2016年第2四半期 スマートフォンのグローバル販売動向

GfK

2016年第2四半期 スマートフォンのグローバル販売動向

AsiaNet 65431

Press release

2016年8月18日

【概要】

・新興国が引き続き市場成長をけん引。中国では地方都市の成長が顕著

・中・高価格帯の販売伸長により、2016年通年のスマートフォン販売金額見込みは4260億USドルへ上方修正

・イギリスのEU離脱決定に伴う影響は直ちには見られず

2016年第2四半期(4-6月)におけるグローバルのスマートフォン販売台数は前年比7%増の3億3000万台、販売金額は同6%増の1000億USドルとなった。 

これに伴い、2016年通年の販売金額は、前四半期に発表した4007億UDドルを上回り、前年比5%増の4260億USドルになると見込む。これは、100USドル未満の低価格帯に代わり、中・高価格モデルが伸長しているためである。

2016年第2四半期 スマートフォン販売台数・金額

                 販売台数                        販売金額

                (100万台)                    (10億USドル)

            2015年     2016年              2015年     2016年

            第2四半期  第2四半期  伸び率   第2四半期  第2四半期 伸び率

                                  (%)                           (%)

西ヨーロッパ    30.2     29.8      -1%          11.7       12.2   4%

中央・東ヨーロッパ15     16.8      12%           3.2        3.7   16%

北米            44.5     41.9      -6%          17.8       16    -10%

中南米          25.4     23.4      -8%           6.3        6.9   10%

中東&アフリカ  39.1     40.9       5%          10.4       10.7    3%

中国            88.8    109.7      24%          26.9       32.4   20%

APAC先進国      16.7     16.6      -1%           9.5        9.6    1%

APAC新興国      49.1     51         4%           8.1        8.2    1%

グローバル全体 308.8    330.1     6.9%          93.9        99.7 6.2%

Source: GfK Point of Sales (POS) Measurement data in 90+ markets, August 2016

GfKのトレンド&フォーキャスティングのダイレクターであるケビン ウォルシュは次のように述べている。「第2四半期の台数ベースでの拡大は、中国、アジア、アフリカなどの新興国の成長に支えられた。私たちは主要都市における販売やグローバルメーカーの出荷だけでなく、需要をけん引している地方都市の消費者に目を向ける必要がある。特に中国ではこの傾向が顕著であり、ローカルベンダーが最も恩恵を受けているのも当然の状況といえる。」

北米: 買い替えが年後半へ後ろ倒しされ、数量前年比6%減に

北米における2016年第2四半期のスマートフォン販売台数は前年比6%減の4200万台となった。フィーチャーフォンからスマートフォンへの移行及び、3Gから4Gへの移行はほぼ完了しており、大幅な成長期は過ぎている。今期はファミリープランなどキャリアによる契約者の囲い込み施策によって解約率の低下がみられた。

北米市場の成長は主要製品の発売が見込まれる第4四半期まで待つ必要がありそうだ。これらの製品の発売を待っていた消費者はすでに買い替えの意思を固めているとみられ、2015年と比較しても今回の新製品発売は市場により大きなインパクトを与えるであろう。

西ヨーロッパ:イギリスのEU離脱決定による影響は見られず、数量前年比1%減

西ヨーロッパにおける2016年第2四半期のスマートフォン販売台数は前年比1%減の3000万台となった。最も大きく縮小したのはスペインで同11%減となった。国内の主要オペレーター3社が年間料金を平均で30ユーロ値上げしたことが影響した。イギリスは同2%減と、6月の国民投票で決定したEU離脱の影響は直ちに見られなかった。この2カ国における販売縮小が、フランス(同3%増)、ドイツ(同1%増)の伸長を相殺した形となった。

画面サイズ5インチ以上のモデルは数量構成比で前年同期の38%から60%と大きく拡大した。これに伴い、500USドル以上の高価格帯は数量前年比12%増となり、構成比では前年同期の31%から35%へ拡大した。

西ヨーロッパにおける2016年通年のスマートフォン販売台数は同1%減の1億3400万台を見込む。

中央・東ヨーロッパ: ロシア、ウクライナの回復によりプラス成長に

中央・東ヨーロッパにおける2016年第2四半期のスマートフォン販売台数は前年比12%増の1700万台となった。この成長をけん引したロシアは同12%増と5四半期連続のマイナス成長から回復した。ウクライナは、6四半期連続のマイナス成長であったが、蓄積された需要が爆発し同35%増と急伸した。

中央・東ヨーロッパにおける2016年通年のスマートフォン販売台数は同8%増の7700万台を見込む。

中南米:ブラジルの販売減によりマイナス成長

中南米における2016年第2四半期のスマートフォン販売台数は前年比8%減の2300万台となった。ブラジルが同20%減となったことが大きく影響した。一方、アルゼンチンでは前年12月の規制緩和により需要が拡大しており、同58%増となった。

中南米における2016年通年のスマートフォン販売は同11%減の9400万台を見込む。

中東&アフリカ:サウジアラビアのマクロ経済低迷により成長が鈍化

中東・アフリカにおける2016年第2四半期のスマートフォン販売台数は前年比5%増の4100万台と伸び率がやや鈍化した。サウジアラビアはマクロ経済の低迷により同24%減となった。この一方でエジプトは同19%増、南アフリカは同15%増となり、サウジアラビアのマイナス成長を補った。

中東&アフリカにおける2016年通年のスマートフォン販売台数は同9%増の1億7600万台を見込む。

中国: 地方都市が市場をけん引し、過去2年で伸び幅が最大に

中国における2016年第2四半期のスマートフォン販売台数は前年比24%増の1億1000万台となった。この成長率は、第1四半期を上回り、この2年間で一番高かった。中国のこの力強いプラス成長の主要因は年初から続く携帯電話会社の補助増加で、これが小都市における4Gへの移行を進展させている。ローカルブランドは主要都市以外の地域で利益を得ており、中国のスマートフォン市場におけるシェアを前年同期の74%から81%へ拡大した。

大画面へのシフトが続いており、5インチ以上の数量構成比は前年同期の63%から83%へ拡大した。中国におけるスマートフォン販売は2016年下半期では伸長が緩やかになるとみられ、通年では前年比14%増の4億3900万台を見込む。

APAC先進国*:オーストラリアの販売減で、数量前年比は1%減

APAC先進国における2016年第2四半期のスマートフォン販売は前年比1%減の1700万台となった。オーストラリアは同9%減となった一方、日本は同2%増と拡大した。

APAC先進国における2016年通年の販売台数は同1%減の7200万台を見込む。

APAC新興国*: フィリピン、ベトナムの販売拡大により数量前年比は4%増

APAC新興国における2016年第2四半期のスマートフォン販売台数は前年比4%増の5100万台となった。フィリピンが同37%増、ベトナムが同11%増と市場の成長を支えた。インドネシアは同0.3%減と僅かに前年実績を下回った。

APAC新興国における2016年通年の販売台数は同5%増の2億1300万台を見込む。

スマートフォン販売:2015 年実績および2016年予想  

                   販売台数                 販売金額

                   (100万台)            (10億USドル)

              2015年  2016年  伸び率   2015年  2016年  伸び率

                              (%)                     (%)

西ヨーロッパ   135.4   133.6   -1%       52.9    54.2    2%

中央・東ヨーロッパ71.5  77.1    8%       14.5    15.9   10%

北米           190.1   188.8   -1%       77.7    76.6   -1%

中南米         106.5    94.3  -11%       26.3    27      3%

中東&アフリカ 162.1   176.4    9%       42.4    44.4    5%

中国           385.3   438.6   14%      116.2   132.1   14%

APAC先進国      73.4    72.4   -1%       43      42.5   -1%

APAC新興国     201.8   212.5    5%       33      33.2    1%

グローバル全体1,326.1 1,393.7 5.1%      406.0   425.9  4.9%

GfKのテレコム部門のダイレクターであるアーント ポリフケは次のように述べている。「2016年第2四半期のスマートフォン市場は拡大が続いた。市場にとって逆風となる要因が多数ある中で、底堅い需要がみられた。下半期には新製品の発売が予定されており、需要の拡大が見込める。また、今後10年で5Gへの移行が見込まれるが、長寿命バッテリーや湾曲ディスプレイをはじめとするテクノロジーの進化が市場成長を支えるであろう。」

-- 注記 --

※. 本リリースではメーカー出荷ではなく、消費者の最終需要を予測しています。市場規模は90カ国以上で毎週更新される販売実績(POSデータ)の積み上げによって作成されています。なお、アメリカについては、独自の市場モデリング及び消費者調査を基に推計を行っています。 また、販売金額は補助金を除く小売り販売額です。データは四半期毎に更新され、次回のリリースは2016年11月を予定。データの精度を保持するため、パネルの構成に変更が生じた場合は過去に公表した数値を修正する場合があります。

※ リリース内におけるAPAC先進国・新興国には以下の国が含まれます。

APAC先進国:オーストラリア、香港、日本、ニュージーランド、シンガポール、韓国、台湾

APAC新興国:インド、インドネシア、カンボジア、マレーシア、フィリピン、タイ、ベトナム

GfKについて

GfKはクライアントがより良い意思決定を下せるよう、市場や消費者に関する信頼できる情報を提供しています。13,000名超の情熱を持ったマーケットエキスパートとデータサイエンス分野における長年の実績をもとに、GfKは価値あるグローバルインサイトと100カ国以上のローカルマーケットインテリジェンスを提供します。GfKは革新的なテクノロジーとデータサイエンスを活用してビックデータをスマートデータに変えます。そして、クライアントが競争力を高め、消費者の体験や選択を豊かにできるよう支援します。

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(日本語リリース:クライアント提供)

Emerging Markets Power Smartphone Sales

PR65431

NUREMBERG, Germany, Aug. 19 /PRNewswire=KYODO JBN/ --

    - New connected consumers in emerging markets, especially rural China,

continued to drive smartphone growth in 2Q16

     - Resilient mid- to high-end sales drive GfK to upgrade its 2016

smartphone market value forecast to USD 426 billion

     - No immediate impact in the UK from Brexit

    Analysis of the latest smartphone sales trends has prompted GfK to upgrade

its forecast for the year. Full year global smartphone sales value in 2016 has

been increased from USD 400.7 billion to USD 426 billion, up five percent

year-on-year. The cause is strong sales of mid-range to high-end units which

has reversed the previous trend of low-end (<USD 100) share gains.

    Smartphone sales 2Q 2015 vs. 2Q 2016

                     Units sold (in mil.)         Sales value (in billion USD)

                2Q15       2Q16   Y/Y % change     2Q15      2Q16   Y/Y % change

Western Europe  30.2       29.8        -1%         11.7      12.2        4%

Central &

Eastern Europe   15       16.8        12%          3.2       3.7       16%

North America   44.5       41.9        -6%         17.8        16      -10%

Latin America   25.4       23.4        -8%          6.3       6.9       10%

Middle East

& Africa       39.1       40.9         5%         10.4      10.7        3%

China           88.8      109.7        24%         26.9      32.4       20%

Developed APAC  16.7       16.6        -1%          9.5       9.6        1%

Emerging APAC   49.1         51         4%          8.1       8.2        1%

Global         308.8      330.1       6.9%         93.9      99.7      6.2%

Source: GfK Point of Sales (POS) Measurement data in 90+ markets, August 2016

    Kevin Walsh, director of trends and forecasting at GfK comments, "Volume

growth is coming from many emerging markets, especially a resurgent China, but

also Emerging Asia and Africa. We need to look beyond sales in the major cities

and the shipments of global manufacturers to reveal this strong growth - since

it is consumers in rural areas driving this demand. With China being a key part

of the trend, it is not surprising that it is local vendors who are benefitting

the most."

    North America: Consumers delaying upgrades to 4Q

    Here smartphone demand totalled 42 million units in 2Q16, down five percent

quarter-on-quarter and six percent year-on-year. Previous drivers of demand,

such as the migration from feature to smartphone and 3G to 4G, are having less

of an impact now that the high growth phase is over. In addition, churn rates

have fallen in response to carrier's retention strategies, including family

plans.

    The market will need to wait until 4Q for the next incremental driver of

growth. It is in the last quarter of the year that major product launches are

expected to have a higher impact, compared to 2015.  Consumers that have been

waiting for big launches will be ready to invest in upgrades.

    Western Europe: Brexit fails to bite

    Smartphone demand totalled 30 million in 2Q16, a fall of one percent

quarter-on-quarter and also of one percent year-on year. The decline was felt

most sharply in Spain, where demand declined 11 percent year-on year. This fall

was a response to the country's three leading operators raising their annual

tariffs by an average of EUR 30. In the UK, demand declined two percent

year-on-year in 2Q, showing no immediate impact from the vote in June to leave

the European Union. Declines in these two countries were partially offset by

three percent growth in France and one percent growth in Germany.

    The share of demand for devices sized 5" and above increased significantly

from 38 percent in 2Q15 to 60 percent in 2Q16. Correspondingly, the share of

demand for high-end smartphones (USD 500+) increased from 31 percent in 2Q15 to

35 percent in 2Q16, with unit growth of 12 percent year-on-year. GfK forecasts

that smartphone demand in the region will decline to 134 million units in 2016,

a drop of one percent year-on-year.

    Central and Eastern Europe: Growth finally returns to Russia and Ukraine

    Smartphone demand hit 17 million units in 2Q16, down one percent

quarter-on-quarter and up 12 percent year-on-year. Russia was a key driver of

growth, up 12 percent year-on-year, following five quarters of decline. A

release of pent-up demand in Ukraine lead to strong growth of 35 percent

year-on-year following six consecutive quarters of decline. GfK forecasts that

smartphone demand in the region will increase to 77 million units in 2016, up

eight percent year-on-year.

    Latin America: Brazil woes continue as Argentina remains buoyant

    Here smartphone demand reached 23 million units in 2Q16, up five percent

quarter-on-quarter, but down eight percent year-on-year. This regional decline

was due to a fall in demand of 20 percent year-on-year in Brazil. Growth in

Argentina remained high at 58 percent year-on-year, still buoyed by the removal

of import restrictions in December last year. GfK forecasts that demand in the

region will decline to 94 million units in 2016, a drop of 11 percent

year-on-year.

    Middle East and Africa: Saudi Arabia depresses regional growth

    Here smartphone demand reached 41 million units in 2Q16, down two percent

quarter-on-quarter, whilst year-on-year growth slowed to five percent. In Saudi

Arabia, on-going macroeconomic weakness caused demand to decline by 24 percent

year-on-year in 2Q. This decline offset growth of 19 percent in Egypt and 15

percent year-on-year in South Africa. GfK forecasts that smartphone demand in

the region will grow to 176 million units in 2016, up nine percent year-on-year.

    China: Rural sales drive highest growth for over two years

    Smartphone demand totalled 109.7 million in 2Q16, giving a flat

quarter-on-quarter, while growing 24 percent year-on-year. This year-on-year

growth improved from 19 percent in 1Q16 and is the highest seen for over two

years. The strong growth was driven primarily by continued operator subsidies

(which began in early 2016), which helped drive strong 4G smartphone adoption

in the smaller cities. Local brands have benefitted from growth outside the

major cities, seeing their share of the country's smartphone market increase

from 74 percent in 2Q15 to 81 percent in 2Q16.

    The shift to larger screen sizes continued, with 5"+ share increasing to 83

percent in the quarter, an impressive growth from 63 percent in 2Q15. GfK

forecasts that smartphone demand growth in China will moderate in the second

half of the year, bringing 2016 to 439 million units, up 14 percent

year-on-year.

    Developed APAC*: Australian demand declines year-on-year

    17 million units were sold in 2Q16, down 12 percent quarter-on-quarter and

one percent year-on-year.  Demand declined nine percent year-on-year in

Australia but grew two percent in Japan in the same period. GfK forecasts that

demand in the region will total 72 million units in 2016, a decline of one

percent year-on-year.

    Emerging APAC*: Philippines and Vietnam post strong unit sales

    Strong growth in both the Philippines (37 percent year-on-year) and Vietnam

(11 percent year-on-year) helped the region grow overall demand by three

percent quarter-on-quarter and four percent year-on-year to 51 million units.

Indonesia saw a mild decline of 0.3 percent. GfK forecasts that demand in the

region will reach 213 million units in 2016, a growth of five percent

year-on-year.

    Smartphones: 2015 sales vs. 2016 forecast

                                        Units sold (in mil.)

                                      2015      2016      Y/Y percent

                                     sales   forecast      change

     Western Europe                   135.4     133.6       -1%

    Central & Eastern

     Europe                            71.5      77.1       8%

     North America                    190.1     188.8      -1%

     Latin America                    106.5      94.3     -11%

     Middle East & Africa             162.1     176.4       9%

     China                            385.3     438.6      14%

     Developed APAC                    73.4      72.4      -1%

     Emerging APAC                    201.8     212.5       5%

     Global                         1,326.1   1,393.7     5.1%

                                     Sales value (in billion USD)

                                      2015      2016   Y/Y percent

                                      sales    forecast   change

     Western Europe                    52.9      54.2      2%

     Central & Eastern

     Europe                            14.5      15.9     10%

     North America                     77.7      76.6     -1%

     Latin America                     26.3        27      3%

     Middle East & Africa              42.4      44.4      5%

     China                            116.2     132.1     14%

     Developed APAC                      43      42.5     -1%

     Emerging APAC                       33      33.2      1%

     Global                             406.0   425.9    4.9%

                                       Units sold (in mil.)

                                       2015      2016      Y/Y percent

                                      sales   forecast      change

     Western Europe                   135.4     133.6       -1%

     Central & Eastern

     Europe                            71.5      77.1       8%

     North America                    190.1     188.8      -1%

     Latin America                    106.5      94.3     -11%

     Middle East & Africa             162.1     176.4       9%

     China                            385.3     438.6      14%

     Developed APAC                    73.4      72.4      -1%

     Emerging APAC                    201.8     212.5       5%

     Global                         1,326.1   1,393.7     5.1%

                                      Sales value (in billion USD)

                                       2015      2016   Y/Y percent

                                      sales    forecast   change

     Western Europe                    52.9      54.2      2%

     Central & Eastern

     Europe                            14.5      15.9     10%

     North America                     77.7      76.6     -1%

     Latin America                     26.3        27      3%

     Middle East & Africa              42.4      44.4      5%

     China                            116.2     132.1     14%

     Developed APAC                      43      42.5     -1%

     Emerging APAC                       33      33.2      1%

     Global                             406.0   425.9    4.9%

    Source: GfK Point of Sales (POS) Measurement data in 90+ markets for

calendar year 2015 and GfK forecasts for calendar year 2016, as at August 2016.

    Arndt Polifke, global director of telecom products at GfK concludes, "The

smartphone market expanded yet again in 2Q16. This is despite many headwinds,

demonstrating the underlying strength of the sector. Later this year, new

product launches will further bolster demand.  Further ahead, innovations such

as extended battery life and foldable displays will support growth, as we

progress towards 5G upgrades near the end of the decade."

    Note to editors

    GfK forecasts end-demand consumer purchases rather than manufacturer

shipments. Market sizes are built up by point-of-sale (POS) tracking in 90+

markets with updates on a weekly and monthly basis. For the US, GfK employs

proprietary market modeling and consumer research rather than POS to produce

its market forecasts. Values are based on unsubsidized retail pricing. Data is

available quarterly and the next data set is due in November 2016.

    GfK continually works to ensure its panel data is as accurate a reflection

of the end market as possible. When a change is made to the number of

participants in our panel, GfK will amend historical data to better reflect the

impacted end market. For example, when a new retailer joins, the addition of

their historic sales may lead to slight adjustments to actual data.

    *Countries included in Developed/Emerging APAC in this release:

     Developed APAC:        Emerging APAC:

     Australia              India

     Hong Kong              Indonesia

     Japan                  Kampuchea (Cambodia)

     New Zealand            Malaysia

     Singapore              Philippines

     South Korea            Thailand

     Taiwan                 Vietnam

    About GfK

    GfK is the trusted source of relevant market and consumer information that

enables its clients to make smarter decisions. More than 13,000 market research

experts combine their passion with GfK's long-standing data science experience.

This allows GfK to deliver vital global insights matched with local market

intelligence from more than 100 countries. By using innovative technologies and

data sciences, GfK turns big data into smart data, enabling its clients to

improve their competitive edge and enrich consumers' experiences and choices.

    For more information, please visit http://www.gfk.com or follow GfK on

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SOURCE:  GfK

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