エルゼビアの調査により臨床コンテンツの検索における医師の課題が解明

エルゼビア

エルゼビアの調査により臨床コンテンツの検索における医師の課題が解明

AsiaNet 61668

【シンガポール2015年9月15日PRN=共同通信JBN】

*アジア・太平洋地域の医師の大半は検索エンジンを使って臨床上の問題に対応

アジア・太平洋地域の医師の10人に1人は何らかの形態のオンライン検索を臨床における意思決定の際に利用することがあり、Googleが最も一般的で最も頻繁に使われている検索エンジンである。ただし「最も信頼できる」「最新のコンテンツ」が調査対象者の大半 にとって優先事項であることが明らかになっており、医師たちが真に求めているものと検索に使う情報源の間にギャップがあることが210人のアジア・太平洋地域の医療従事者を対象にした調査により明らかになった。

調査結果のインフォグラフィックをダウンロードするには以下をクリック

http://photos.prnasia.com/prnk/20150901/8521505679

科学、技術、医療情報製品、ソリューションにおいて世界をリードするプロバイダーであるエルゼビア(Elsevier)が委託し、Global Growth Markets(GGM)が実施した「臨床における検索―医療従事者の動向、ニーズ、問題の理解」という調査は、今日の臨床においてインターネットやオンライン検索が不可欠であることが強調されたが、臨床に有益な情報を求める医師が直面する問題を浮かび上がらせている。

一部の調査対象者(11%)は「入手できる情報が多すぎる」と回答し、回答者の10%は「臨床関連の情報の検索方法についてのトレーニングが必要だ」と語った。

調査結果は3日、ミャンマー・ヤンゴンで開かれ、地域の800人以上の病院および医療従事者が出席した第14回「病院経営アジア(HMA)会議」で報告された。

Googleが実施した研究は医師たちが仕事中に平均して1日6回の専門的検索を行うことを明らかにしている(注1)。さらに、2020年までには医療に関する知識の量がわずか73日で倍増するだろうと推定されており、知識量は人が吸収、習得する2倍の速さで拡大する(注2)。

エルゼビア クリニカルソリューションの最高医学責任者でHMAの主題発表者でもあるペーター・エーデルスタイン博士は「われわれは医師として患者に最高のケアを提供するために、複雑な医療上の問題を解決する際にどこに情報を求めればよいかを知らなければならないだけでなく、さらに重要なこととして、根拠に基づいた最新の、信頼できる情報源を見つけなければならないということを認識している」と述べた。

同博士はさらに「今ではほとんど誰もが何でもインターネット上に発表できる。そのためわれわれは医師や医療従事者として慎重である必要があり、患者ケアに基づいた臨床決定をサポートするためには信頼されている最新のコンテンツを迅速に、簡単に提供する臨床検索エンジンだけを使う必要がある」と語っている。

この調査はまた、医師10人のうち8人は最新のコンテンツの「インスタントアクセス」が自分たちの臨床上の判断に影響を及ぼす上で「大変重要」または「極めて重要」だと示唆したことを明らかにしている。しかし、リストアップされた中で最も多かった問題は病院や医療機関による臨床情報サービスへの加入制限およびWi-Fiやネットワークアクセスの問題だった。

ポイント・オブ・ケアで使われる臨床情報

臨床情報検索が使われる最大の理由は「その分野の最新の状況に遅れないため」であり、「治療、手術中の参照」が2位だった。医師は治療計画、検査、最善のケアが最低のコストで提供されていることについての保証、患者ケアの臨床標準の確立、患者との意思疎通などのためにもオンライン検索を使う。検索に最も依存する診療科は循環器科、内科、一般外科、神経内科、がん領域などである。

また調査結果は医師の58%が自分のコンピューターから情報にアクセスするのを好むのに対し14%はいまなお印刷された情報源を好むことを示している。医師の3人に1人は臨床現場で、特に患者の診察や治療中にモバイル機器を使用すると話している。

エルゼビアとともにHMAで調査結果を報告したGlobal Growth Marketsのピート・リード最高経営責任者(CEO)は「この調査の結果により、出身国や、背景に関わりなく、医師や医療従事者の臨床における検索の目的、優先事項は全く同じであるということが判明した。優先事項は、信頼できるコンテンツであり最新の情報への迅速なアクセスである。現在の臨床情報サービスやツールの効果を測定し、臨床情報の検索で医師が直面しているギャップをなくすためには情報や技術の使い道をどこに向けるべきかということがわかれば、医療情報のプロバイダーにとって価値があるだろう」と語っている。

(注1)Google, Manhattan Research, Screen to Script, The Doctor's Digital Path to Treatment. June 2012. Accessed at: https://ssl.gstatic.com/think/docs/the-doctors-digital-path-to-treatment_research-studies.pdf

(注2)Densen P. Challenges and Opportunities Facing Medical Education. Transactions of the American Clinical and Climatological Association. 2011;122:48-58.

Accessed at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3116346/

▽この調査について

この臨床における調査「医療従事者の動向、ニーズ、問題の理解」は日本、台湾、インドネシア、フィリピン、中国、インド、オーストラリアを含むアジア・太平洋の7カ国の210人の医師、健康管理専門家を対象として行われた。調査は世界的なヘルスケア市場情報プロバイダー Global Growth Marketsが実施し、エルゼビアが資金を提供した。

▽ClinicalKeyについて

ClinicalKeyは600種の学術誌、1100冊の書籍、医薬品情報、ガイドライン、患者教育、メドラインを含む単一では最大の臨床コンテンツ 組織から引き出された証拠に基づく臨床回答を提供する。Smart Searchは単語をすべて入力する前に検索を開始し、類義語、関連する外科手技、薬、そして関連疾患情報も認識して関連性のある情報を検索結果として表示する。ClinicalKeyはモバイル機器向けにも最適化されており、検索や日常の確認にさらに便利になっている。www.clinicalkey.com

▽エルゼビア(Elsevier)について

エルゼビアは科学、健康、技術専門家の能力を向上させ、よりより決定を行い、よりよいケアを提供し、時には知識の境界を前進させる画期的な発見をして人類を進歩させる情報ソリューションの世界をリードするプロバイダーである。エルゼビアはウェブベースのデジタル・ソリューションScienceDirect、Scopus、Elsevier Research Intelligence、ClinicalKey(https://www.clinicalkey.com/ )を提供し、Lancet and Cellを含む2500種以上の学術誌と一連の象徴的な参考文献を含む3万3000冊以上の書籍を刊行している。エルゼビアはRELX Group plcの一部で、各業界にわたる専門家顧客向けの情報ソリューションの世界をリードするプロバイダーである。www.elsevier.com

▽メディア問い合わせ先

Jason Chan

Director, Corporate Relations, Asia Pacific Global Communications

Elsevier

+65 6349 0240

j.chan@elsevier.com

Logo - http://photos.prnasia.com/prnh/20150901/8521505679LOGO

ソース:Elsevier

Elsevier Survey Reveals Challenges Doctors Face in Finding Trusted Clinical Content Online

PR61668

SINGAPORE, Sept. 3, 2015 /PRN=KYODO JBN/ --

--Majority of doctors in APAC use consumer search engines to answer clinical

questions

Nine out of 10 physicians in Asia-Pacific use some form of online search to aid

clinical decision-making, with Google being the most popular and frequently

used non-evidence based search engine. Yet searching for the "most trusted" and

"most updated content" emerged as a priority for majority of those surveyed,

highlighting a gap between what physicians are really looking for and the

information sources they use to search, a survey amongst 210 Asia Pacific

healthcare professionals reveals.

Click here to download infographic on findings.

(http://photos.prnasia.com/prnk/20150901/8521505679)

The survey - Clinical Search - An understanding of healthcare professionals'

attitudes, needs and challenges - conducted by Global Growth Markets (GGM) and

commissioned by Elsevier, a world-leading provider of scientific, technical and

medical information products and solutions, underlines the integral role of the

internet and online search to the way healthcare decisions are made today,

while highlighting the challenges physicians face in their quest for clinical

information.

Some of those surveyed (11 percent) also indicated that there is "too much

published information available," with 10 percent of the respondents saying

they "need more training on how to search for clinically-relevant information."

Findings from the survey were presented today, at the 14th Hospital Management

Asia (HMA) conference in Yangon, Myanmar, which was attended by more than 800

hospital and healthcare leaders across the region.

A study conducted by Google found that doctors perform an average of six

professional searches a day during their course of work.1 Furthermore, it was

estimated that by 2020, it will only take 73 days for medical knowledge to

double in volume; knowledge is expanding faster than people can assimilate or

apply.2

"As physicians, we are increasingly aware that to consistently provide our

patients with the best care, we must not only know where to look for the

information we need to solve complex medical questions, but more importantly,

we must find information sources that we can trust as evidence-based, current,

and reliable," said Dr. Peter Edelstein, M.D., FACS, FASCRS, Chief Medical

Officer, Elsevier Clinical Solutions, who was also a plenary speaker at HMA.

"Almost anyone can publish anything today on the internet. Thus we as doctors

and healthcare professionals need to be careful and use only clinical search

engines that quickly and easily deliver trusted and updated content to support

our critical patient care-based clinical decisions.

The survey also found that 8 in 10 physicians indicated that having "instant

access" to the latest reference content is "very" or "extremely important" in

influencing their clinical decisions. However, the two most common challenges

listed were limited subscriptions to clinical information services by hospitals

or healthcare facilities and issues with Wi-Fi or network access.

Point of care where clinical information is used

The top reason cited for the search of clinical information was to "stay

abreast of latest developments in their field," followed by "reference during

treatment and surgery." Physicians also use online search to plan treatment

therapy, diagnostic tests, ensure best care is delivered at the lowest cost,

establish clinical standards of patient care, and to prepare for a patient

interaction. The clinical specialties most reliant on search include

cardiology, internal medicine, general surgery, neurology and oncology.

Survey results also showed that 58 percent of physicians prefer to access

information from their computers while 14 percent still refer to printed

sources of information. One in three physicians said they use a mobile device

at the point of care, especially during patient consultation or treatment.

"Findings from this survey reveal that, regardless of which country and

background doctors and healthcare professionals come from, their objectives and

priorities with regards to clinical search is very much the same - trusted

content and quick access to the most recent information," said Pete Read, CEO,

Global Growth Markets, who presented the survey findings at HMA together with

Elsevier. "It would be valuable for healthcare providers to evaluate the

effectiveness of their current clinical information services and tools, and see

where they can direct their spending on information and technology to help fill

the gap that doctors face when searching for clinical information."

1.Google, Manhattan Research, Screen to Script, The Doctor's Digital Path to

Treatment. June 2012. Accessed at:

https://ssl.gstatic.com/think/docs/the-doctors-digital-path-to-treatment_research-studies.pdf

2.Densen P. Challenges and Opportunities Facing Medical Education. Transactions

of the American Clinical and Climatological Association. 2011;122:48-58.

Accessed at:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3116346/

About the survey

The Clinical Search - An understanding of healthcare professionals' attitudes,

needs and challenges survey was conducted with 210 doctors and healthcare

professionals from seven countries in Asia-Pacific, including Japan, Taiwan,

Indonesia, Philippines, China, India and Australia. The survey was prepared by

Global Growth Markets, a global healthcare market information provider, and

funded by Elsevier.

About ClinicalKey

ClinicalKey provides evidence-based clinical answers drawn from the single

largest body of clinical content available, including 600+ journals, 1,100+

books, drug information, guidelines, patient education and Medline. The Smart

Search enables ClinicalKey to understand clinical terms and thus discover the

most relevant medical content and find related content often missed by other

search engines. ClinicalKey is optimized for any mobile device, making it more

convenient to search and validate on-the-go. www.clinicalkey.com

About Elsevier

Elsevier is a world-leading provider of information solutions that enhance the

performance of science, health, and technology professionals, empowering them

to make better decisions, deliver better care, and sometimes make

groundbreaking discoveries that advance the boundaries of knowledge and human

progress. Elsevier provides web-based, digital solutions - among them

ScienceDirect, Scopus, Elsevier Research Intelligence and ClinicalKey

(https://www.clinicalkey.com/) - and publishes more than 2,500 journals,

including The Lancet and Cell, and more than 33,000 book titles, including a

number of iconic reference works. Elsevier is part of RELX Group plc, a

world-leading provider of information solutions for professional customers

across industries. www.elsevier.com

Media Contacts:

Jason Chan

Director, Corporate Relations, Asia Pacific

Global Communications

Elsevier

+65 6349 0240

j.chan@elsevier.com

SOURCE  Elsevier

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