 square meters,

is one of the best results since the IAA Commercial Vehicles became a separate

exhibition (1992).

    The IAA is organized by the German Association of the Automotive Industry

(VDA). VDA President Matthias Wissmann stressed shortly before the opening, "We

are very confident as we go to Hannover. We have the right conditions for a

successful IAA. This, the world's most important trade fair, is characterized

in particular by the future-oriented topics of digitization, connectivity and

automated driving, along with the alternative powertrains. It demonstrates

being 'driven by ideas' in the truest sense."

    For a long time the commercial vehicle industry has considered itself a

provider of services for mobility and logistics: "Digitization and alternative

powertrains offer a huge opportunity to make the increasing freight traffic

worldwide even more efficient and climate-friendly," Wissmann underscored.

    This IAA is fully living up to its international aspiration. The proportion

of foreign exhibitors comes to 61 percent. The five best represented foreign

countries are China (229) , Italy (145), the Netherlands (121), Turkey (92) and

France (85). More than one exhibitor in three comes from Europe (not including

Germany), and one in five comes from Asia. The entire international value chain

for commercial vehicles is represented here at the IAA: manufacturers of heavy

trucks, vans and buses, and trailers and bodies, plus the many supply companies

and providers of services such as telematics.

    So far, around 1,700 journalists from 57 countries have already been

accredited for the IAA. Almost half of them come from countries other than

Germany. On Wednesday, September 21 (Press Day), and on Thursday, September 22

(Press and Opening Day), there will be over 100 press conferences, more than 70

of them on the Wednesday.

    Wissmann said, "With the slogan of this year's IAA 'Driven by Ideas' the

industry points up the megatrends for which the commercial vehicle sector is

presenting its solutions: These trends include, first and foremost, connected

and automated driving; here we speak of the "digital transformation" of the

whole industry. Then there are the alternative powertrains that are becoming

more and more common in commercial vehicles and buses. Electric and hybrid

drive, and natural gas are the keywords here. And there is 'urban logistics'

that makes transport and logistics in towns and cities even more efficient and

environmentally friendly."

    To accentuate these topics even more, for the first time we have designated

them as special themes for the IAA Commercial Vehicles at the "New Mobility

World logistics." This new initiative aims to put a stronger focus on the

future designs, new logistics concepts, offers and services from the

exhibitors, to make them more recognizable to visitors, and to engage the

interest of new companies and visitor groups. The New Mobility World logistics

is also a multiplier for future logistics and transportation topics. "In this

way we are creating a new framework for the dialog between all the

stakeholders. These trends in innovation are no longer restricted to individual

providers. At this IAA the industry will show the complete range of its

progress and commitment in these areas of innovation," Wissmann said.

    That can be experienced all over this year's IAA - at the exhibitors'

stands and at numerous congresses; the open-air "New Mobility World LIVE"

offers IAA visitors dynamic and interactive driving demonstrations. In

addition, during the exclusive Guided Tours our exhibitors will present

innovations to the participating trade visitors. Furthermore, about 20 electric

vehicles are available for test drives on the exhibition grounds, along with

over 40 light and heavy-duty commercial vehicles for test drives on the public

roads.

    "Digitization is being driven forward by the manufacturers. But here, too,

nothing can be done without the suppliers - who are also showing great

commitment. The goal is clear: connectivity will make transport even more

efficient and even safer. When our future digitally connected heavy trucks

automatically drive on the freeway in convoys - which we call platooning - it

will reduce consumption and simultaneously improve road safety," Wissmann

stressed.

    Electric and hybrid drives are not only used in vans and buses, but will

also ensure that consumption and CO2 emissions from heavy trucks are brought

down even further. And alternative fuels such as natural gas also have the

potential to reduce CO2 from trucks. "Connectivity and electric mobility will

ensure that in the future urban logistics - that is, the 'last mile' - can be

covered even faster and with zero emissions," Wissmann explained.

    The VDA president underscored: "This IAA shows that we will experience a

broad mix of drive trains in the future. Diesels will continue to play a key

role in long-distance traffic - that is, in heavy trucks. The latest exhaust

aftertreatment technology makes them not only efficient and economical, but

also clean. Today's Euro VI trucks and buses have only very low pollutant

emissions - both in tests and on the roads. The reduction of these emissions

has now been successfully completed in commercial vehicles."

    However, the trend in urban logistics is very clearly moving toward the

alternative powertrains. "Hybrid and electric vehicles are becoming more and

more important. This is true of vans and buses - and soon it will also apply to

heavy trucks in local distribution, " said Wissmann.

    In addition, the IAA is a large congress with 27 specialist events on all

relevant topics. These are our "classics" such as the Hazardous Goods Day and

load securing, plus numerous events on digitization, connectivity - including

the startup forum "Lab16" - and urban logistics. There are also several events

dedicated to education and training in transport and logistics.

    The situation on the Western European commercial vehicle market supports

the IAA. Last year new registrations of heavy-duty trucks climbed by 14 percent

to 259,000, and the market has added another 12 percent in the first seven

months of 2016. For the year as a whole we expect growth of 8 percent to

280,000 units. China is also expanding, while the US market is taking a break

following six years of growth. The markets in Russia and Brazil remain weak.

The total global market for commercial vehicles (over 6 t) will increase by 3

percent this year to 2.8 million units.

Contact:

Eckehart Rotter     

German Association of the Automotive Industry (VDA)     

Press Department     

Tel.: +49-30-897842-120     

E-mail: rotter@vda.de

SOURCE: German Association of the Automotive Industry (VDA)

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