GfK調べ:2015年第3四半期、スマートフォンのグローバル販売動向
AsiaNet 62632
GfK調べ:2015年第3四半期、スマートフォンのグローバル販売動向
APAC新興国※1、中国、中東・アフリカが市場成長をけん引
【概要】
・2015年第3四半期のグローバルのスマートフォン販売は数量前年比7%増、金額前年比6%増とプラス成長。第3四半期における販売では過去最大規模に。
・APAC新興国と中東・アフリカの成長が顕著。
・2015年通年では前年比7%増の13億台に達する見込み。
2015年第3四半期のグローバルのスマートフォン販売台数は前年比7%増の3億2400万台に拡大した。成長基調に戻った中国、そして中東・アフリカとAPAC新興国が市場成長をけん引した。なお、スマートフォンの平均価格は294USドルと前年同期から2%下落した。
以下、地域別に2015年第3四半期のスマートフォン販売動向を見る。
(http://photos.prnewswire.com/prnh/20151118/292532)
APAC新興国:数量前年比24%増
APAC新興国のスマートフォン販売台数は前年比24%増を記録した。中でもインドは同40%増と大幅に伸長した。インドにおける成長は、100USドル未満の端末に起因するところが大きい。同価格帯は数量前年比66%増を記録し、インドのスマートフォン販売台数の48%を占めた。また、同価格帯はインドと中国のブランドで独占されているため、インドのスマートフォン販売におけるインドと中国ブランドの合計シェアは前年同期から12%ポイント拡大し55%に達した。なお、インドの携帯電話販売に占めるスマートフォンの割合は37%と前年同期から9%ポイント上昇しているものの、依然、拡大の余地は大きい。
中東・アフリカ:数量前年比16%増
中東・アフリカのスマートフォン販売台数は前年比16%増となった。同地域では多くの国がプラス成長となったが、中でも、エジプトは数量前年比39%増と著しく伸長した。
中国:販売金額は前年比31%増の280億ドルへ
中国のスマートフォン販売台数は前年比6%増の9800万台となった。インドとは対照的に中・高価格帯の販売が好調であった。500USドル以上の高価格帯は数量前年比65%増、250-500USドルの中価格帯は同25%増を記録した。なお、250USドル未満の低価格帯は同9%減となった。これにより、平均価格は前年から23%上昇し288USドルになった。
LTE対応と大画面化は引き続き進展した。画面サイズ5インチ以上モデルの販売数量構成比は前年同期48%から67%に上昇した。LTE対応は90%に達しており、今後の伸び幅は少ない。LTE対応モデルの数量前年比は2015年通年では236%増を見込むが、2016年は13%増にとどまるであろう。
中国ブランドのシェアは端末価格の優位性が後押しし、前年同期の73%から78%に拡大した。
第3四半期は好調だった中国のスマートフォン販売だが、2015年通年では数量前年4%減を見込む。ただし、2016年は同3%増と回復に転じる見込みだ。
中南米:数量前年比5%減とマイナス成長に転じる
第2四半期で成長が鈍化した中南米だが、今四半期は数量前年比5%減とマイナス成長に転じた。市場規模が大きいアルゼンチンとブラジルが経済の低迷によりそれぞれ、同16%減、15%減となった影響が大きい。
中南米におけるスマートフォンの平均価格は前年同期を17%下回った。ローエンドモデルを選択する傾向が強まっており、販売金額は前年比22%減となった。
APAC先進国:数量前年比3%減
APAC先進国のスマートフォン販売台数は韓国が二桁減となったことが大きく影響し、同3%減となった。韓国は7四半期連続のマイナス成長であるが、第4四半期では前年同期の水準が鳥インフルエンザの影響により低かったこともあり、プラス成長に転じると見込む。
ヨーロッパ : 成長が鈍化
西ヨーロッパのスマートフォン販売台数は前年比3%増となった。フランスは第2四半期では同16%増と二桁成長であったが、今四半期では同5%増と伸びが鈍化した。また、イギリスでは同1%減と前年同期を僅かに下回った。
中央・東ヨーロッパは、数量前年比4%増と、第2四半期並みの成長率にとどまった。成長の足かせとなったのは、ロシアとウクライナで、政治的緊張が続いていることなどにより、販売数量は前年比6%減、および19%減となった。中央・東ヨーロッパは2015年通年では数量前年比4%増、2016年は同9%増が見込まれる。
(http://photos.prnewswire.com/prnh/20151118/292533 )
GfKのトレンド&フォーキャスティング ダイレクターであるケビン ウォルシュは次のように述べています。「2015年通年におけるグローバルのスマートフォン販売台数は前年比7%増の13億台に達すると見込む。また、2016年は中国、中央ヨーロッパの成長に支えられ同8%増を予測する。APAC新興国、中東・アフリカは引き続き販売台数ベースの成長をけん引するであろう。同市場ではスマートフォンの普及率が低く、さらに低価格な端末が市場に投入されているため拡大の余地が大きい。」
-- 注記 --
※. 90カ国以上の市場から販売実績(POSデータ)を集計し、市場規模相当まで拡大推計した。なお、アメリカについては、独自の市場モデリング及び消費者調査を基に推計を行った。 また、販売金額は補助金を除く小売り販売額である。データは4半期毎に更新され、次回のリリースは2016年1月の予定である。
※1. リリース内におけるAPAC先進国・新興国には以下の国が含まれる。
APAC先進国:オーストラリア、香港、日本、ニュージーランド、シンガポール、韓国、台湾
APAC新興国:インド、インドネシア、カンボジア、マレーシア、フィリピン、タイ、ベトナム
GfKについて
GfKはクライアントがより良い意思決定を下せるよう、市場や消費者に関する信頼できる情報を提供しています。13,000名超の情熱を持ったマーケットエキスパートとデータサイエンス分野における長年の実績をもとに、GfKは価値あるグローバルインサイトと100カ国以上のローカルマーケットインテリジェンスを提供します。GfKは革新的なテクノロジーとデータサイエンスを活用してビックデータをスマートデータに変えます。そして、クライアントが競争力を高め、消費者の体験や選択を豊かにできるよう支援します。
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ジーエフケー マーケティンサービス ジャパン株式会社
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www.gfk.com/jp
(日本語リリース:クライアント提供)
Strongest Q3 Smartphone Sales on Record Driven by Demand in China, MEA and Emerging APAC*
PR62632
NUREMBERG, Germany, Nov. 25, 2015 /PRNewswire=KYODO JBN/ --
- Global smartphone sales the highest Q3 figure on record, and the second
highest of any quarter on record.
- Emerging Asia-Pacific countries (APAC) and the Middle East and Africa (MEA)
are the powerhouses of this growth.
- GfK forecasts global smartphone demand to increase +13 percent
quarter-on-quarter in Q4 2015, bringing total 2015 demand to 1.3bn units (+7
percent year-on-year).
The record quarterly sales performance in Q3 2015 can be attributed to three
markets: China, which returned to growth, the MEA and emerging APAC. In total,
324m smartphone units were sold. The US$294 average selling price (ASP) of
smartphones was down 2 percent year-on-year.
Smartphone sales Q3 2014 vs Q3 2015
Units Sold (in mil.)Sales Value (bil. USD)
Q3 14 Q3 15 Y/Y % Q3 14 Q3 15 Y/Y %
change change
Latin America 26.0 24.7 -5.0% 7.7 6.0 -22.1%
Central & Eastern Europe 18.2 18.9 3.8% 4.3 3.7 -14.0%
North America 43.9 46.3 5.5% 17.0 18.8 10.6%
Emerging APAC 37.5 46.5 24.0% 6.8 7.4 8.8%
Middle East & Africa 35.5 41.1 15.8% 10.0 10.4 4.0%
Western Europe 32.0 33.0 3.1% 13.6 12.4 -8.8%
China 92.6 98.0 5.8% 21.6 28.2 30.6%
Developed APAC 15.7 15.2 -3.2% 9.0 8.4 -6.7%
Global 301.4 323.7 7.4% 90.0 95.3 5.9%
Source: GfK point of sales (POS) tracking data in 90+ markets, Nov 2015
Kevin Walsh, director of trends and forecasting at GfK says, "A mix-shift
towards low-end smartphones, especially in the struggling economies of Latin
America and Central and Eastern Europe, has combined with a depreciating US
dollar to offset an ASP increase in China - resulting in ASP remaining flat
year-on-year in the third quarter."
MEA and emerging APAC: Powerhouses of smartphone unit growth
An increase in unit sales of +24 percent year-on-year in emerging APAC was
driven primarily growth of +40 percent year-on-year in India. Strength in the
country can be attributed to strong demand within the sub-US$100 price band
segment (up +66 percent year-on-year), which now accounts for almost one half
(48 percent) of the market.
Local Indian and Chinese brands dominate this price band, and their combined
unit share of India's smartphone market increased to 55 percent in Q3 2015, up
12 percentage points year-on-year. Smartphones accounted for 37 percent of
India's handset demand in Q3 2015 up from 28 percent in Q3 2014, leaving
considerable room for further growth.
In MEA, unit sales were up +16 percent year-on-year. Most countries in this
region experienced an increase in units sold compared to the same quarter last
year, with Egypt posting stand-out figures of +39 percent year-on-year.
China revenues grew +30 percent year-on-year reaching US$28bn
In complete contrast to India, it was sales of high-end and mid-range
smartphones that returned unit sales in China to growth for the first time in
over a year. In Q3 2015, 98m units were sold, a year-on-year increase of +6
percent. Sales units of high-end (US$500+) and mid-range (US$250-500) devices
were up +65 percent and +25 percent year-on-year, respectively. These increases
were partially offset by a decline in the large low-end (sub-US$250) segment of
-9 percent year-on-year. This shift in demand caused ASP in the country to
increase +23 percent year-on-year to US$288.
The shift towards LTE-enabled, larger screen devices continued. 5"+ devices
accounted for two thirds (67 percent) of smartphones sold, up from 48 percent
in Q3 2014. However, at 90 percent, LTE-enabled devices approached saturation,
and GfK forecasts LTE-enabled smartphone unit growth to slow to +13 percent in
2016, following growth of +236 percent in 2015.
In 2015, GfK forecasts smartphone demand in China to decline -4 percent before
returning to moderate growth of +3 percent in 2016.
Local brands continued to gain share in the market, accounting for 78 percent
of smartphone demand, up from 73 percent in Q3 2014, helped by competitively
priced devices.
Latin America and Developed APAC* see demand and value drop
Following significant slowdowns in previous quarters, unit demand turned
negative in Q3 2015 at -5 percent year-on-year. Two of the leading smartphone
markets in the region, Argentina and Brazil, posted year-on-year unit declines
of -16 percent and -15 percent, respectively, hindered by the poor economic
situation in both countries.
Overall ASP in the region declined -17 percent year-on-year as cash-strapped
consumers opted for low-end devices, and combined with the unit decline this
caused revenue to drop -21 percent year-on-year to US$6bn.
Developed APAC continues to be dragged down by South Korea
Unit demand in South Korea declined -3 percent compared to Q3 2014, the seventh
consecutive quarter of decline. However, GfK forecasts a return to growth in Q4
thanks to easier comparisons with the same quarter last year, when sales were
affected by the avian flu outbreak.
Europe stagnates at best
Western Europe saw smartphone unit growth of just +3 percent year-on-year in
the quarter. This was caused by unit growth in France slowing to +5 percent
year-on-year, down from +16 percent in the previous quarter. The UK saw a
slight decline of -1 percent year-on-year.
Smartphone unit growth in Central Europe remained limited at +4 percent
year-on-year, a slight improvement from the previous quarter's +3 percent
year-on-year, but down from double digit growth in prior quarters. Growth
continues to be dragged down by Russia and Ukraine, where year-on-year demand
declined -6 percent and -19 percent respectively, owing to continued political
tension. On a more positive note, GfK forecasts smartphone demand in Central
Europe to grow +4 percent in 2015, before improving to +9 percent next year.
Smartphones: 2014 sales vs 2015 forecast
Units sold (in mil.) Sales value (bil. USD)
2014 2015 Y/Y % 2014 2015 Y/Y %
change change
Latin America 108.5 109.7 1.1% 30.6 27.2 -11.1%
Central & Eastern Europe 69.3 72.0 3.9% 17.1 14.4 -15.8%
North America 177.2 192.9 8.9% 72.0 81.3 12.9%
Emerging APAC 148.6 186.4 25.4% 28.2 30.3 7.4%
Middle East & Africa 135.8 164.6 21.2% 39.4 43.4 10.2%
Western Europe 127.9 136.3 6.6% 55.8 52.7 -5.6%
China 392.8 378.8 -3.6% 99.0 113.6 14.7%
Developed APAC 65.1 65.1 0.0% 38.1 37.1 -2.6%
Global 1,225.2 1,305.8 6.6% 380.2 400.0 5.2%
Source: GfK point of sales (POS) tracking data in 90+ markets for calendar year
2014 and GfK forecasts for calendar year 2015, as at Nov 2015.
Kevin Walsh explains, "GfK forecasts global smartphone demand to grow by +13
percent quarter-on-quarter in Q4 this year, bringing total 2015 demand to 1.3bn
units. At +7 percent year-on-year growth this represents a slowdown from the
growth of +23 percent seen in 2014. Next year we forecast growth to improve
marginally to +8 percent year-on-year, buoyed by China and Central Europe, but
emerging APAC and MEA will remain the main powerhouses of smartphone unit
demand. These markets will continue to benefit from the double-whammy of low
smartphone penetration rates and more lower-priced devices entering the market."
Note to editors
*Countries included in Developed / Emerging APAC in this release:
Developed APAC Emerging APAC
Australia India
Hong Kong Indonesia
Japan Kampuchea (Cambodia)
New Zealand Malaysia
Singapore Philippines
South Korea Thailand
Taiwan Vietnam
Amanda Martin, T +44-7919-624688, Amanda.Martin@gfk.com
Source: GfK
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