アエロフロート上半期は増収増益、好成績を達成
アエロフロート上半期は増収増益、好成績を達成
AsiaNet 61631 (1105)
【モスクワ2015年8月31日PRN=共同通信JBN】アエロフロート・グループ(以下グループ、モスクワ証券取引所チッカー:AFLT)は31日、2015年6月30日末まで6カ月の連結暫定財務諸表を国際財務報告基準(IFRS)に基づいて発表した。
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▽アエロフロート・グループの2015年上半期営業・財務ハイライト
*グループの旅客輸送数は前年比14.0%増、うち国内部門の前年比成長は33.4%増だった。
*アエロフロート・グループは市場シェア(注1)を5.8パーセントポイント(p.p.)増やし、前年比37.0%増となる。
*売上高は前年比25.8%増の1764億6700万ルーブルに達した。
*EBITDAR(注2)は332億5200万ルーブルと前年比ほぼ倍増した。
*EBITDA(注2)は133億1100万ルーブルで,前年比2倍以上となった。
*営業利益は1H 2014の13億8400万ルーブル(損失)に対して、58億6600万ルーブルとなった。
*純損失は35億4100万ルーブルとなる。
PJSC Aeroflot(アエロフロート正式名称)の副CEO(財務・ネットワーク・歳入管理担当)のシャミル・クルマショウフ氏は以下のようにコメントした。
「2015年上半期、アエロフロート・グループはロシアの航空運送市場のリーダーとしての立場を固め、旅客輸送で前年比14.0%増、市場シェアで5.8パーセントポイント増を達成した。これはアエロフロート航空の堅調な営業成績とロシア初の格安航空会社「ポベーダ(Pobeda)」の展開成功が引き金となった。ポベーダはあっという間にロシアにおけるトップ航空会社の1つになった。グループはまた市場勢力図の変化によって利益を受け、多くの航空路での飛行回数を減らした外国航空会社とともに比較的効率の悪いロシア同業者の減少によって市場シェアを高めた」
「高成長国内市場に対する注力の結果、グループの便数増で利益を生み、売上高が前年比25.8%を記録し、厳密なコスト管理によって為替レートの変動にもかかわらず営業経費の成長を抑制した。その結果、エアロフロートグループは2015年上半期に、59億ルーブルの営業利益を上げ、EBITDA、EBITDARもまた上昇し、EBITDAおよびEBITDARマージンはそれぞれ3.9パーセントポイント、6.9パーセントポイント、すなわち7.5%と18.%増加した」
「グループは機団運用最適化、コスト削減、ビジネス処理の効率推進、財務管理、堅ろうな財務ポジション保持に力を注いだ。われわれは成長中のロシア市場でのプレゼンスを拡大し、カスタマー・ロイヤルティーを維持し、ビジネス効率を高める当社政策が、ロシア経済回復としてグループの利益性の成長を持続できると確信している」
▽主要な営業ハイライト
6M 2015 6M 2014 Change
旅客輸送数(1000旅客数) 17,855 15,666 14.0%
国際便 7,558 7,948 (4.9%)
国内便 10,297 7,717 33.4%
有償旅客キロ数(mln) 44,479 40,927 8.7%
国際便 25,019 25,787 (3.0%)
国内便 19,460 15,141 28.5%
座席キロ数(mln) 58,789 54,066 8.7%
国際便 33,007 34,560 (4.5%)
国内便 25,782 19,507 32.2%
旅客数(%) 75.7% 75.7% -
国際便 75.8% 74.6% 1.2 p.p.
国内便 75.5% 77.6% (2.1 p.p.)
6M 2015のアエロフロート・グループ全体的旅客輸送は1790万人で、前年比14.0%増となった。
▽主要財務ハイライト
(単位は特に明記しない限り100万ルーブル)
6M 2015 6M 2014 Change
売上高 176,467 140,281 25.8%
EBITDAR 33,252 16,657 99.6%
EBITDARマージン 18.8% 11.9% 6.9 p.p.
EBITDA 13,311 5,030 164.6%
EBITDAマージン 7.5% 3.6% 3.9 p.p.
営業利益 / (損失) 5,866 (1,384) -
営業利益マージン 3.3% - -
該当期間の損失 (3,541) (1,905) 85.9%
売上高
(単位は特に明記しない限り100万ルーブル)
6M 2015 6M 2014 Change
旅客輸送収益 146,162 117,977 23.9%
旅客定期便 144,087 110,823 30.0%
旅客チャーター便 2,075 7,154 (71.0%)
貨物便収益 4,442 3,819 16.3%
その他収益 25,863 18,485 39.9%
総収益 176,467 140,281 25.8%
1H 2015のアエロフロート・グループの売上高は、前年比25.8%増の1764億6700万ルーブルで、これは主として定期旅客便の収益とその他収益の増加の結果である。
1H 2015の定期旅客便の売上高は前年比30.0%増の1440億8700万ルーブルに増加し、前年比の旅客輸送は14.0%跳ね上がった。チャーター便の売上高は71.0%増の20億7500万ルーブルだった。これはこの市場でのプレゼンス減を図るグループ戦略と観光目的輸送における全体的な市場ダイナミックスに起因する。
1H 2015に輸送された貨物と郵便物の量が1.0%減少したにもかかわらず、貨物輸送の収益はより大きな利回りのおかげで前年比16.3%増となった。
その他収益は前年比39.9%増の258億6300万ルーブルまで増加した。これは主として為替レートの変動による航空業界取り決めからくるFX建ての収益増に起因する。
▽営業コスト
(単位は特に明記しない限り100万ルーブル)
6M 2015 6M 2014 Change
航空機サービス・旅客サービス 34,516 27,714 24.5%
スタッフ経費 27,235 24,304 12.1%
オペレーティングリース支出 19,941 11,627 71.5%
航空機保守 13,098 9,268 41.3%
販売・マーケティング・一般管理費 11,479 8,974 27.9%
有形・無形資産償却(減価償却費)・関税 7,445 6,414 16.1%
その他コスト・支出 12,173 13,128 (7.3%)
航空機燃料を除く営業コスト 125,887 101,429 24.1%
航空機燃料 44,714 40,236 11.1%
総営業コスト 170,601 141,665 20.4%
1H 2015の航空機燃料コストは、ルーブル安と輸送量の増加に起因して、前年比11.1%増の447億1400万ルーブルとなった。為替レートの影響を除外して、航空機燃料コストは、原油価格の下落と燃料効率を高めるグループのイニシアチブによって19.7%減少した。
営業コストは、前年比24.1%増の1258億8700万ルーブル増加した航空機燃料が含まれていない。
航空機サービスと旅客サービス経費は、前年比24.5%増の345億1600万ルーブルに達した。この増加は主として、外貨に対するルーブル交換率の変動に起因する。FXレートの影響を除くと、これらコストは8.0%増で、主として営業・輸送量の規模拡大とサービスレートの変動に起因する。
スタッフ経費は前年比12.1%増の272億3500万ルーブルに増加した。これは主として、キャビンクルーに対する追加的なモチベーション補償(機上のスカイショップ商品販売に対するボーナスを含む)およびロシア国外を拠点とする従業員のサラリー相当ルーブル増分に起因する。
オペレーティングリース支出は199億4100万ルーブルに達した。これは前年比71.5%増となり、主としてルーブル交換率(これら支出は外貨建ての場合)。その他の増加要因はグループ機団の拡大(2014年6月30日に比較してオペレーティングリース料8.2%増による航空機15機分の純増分)および1H 2015の6カ月ライボー(ロンドン銀行間取引金利)増などが含まれる。
航空機保守コストは前年比41.3%増の130億9800万ルーブルに増加した。これは主としてルーブル為替交換率変動に起因する。FXレートの影響を除外すれば、このコストは前年比変わらない。
販売・マーケティング・一般管理費は前年比27.9%増の114億7900ルーブルとなった。この増分は外国為替建てによる販売・マーケティング経費の増加に起因する。
有形・無形資産償却・関税は前年比16.1%増の74億4500万ルーブルとなった。それは1H 2014に賃貸借契約によって新たに6機のボーイング777-300ER機を購入したことによる。
その他支出は、主として国内法の変更の結果、燃料消費税(物品税)の還付によって前年比7.3%減の121億7300万ルーブル減少した。
上記要因の結果として、1H 2015のグループの営業利益は58億6600万ルーブル(収益の3.3%)となった。EBITDARは332億5200万ルーブル、EBITDARマージンは6.9p.p.増の18.8%増加した。
▽非営業損益
(単位は特に明記しない限り100万ルーブル)
6M 2015 6M 2014 Change
営業利益 / (損失) 5,866 (1,384) -
金融収益 7,183 2,615 174.7%
金融費用 (7,441) (2,434) 205.7%
ヘッジ結果 (8,848) - -
関連会社収益 (56) (2) -
税引き前損失 (3,296) (1,205) 173.5%
所得税 (245) (700) (65.0%)
該当期間の損失 (3,541) (1,905) 85.9%
1H 2015の金融収益は前年比倍増以上の71億8300万ルーブルとなったが、これは主として航空機の頭金の還付に由来する為替差益に起因する。
1H 2015の74億4100万ルーブルという財務費用の増加は、主として支払利息とデリバティブの損失による。
88億4800万ルーブルというヘッジ実現損は、株式で認められた金融派生商品の下で支払われたものと、米ドル建てのリース債務を通じて米ドル建ての収益のヘッジング(リスク回避)関連で実現したものである。
上記の要因の結果として、グループの1H 2015の純損失は35億4100万ルーブルとなった。
▽債務
(単位は特に明記しない限り100万ルーブル)
30 Jun 2015 31 Dec 2014 Change
ローンおよび借り入れ 31,191 24,203 28.9%
ファイナンスリース負債 137,817 149,278 (7.7%)
年金負債 709 659 7.6%
関税 - 169 -
負債総額 169,717 174,309 (2.6%)
現金・短期投資 50,067 27,508 82.0%
純有利子負債 119,650 146,801 (18.5%)
純有利子負債/EBITDA 3.6x 5.9x
2015年6月30日時点の負債総額は、2014年12月31日との比較で2.6%減少し、1697億1700万ルーブルだった。
2015年6月30日時点で、ロシア主要銀行と国際銀行で利用可能な融資未引き出し枠は231億ルーブルに達する。
(注1)外国航空会社のトラフィックを含む
(注2)EBITDARは、営業賃貸料を除外したEBITDAのことで、EBITDAは営業収入プラス減価償却(有形・無形資産償還)プラス関税
ソース:Aeroflot
Aeroflot Announces 1H 2015 IFRS Financial Results
PR61631
MOSCOW, Aug. 31 /PRN=KYODO JBN/ --
Aeroflot Group ("the Group", Moscow Exchange ticker: AFLT) today published
its consolidated interim financial statements for the six months ended 30 June
2015, in accordance with International Financial Reporting Standards.
(Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20150115/724686 )
1H 2015 Operating and Financial Highlights for Aeroflot Group:
- Group passenger traffic increased by 14.0% year-on-year, with 33.4%
year-on-year growth in the domestic segment;
- Aeroflot Group increased its market share[1] by 5.8 percentage points
(p.p.) year-on-year to 37.0%;
- Revenue reached RUB 176,467 million, up 25.8% year-on-year;
- EBITDAR[2] nearly doubled year-on-year to RUB 33,252 million;
- EBITDA[2] increased by more than two-fold year-on-year to RUB 13,311
million;
- Operating profit amounted to RUB 5,866 million as compared to an
operating loss of RUB 1,384 million in 1H 2014;
- Net loss amounted to RUB 3,541 million.
Shamil Kurmashov, PJSC Aeroflot Deputy CEO for Finance and Network and
Revenue Management, commented:
"In the first half of 2015, Aeroflot Group strengthened its position as the
leader in the Russian air transportation market with 14.0% year-on-year growth
in passenger traffic and a 5.8 percentage point increase in market share. This
was driven by strong operational performance at Aeroflot airline and the
successful roll-out of Russia's first low-cost carrier, Pobeda, which has
quickly become one the top airlines in the country. The Group also benefited
from changes in the competitive landscape, taking market share from foreign
carriers that decreased frequencies on a number of routes as well as less
efficient Russian peers.
"Our focus on the high-growth domestic market paid off with strong
increases in Group traffic, which drove revenue up 25.8% year-on-year to RUB
176.5 billion, while strict cost control reined in growth of operational
expenses despite exchange rate volatility. As a result, in the first half of
2015 Aeroflot Group posted an operating profit of RUB 5.9 billion; EBITDA and
EBITDAR also rose, and the EBITDA and EBITDAR margins increased 3.9 and 6.9
percentage points to 7.5% and 18.8%, respectively.
"The Group focused on fleet optimisation, cost-cutting, boosting efficiency
of business processes and financial management, and maintaining a robust
financial position. We are confident our policy of expanding our presence on
the growing Russian market, maintaining customer loyalty and increasing
business efficiency will enable continued growth in the Group's profitability
as the Russian economy recovers."
Key operating highlights
6M 2015 6M 2014 Change
Passengers carried, thousand PAX 17,855 15,666 14.0%
international 7,558 7,948 (4.9%)
domestic 10,297 7,717 33.4%
Revenue Passenger Kilometres, mln 44,479 40,927 8.7%
international 25,019 25,787 (3.0%)
domestic 19,460 15,141 28.5%
Available Seat Kilometres, mln 58,789 54,066 8.7%
international 33,007 34,560 (4.5%)
domestic 25,782 19,507 32.2%
Passenger load factor, % 75.7% 75.7% -
international 75.8% 74.6% 1.2 p.p.
domestic 75.5% 77.6% (2.1 p.p.)
Overall passenger traffic for Aeroflot Group in 6M 2015 was 17.9 million,
up 14.0% year-on-year.
Key financial highlights
RUB million, unless stated otherwise 6M 2015 6M 2014 Change
Revenue 176,467 140,281 25.8%
EBITDAR 33,252 16,657 99.6%
EBITDAR margin 18.8% 11.9% 6.9 p.p.
EBITDA 13,311 5,030 164.6%
EBITDA margin 7.5% 3.6% 3.9 p.p.
Operating profit / (loss) 5,866 (1,384) -
Operating profit margin 3.3% - -
Loss for the period (3,541) (1,905) 85.9%
Revenue
RUB million, unless stated otherwise 6M 2015 6M 2014 Change
Passenger traffic revenue 146,162 117,977 23.9%
scheduled passenger flights 144,087 110,823 30.0%
charter passenger flights 2,075 7,154 (71.0%)
Cargo flight revenue 4,442 3,819 16.3%
Other revenue 25,863 18,485 39.9%
Total revenue 176,467 140,281 25.8%
In 1H 2015, Aeroflot Group's revenue increased by 25.8% year-on-year to RUB
176,467 million, primarily as a result of an increase in revenue from Scheduled
passenger flights and Other revenues.
Revenue from scheduled passenger flights in 1H 2015 increased by 30.0%
year-on-year to RUB 144,087 million, boosted by 14.0% growth in passenger
traffic year-on-year. Revenue from charter flights decreased by 71.0% to RUB
2,075 million, due to the Group's strategy to decrease its presence in this
market segment, as well as overall market dynamics in tourism traffic.
Despite a 1.0% decrease in the volume of cargo and mail carried in 1H 2015,
cargo revenue increased 16.3% year-on-year on the back of stronger yields.
Other revenues increased by 39.9% year-on-year to 25,863 million, mainly
driven by an increase in FX-denominated revenues from airline agreements
following changes in the exchange rate.
Operating costs
RUB million, unless stated otherwise 6M 2015 6M 2014 Change
Aircraft servicing and passenger service 34,516 27,714 24.5%
Staff costs 27,235 24,304 12.1%
Operating lease expenses 19,941 11,627 71.5%
Aircraft maintenance 13,098 9,268 41.3%
Sales and marketing, administration and
general expenses 11,479 8,974 27.9%
Depreciation, amortisation and custom
duties 7,445 6,414 16.1%
Other costs and expenses 12,173 13,128 (7.3%)
Operating costs less aircraft fuel 125,887 101,429 24.1%
Aircraft fuel 44,714 40,236 11.1%
Total operating costs 170,601 141,665 20.4%
In 1H 2015, aircraft fuel costs increased by 11.1% year-on-year to RUB
44,714 million, due to the ruble weakening and increase in traffic volume.
Excluding the FX rate effect, aircraft fuel costs decreased by 19.7% due to a
decline in oil prices and the Group's initiatives to improve fuel efficiency.
Operating costs not including aircraft fuel grew by 24.1% year-on-year to
RUB 125,887 million.
Aircraft servicing and passenger services costs amounted to RUB 34,516
million, up 24.5% year-on-year. This increase was mainly due to the changes in
the ruble exchange rate versus foreign currencies. Excluding the FX rate
effect, these costs increased by 8.0%, primarily due to expanded scale of
operations and traffic volume, as well as changes in service rates.
Staff costs increased by 12.1% year-on-year to RUB 27,235 million, mainly
due to additional motivational compensation for cabin crew (including bonuses
for the sale of Sky Shop products on board), and increases in the rouble
equivalent of salaries for employees based outside Russia.
Operating lease expenses amounted to RUB 19,941 million, up 71.5%
year-on-year, mostly due to the change in the ruble exchange rate (given that
these expenses are denominated in foreign currencies). Other growth factors
included expansion of the Group's fleet (net increase of 15 aircraft under
operating lease, up 8.2% versus 30 June 2014), and an increase in the 6 month
LIBOR rate in 1H 2015.
Aircraft maintenance costs increased by 41.3% year-on-year to RUB 13,098
million, mainly due to the change in the ruble exchange rate. Excluding the FX
rate effect, such costs were flat year-on-year.
Sales and marketing, administration and general expenses increased 27.9%
year-on-year to RUB 11,479 million. This growth was due to an increase in sales
and marketing expenses denominated in foreign currencies.
Depreciation, amortisation and custom duties increased by 16.1%
year-on-year to RUB 7,445 million, which was driven by additions of six new
Boeing 777-300ER aircraft under finance lease agreements in 1H 2014.
Other expenses decreased by 7.3% year-on-year to RUB 12,173 million,
primarily due to a refund of fuel excise duties as a result of changes in
legislation.
As a result of the above-mentioned factors, the Group's operating profit in
1H 2015 amounted to RUB 5,866 million (3.3% of revenue). EBITDAR reached RUB
33,252 million and EBITDAR margin increased 6.9 p.p. to 18.8%.
Non-operating gains and losses
RUB million, unless stated otherwise 6M 2015 6M 2014 Change
Operating profit / (loss) 5,866 (1,384) -
Finance income 7,183 2,615 174.7%
Finance costs (7,441) (2,434) 205.7%
Hedging result (8,848) - -
Share of results of associates (56) (2) -
Loss before tax (3,296) (1,205) 173.5%
Income tax (245) (700) (65.0%)
Loss for the period (3,541) (1,905) 85.9%
Finance income for 1H 2015 more than doubled year-on-year to RUB 7,183
million, mainly due to foreign exchange gains from refunds of down payments for
aircraft.
The increase of finance costs to RUB 7,441 million for 1H 2015 was mainly
due to an increase in interest expenses and losses on derivatives.
Realized loss from hedging of RUB 8,848 million is attributable to
settlements under derivative instruments recognized in equity, as well as from
realized result related to hedging of US dollar denominated revenue through
lease obligations denominated in US dollars.
As a result of the above-mentioned factors, the Group's net loss for 1H
2015 amounted to RUB 3,541 million.
Debt
RUB million, unless stated
otherwise 30 Jun 2015 31 Dec 2014 Change
Loans and borrowings 31,191 24,203 28.9%
Finance lease liabilities 137,817 149,278 (7.7%)
Pension liabilities 709 659 7.6%
Customs duties - 169 -
Total debt 169,717 174,309 (2.6%)
Cash and short-term investments 50,067 27,508 82.0%
Net debt 119,650 146,801 (18.5%)
Net debt/EBITDA 3.6x 5.9x
Total debt as of 30 June 2015 decreased by 2.6% versus 31 December 2014 to
RUB 169,717 million.
As of 30 June 2015 undrawn lines available to Aeroflot Group from major
Russian and international banks amounted to RUB 23.1 billion.
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1. Including foreign carriers traffic.
2. EBITDAR = EBITDA before operating lease expenses. EBITDA = operating
income + depreciation & amortization + customs duties.
SOURCE: Aeroflot
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