2016年第1四半期 スマートフォンのグローバル販売動向

GfK

2016年第1四半期 スマートフォンのグローバル販売動向

AsiaNet 64478

Press release

Embargo date: May 19, 2016

【概要】

・低価格帯製品が引き続き数量ベースでの市場成長をけん引

・西ヨーロッパ市場では、平均単価の上昇が、販売数量の減少を埋め合わせ

・中国は数量前年比19%増と最も高い成長率を記録

2016年第1四半期(1-3月)におけるグローバルのスマートフォン販売台数は前年比6%増の3億3720万台となった。経済の世界的な低迷にも関わらず、多くの新興国では低価格帯製品の販売が伸長した。また、中国は数量前年比19%増と大幅に成長した。4Gへの移行促進を目的とした携帯電話会社の補助増加がこれをけん引した。  

2016年第1四半期 スマートフォン販売台数・金額

                                     販売台数

                                  (100万台)

                         2015年         2016年     伸び率

                       第1四半期     第1四半期    (%)

西ヨーロッパ              31.8            30.0        -6%

中央・東ヨーロッパ        16.9            17.1        +1%

北米                      43.5            45.4        +4%

中南米                    27.9            24.8       -11%

中東&アフリカ            39.9            42.0         +5%

中国                      92.0           109.2        +19%

APAC先進国                19.5            18.7        -4%

グローバル全体            319.3          337.2         +6%

                                   販売金額

                               (10億USドル)

                         2015年         2016年        伸び率

                       第1四半期      第1四半期       (%)

西ヨーロッパ              12.5            11.9           -5%

中央・東ヨーロッパ         3.4             3.5           +3%

北米                      17.3            18.1           +5%

中南米                     7.3             6.5          -11%

中東&アフリカ            11.1            10.4           -6%

中国                      27.3             32.1         +18%

APAC先進国                11.4            10.9          -4%

グローバル全体             98.5           101.3          +3%

Source: GfK Point of Sales (POS) Measurement data in 90+ markets, May 2016

GfKのトレンド&フォーキャスティングのダイレクターであるケビン ウォルシュは次のように述べています。「第1四半期のスマートフォン販売は、プラス成長を維持したものの、その成長は減速している。従って、2016年通年の販売台数は、従来の予測をやや下回り前年比5%増にとどまると見込む。 」

北米: 携帯電話会社の販促により、数量前年比4%増

北米における2016年第1四半期のスマートフォン販売は、前四半期のマイナス成長から回復し、数量前年比4%増の4540万台となった。この伸長は携帯電話会社の積極的な販促活動によって支えられた。しかしながら、販促コストの観点から、今後も同じ水準を保つことは難しい。加えて、4Gへの移行も最終段階にある。スマートフォンの買い替えサイクルが長期化する中、契約者の維持が新規契約の獲得より重要になる局面にある。

西ヨーロッパ:市場の飽和に伴い マイナス成長に転じる

西ヨーロッパにおける2016年第1四半期のスマートフォン販売は、数量前年比6%減の3000万台となった。サムソンのGalaxy S7やS7 Edgeが発売後3週間、好調に推移したが、市場全体をプラス成長に押し上げるには至らなかった。

ドイツは西ヨーロッパで最大のスマートフォン市場であるが、数量前年比11%減と大きく縮小した。今後、幾分かの回復が見込まれるものの、2016年通年でも同3%減が予測される。

西ヨーロッパにおける2016年下半期のスマートフォン販売はアップルのiPhone 7の発売に支えられ、部分的には回復することが見込まれる。iPhone 7の発売は2015年のiPhone発売より押し上げ効果が高いと見込まれる。多くの支持を得たiPhone 6、6Plus の発売から2年がたち、新機種への買い替えを待ち望んでいるユーザーは多いとみられる。

中央・東ヨーロッパ: ロシアの回復により微増

中央・東ヨーロッパにおける2016年第1四半期のスマートフォン販売は、数量前年比1%増の1710万台となった。ポーランドの伸長が一服する中、ロシアは2015年のマイナス成長から回復しつつある。従って、中央・東ヨーロッパにおける2016年通年のスマートフォン販売は同5%増の7700万台を見込む。

中南米: 3四半期連続のマイナス成長

中南米のスマートフォン販売はマイナス成長が続いており、2016年第1四半期は数量前年比11%減の2480万台となった。ブラジルの経済および政治の状況不安はこの縮小に大きく影響した。今後のオリンピックもこの状況を打開するには至らないと見られる。一方、経済の回復がみられたアルゼンチンは需要の回復が見られた。

2016年通年の中南米のスマートフォン販売は同12%減を予測する。ただし、ブラジルを除いた地域では同7%増を見込む。

中東・アフリカ:マクロ経済の低迷により成長鈍化

中東・アフリカ(MEA)では成長が鈍化し、2016年第1四半期のスマートフォン販売は数量前年比5%増にとどまった。サウジアラビアとナイジェリアにおける原油価格の下落はこの需要の減退にもつながっていると見られる。

同地域におけるスマートフォンの平均価格は前年同期から11%下落し247USドルとなった。これは、100ドル未満の端末へ需要がシフトしている為で、同価格帯は前年同期の22%から拡大し、2016年第1四半期では26%を占めた。

2016年通年のスマートフォン販売は数量前年比12%増の1億8300万台を見込む。

中国: 約2年間に渡る力強い成長

中国における2016年第1四半期のスマートフォン販売は数量前年比19%増の1億920万台に達した。中国のこの力強いプラス成長はほぼ2年間続いている。携帯電話会社の補助増加とデータプラン料金の値下げにより4Gへの移行が進展し、第1四半期における4G端末の販売台数は前年比58%増となった。また、その構成比はスマートフォン販売台数の95%超に達した。中国における2016年通年のスマートフォン販売は数量前年比7%増の4億1100万台を見込む。

APAC先進国*:市場は飽和に近づく

APAC先進国における2016年第1四半期のスマートフォン販売は数量前年比4%減の1870万台となった。国別にみると、日本は同1%増となった。政府よりスマートフォンの端末販売適正化に関する要請が出されたことにより、1月には駆け込み需要が発生し、2月以降は反動減がみられた。日本における2016年通年のスマートフォン販売では同1%増を見込む。

一方、韓国やオーストラリアなどの他の主要国は、サムソンのGalaxy S7と S7 Edge発売という後押しがあったが、マイナス成長となった。

APAC先進国ではスマートフォンの普及が上限に近づいており、2016年通年の販売台数は同8%減を見込む。

APAC新興国*: 一次的な縮小へ

APAC新興国は2015年のグローバルスマートフォン市場における成長のけん引役であった。しかしながら、2016年第1四半期は数量前年比5%減に転じた。携帯電話会社のデータ料金の値上げによってインドの需要が低下したことが影響した.。ただ、同市場では新しい携帯電話会社の参入が予定されており、価格競争が起こることが考えられる。このため需要の低迷は長く続かないと見られる。また、“インド製スマホ”への取り組みは端末価格の低下を促すと見られる。

インドやインドネシアなどの主要国では、ローカルベンダーと中国ベンダーがより安価なスマートフォンを競って提供しており、価格競争が過熱している。その一方で100USドル未満の低価格端末の普及は30%にとどまっており、潜在需要は依然高い。

スマートフォン販売:2015 年実績および2016年予想

                       販売台数                           販売金額

                     (100万台)                      (10億USドル)

                  2015年   2016年   伸び率      2015年     2016年   伸び率

                                     (%)                             (%)

西ヨーロッパ      137.3     133.6     -3%         53.6        51.1      -5%

中央・東ヨーロッパ 73.4      77.1     +5%         14.8        14.7      -1%

北米              190.8     197.4     +3%         78.0        76.9      -1%

中南米            110.3      97.2    -12%         27.1        23.4      -14%

中東&アフリカ    162.6     182.7    +12%         42.1        42.4       +1%

中国              385.3     411.5     +7%        115.8       120.4       +4%

APAC先進国         73.5      67.3    -8%          43.1        38.4      -11%

APAC新興国        201.1     229.5   +14%          32.9        33.4       +2%

グローバル全体   1,334.2   1,396.3    +5%        407.4        400.7      -2%

GfKのテレコム部門のダイレクターであるアーント ポリフケは次のように述べています。「コネクテッド化が進む消費者はただつながることではなく、意識することなく完全にテクノロジーが融合することを求めています。スマートフォンをみると、依然、ただつながることだけを目的とする消費者により市場が成長している側面があります。とくに新興国市場ではこれが顕著です。ただし、私たちは、ウェアラブル、バーチャルリアリティ、スマートホームの成長という次の流れが、どのように2016年以降のスマートフォンの成長を補完するかに注目しています。」

-- 注記 --

※. 本リリースではメーカー出荷ではなく、消費者の最終需要を予測しています。市場規模は90カ国以上で毎週更新される販売実績(POSデータ)の積み上げによって作成されています。なお、アメリカについては、独自の市場モデリング及び消費者調査を基に推計を行っています。 また、販売金額は補助金を除く小売り販売額です。データは四半期毎に更新され、次回のリリースは2016年8月を予定。データの精度を保持するため、パネルの構成に変更が生じた場合は過去に公表した数値を修正する場合があります。

※ リリース内におけるAPAC先進国・新興国には以下の国が含まれます。

APAC先進国:オーストラリア、香港、日本、ニュージーランド、シンガポール、韓国、台湾

APAC新興国:インド、インドネシア、カンボジア、マレーシア、フィリピン、タイ、ベトナム

GfKについて

GfKはクライアントがより良い意思決定を下せるよう、市場や消費者に関する信頼できる情報を提供しています。13,000名超の情熱を持ったマーケットエキスパートとデータサイエンス分野における長年の実績をもとに、GfKは価値あるグローバルインサイトと100カ国以上のローカルマーケットインテリジェンスを提供します。GfKは革新的なテクノロジーとデータサイエンスを活用してビックデータをスマートデータに変えます。そして、クライアントが競争力を高め、消費者の体験や選択を豊かにできるよう支援します。

▽メディア連絡先

Ayako Chano

Public Relations

T +81 3 5350 4632

Info.jp@gfk.com

http://www.gfk.com/jp

(日本語リリース:クライアント提供)

Global Smartphone Sales Growth Driven by China

PR64478

NUREMBERG, Germany, May 19, 2016 /PRNewswire=KYODO JBN/ --

- Low-end smartphones continue to drive market volume growth   

- Increases in average selling price partially offset volume decline in the

saturated Western Europe market  

- China delivers strongest sales growth of 19 percent

    Global demand for smartphones in 1Q 2016 remained positive, standing at six

percent year-on-year. This was helped by continued low-end segment growth in

the majority of emerging regions, despite weak economies across the globe. Only

China experienced strong growth (up 19 percent year-on-year), driven by

increased operator subsidies aimed at spurring 4G adoption.

    Smartphone sales 1Q 2015 vs. 1Q 2016

                                   Units sold (in mil.)         

                                                 Y/Y percent

                                1Q15       1Q16     change   

    Western Europe              31.8       30.0      -6%    

    Central & Eastern Europe    16.9       17.1      +1%      

    North America               43.5       45.4      +4%     

    Latin America               27.9       24.8     -11%     

    Middle East & Africa        39.9       42.0      +5%    

    China                       92.0      109.2     +19%    

    Developed APAC              19.5       18.7      -4%   

    Emerging APAC               47.8       50.0      +5%   

    Global                     319.3      337.2      +6%    

(table continued below)

                                  Sales value (in bn. US$)      

                                                 Y/Y percent

                                1Q15       1Q16     change

    Western Europe              12.5       11.9      -5%

    Central & Eastern Europe     3.4        3.5      +3%

    North America               17.3       18.1      +5%

    Latin America                7.3        6.5     -11%

    Middle East & Africa        11.1       10.4      -6%

    China                       27.3       32.1     +18%

    Developed APAC              11.4       10.9      -4%

    Emerging APAC                8.2        7.9      -4%

    Global                      98.5      101.3      +3%

    Source: GfK Point of Sales (POS) Measurement data in 90+ markets, May 2016

    Kevin Walsh, director of trends and forecasting at GfK comments, "Quarter

one shows continued smartphone growth, however, we are seeing a slowdown in

growth rates when we compare year-on-year performance. As a result, we have

downgraded our 2016 growth forecast to five percent year-on-year. Operators and

manufacturers are responding with a variety of strategies in the different

regions, such as increased marketing activity and subsidies."

    North America: Aggressive operators drive growth in 1Q

    In North America, smartphone demand returned to growth in 1Q 2016,

following a dip in the last quarter of 2015. In total, 45.4 million units were

sold, down 19 percent quarter-on-quarter and up four percent year-on-year. The

rise in demand was helped by aggressive operator marketing and sales efforts.

    However, there are signs that this will not continue at the same level

because of the cost. In addition, consumer migration to 4G is in the last

quartile of its adoption curve. Traditionally, that is when subscriber

retention activities become more important than acquisition, lengthening

smartphone replacement cycles.

    Western Europe: Year-on-year demand falls for the first time as market

saturation bites

    30 million units were sold in Western Europe in 1Q 2016, a fall of 29

percent quarter-on-quarter and six percent year-on-year. Sales declined despite

strong demand for the Samsung Galaxy S7 and S7 Edge in their first three weeks

of launch.

    Germany, the largest smartphone market in Western Europe, saw a significant

fall in demand during this quarter of 11 percent year-on-year. Although GfK

expects a slight recovery, it predicts total smartphone demand here will fall

three percent year-on-year in 2016.

    GfK forecasts a partial recovery in Western Europe in the second half of

2016, helped by the launch of the Apple iPhone 7. This launch could generate

more of a sales uplift than 2015's iPhone, buoyed by users who are 24 months on

from the strong iPhone 6 and 6 Plus launch now looking to upgrade.

    Central Europe: Positive outlook as Russia shows signs of recovery

    Smartphone unit demand was at 17.1 million in 1Q 2016, down 24 percent

quarter-on-quarter. While growth in demand within Poland has slowed since 4Q

2015's strong performance, it appears to have stabilized in Russia following

poor results in 2015. The outlook for the region is therefore positive, with

smartphone unit demand forecast to reach 77 million in 2016, a growth of five

percent year-on-year.

    Latin America: Smartphone demand suffers third consecutive quarterly decline

    Smartphone demand in Latin America continued to decline in 1Q 2016 to 24.8

million units, a drop of 22 percent quarter-on-quarter and 11 percent

year-on-year. The Brazilian economic and political situation is the major

contributor to this decline, and even the Olympic Games are unlikely to provide

a much-needed respite for the market.

    In comparison, Argentina saw strong demand in 1Q 2016 as the economy

finally started to show signs of a recovery. Overall, however, smartphone

demand in the region will remain weak with 2016 posting a decline of 12 percent

year-on-year. Looking at the region without Brazil, performance is more

promising, up seven percent year-on-year.

    Middle East and Africa: Macroeconomic weakness slows growth

    Growth in the Middle East and Africa (MEA) slowed significantly to five

percent year-on-year in 1Q, down from 12 percent growth in 4Q 2015

year-on-year. Falling oil prices in Saudi Arabia and Nigeria resulted in weak

demand.

    ASP in the region eroded considerably to US$247 (down 11 percent

year-on-year). The main cause was a shift in demand to the sub-US$100 price

band, which accounted for 26 percent of the total smartphone sales in the

quarter, up from 22 percent in 1Q 2015.

    GfK forecasts that MEA will post an increase of 12 percent year-on-year to

183 million units in 2016.

    China: Strongest growth in demand for almost two years

    Smartphone demand in China reached 109.2 million in 1Q 2016, up two percent

quarter-on-quarter and 19 percent year-on-year. This is the strongest

year-on-year growth in demand in two years.

    The desire for 4G is behind the impressive growth, with 4G smartphone

demand in 1Q 2016 up 58 percent year-on-year. Increased operator subsidy

support and the falling cost of data plans have made 4G smartphones more

attractive and affordable. More than 95 percent of smartphones sold in the

first quarter of 2016 were 4G enabled.

    Overall, total smartphone demand in China will be 411 million units in

2016, up seven percent year-on-year.

    Developed Asia Pacific*: A tale of saturation and subsidies

    In 1Q 2016, smartphone demand totalled 18.7 million units, down seven

percent quarter-on-quarter and four percent year-on-year. However, it's not all

gloom in the region.

    Japan saw a return to mild growth of one percent year-on-year in 1Q 2016.

This was helped by a rush to buy smartphones under operator price promotions

early in the quarter, ahead of the government-imposed restrictions on

promotions announced for February. After these restrictions became effective in

February, demand turned negative for the rest of the quarter. The outlook for

2016, though, is positive, and GfK forecasts growth of one percent.

    This positive performance was more than offset by declines in other major

countries, including S. Korea and Australia. This was despite a strong

performance from Samsung's Galaxy S7 and S7 Edge, which launched in the quarter.

    GfK expects demand to decline by eight percent year-on-year in 2016, due to

a saturated smartphone market.

    Emerging Asia Pacific*: Temporary slowdown in 1Q

    Emerging Asia Pacific (APAC) was the powerhouse of smartphone growth

throughout last year, but the region experienced a considerable drop in

year-on-year growth, from 24 percent in 4Q 2015 to five percent in 1Q 2016.

    This slow-down was caused by India, where demand was dampened by operators

increasing data rates. GfK expects the impact to be temporary, because new

operators set to enter the market later this year could ignite a local price

war. The "Make in India" initiative is also likely to help keep prices down.

    Price competition intensified further in 1Q 2016 in the key markets of

India and Indonesia as local and Chinese vendors continued to offer cheaper

smartphones. Despite this, smartphone penetration in the sub-US$100 price band

remained at only 30 percent, leaving plenty of room for smartphone demand

growth.

    Smartphones: 2015 sales vs. 2016 forecast

                                  Units sold (in mil.)    

                               2015    2016   Y/Y percent  

                              sales  forecast    change   

    Western Europe            137.3    133.6       -3%    

    Central & Eastern Europe   73.4     77.1       +5%    

    North America             190.8    197.4       +3%     

    Latin America             110.3     97.2      -12%    

    Middle East & Africa      162.6    182.7      +12%     

    China                     385.3    411.5       +7%     

    Developed APAC             73.5     67.3       -8%   

    Emerging APAC             201.1    229.5      +14%  

    Global                  1,334.2  1,396.3       +5%  

(table continued below)

                                 Sales value (in bn. US$)

                                 2015    2016    Y/Y percent

                                sales  forecast    change

    Western Europe               53.6     51.1       -5%

    Central & Eastern Europe     14.8     14.7       -1%

    North America                78.0     76.9       -1%

    Latin America                27.1     23.4      -14%

    Middle East & Africa         42.1     42.4       +1%

    China                       115.8    120.4       +4%

    Developed APAC               43.1     38.4      -11%

    Emerging APAC                32.9     33.4       +2%

    Global                      407.4    400.7       -2%

    Source: GfK Point of Sales (POS) Measurement data in 90+ markets for

calendar year

Arndt Polifke, global director of telecom products at GfK concludes,  "The

connected consumer is evolving from connectivity to complete and seamless

integration with technology. For smartphones,  there is still growth to come

from connectivity,  especially in the emerging markets. Already though, we are

seeing how the next wave of growth from wearables,  virtual reality and smart

home can be complementary to smartphone growth in 2016 and beyond."

Contact: Wes Rogers - T. +44-203-287-3262 / T. +1-912-506-0869 /

wes@greenfieldscommunications.com

SOURCE: GfK

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