1957年、ボルクヴァルトはドイツ第2位の自動車輸出企業だった

BORGWARD Group AG

1957年、ボルクヴァルトはドイツ第2位の自動車輸出企業だった

AsiaNet 61581(1078)

【シュツットガルト(ドイツ)2015年8月26日PRN=共同通信JBN】

*イノベーションを先導

*クロスリファレンス:写真はAP Images(http://www.apimages.com )とhttp://www.presseportal.de/nr/115998/http://www.presseportal.de/nr/FIRMENID で入手可能

第2次世界大戦後すぐに輸出が再開され、ドイツの自動車産業は現在の支配的な地位を築く下地をつくった。1961年には、ドイツ連邦共和国は世界最大の自動車輸出国となり、毎年100万台を海外に販売した。1959年でも、輸出は総生産の50.7%を占めた。ドイツの自動車産業が大規模な生産能力を構築できたのは、この外国からの需要があったからである。

1954年以前は、ボルクヴァルト(BORGWARD)グループは国内市場向けだけに生産していた。しかし1957年には、同社はフォルクスワーゲンに次いでドイツ第2位の自動車輸出企業になり、外国に6232台を販売した。その翌年、その台数は1万1363台に増加し、ボルクヴァルト総生産の72%を占めた。これによってブレーメンの自動車メーカー、ボルクヴァルトは、ドイツ自動車産業で平均輸出シェア48.2%だったその他の企業から数段先んじることになった。

戦争が終了してすぐ、カール・F・W・ボルクヴァルトはアルゼンチン、ブラジル、インドネシア、スペイン、南アフリカに同社工場の設立を開始した。大抵の場合、これの工場はいわゆるCKD方式で稼働した。CKDは「完全現地組立」の略語である。これは、特定の市場に個別パーツを輸出し、それを組み立てて最終車両を完成させ販売することである。

ボルクヴァルト組立工場はこの他、チリ、メキシコ、アイルランド、アントワープ、オーストラリアのHartnett-Lloydにあった。さらにボルクヴァルトは米国に同社販売企業を設立した。このBORGWARD Motor Corporationはボストンを拠点とした。賢明な企業家だったカール・F・W・ボルクヴァルトは、生産高を増加させることで1台当たりのコストを低下させるとともに、輸出によって同社は車両をさらに安価で市場提供できることにすぐに気付いた。同時に、増加した輸出によって、ドイツの冬季の内需減退の緩和に役立つことになり、生産を1年間通じて安定させることができた。1950年代および60年代には、ドイツの車需要は冬季月間には急減し、国内自動車メーカーの大半は交代勤務者を減らすか、在庫のために生産をせざるを得なかった。責任感が強いたカール・F・W・ボルクヴァルトは常に後者を選択したが、これは相当な資金を必要とした。しかし1950年代、輸出販売がこの冬季の減少を相殺することに成功した。

ボルクヴァルト・グループはたちまち輸出市場における地位を確固たるものにした。乗用車および1トン以下のトラックの両市場で、ボルクヴァルトの特色的なダイアモンドの形をしたエンブレムがすぐにスウェーデン、オランダ、ノルウェーの市場を支配した。1950年代末から、米国、カナダ、南アフリカなど欧州以外の地域が重要性を増した。

ドイツ製小型車は特に米国市場で人気となり、セカンドカーないしはサードカーを求める通勤者の間で大当たりした。しかし米国メーカーはすぐさま対応策を講じ、1959年にはこのクラスの自動車生産を開始した。その結果、ドイツの対米輸出は1960年、19%減の11万5340台になった。特に輸出取引が大きなシェアを占めたボルクヴァルトは、この減少で大打撃を受けた。

それにもかかわらず、ボルクヴァルトは輸出重視の姿勢を貫くとともに世界市場制覇の意欲に燃えて、1950年代よりもさらに前進した。現在のボルクヴァルトにとって、世界市場制覇の目標は依然として21世紀の課題となっている。

▽問い合わせ先

BORGWARD Group AG

Kriegsbergstrasse 11

70174 Stuttgart

Germany

Juergen Schramek

Head of Product Communications

Telephone +49-711-7941851043

e-mail media@borgward.com

http://www.borugwarud.com

ソース:BORGWARD Group AG

In 1957, the BORGWARD Group was Germany's Second-largest Exporter of Automobiles

PR61581

STUTTGART, Germany, Aug. 26, 2015 /PRN=KYODO JBN/ --

     Pioneering innovations

    - Cross reference: Picture is available at AP Images

(http://www.apimages.com) and http://www.presseportal.de/nr/115998/

[http://www.presseportal.de/nr/FIRMENID ] -

    Soon after the war, export trade began to propel Germany's automobile

industry to its current position of dominance. By 1961, the Federal Republic

was the world's largest exporter of automobiles, with foreign sales of one

million vehicles a year. Even in 1959, exports accounted for 50.7 percent of

total production. It was this foreign demand that first enabled Germany's

automobile industry to build up its huge production capacity.

    In the years before 1954, the BORGWARD Group catered exclusively to the

domestic market. By 1957, however, it had become Germany's second-largest

automobile exporter behind Volkswagen, with foreign sales of 6,232 units. The

following year, this figure rose to 11,363 units, 72 percent of total

production at BORGWARD. This put the Bremen vehicle manufacturer streets ahead

of the rest of the German automobile industry, which had an average export

share of 48.2 percent.

    As soon as the war was over, Carl F. W. Borgward began setting up company

plants in Argentina, Brazil, Indonesia, Spain and South Africa. Often, these

operated in so-called CKD mode. The abbreviation CKD stands for "completely

knocked down". This means the export of individual parts to a specific market,

where they are assembled to form the finished vehicle, which is then sold.

    There were other BORGWARD assembly plants in Chile, Mexico, Ireland,

Antwerp and in Australia at Hartnett-Lloyd. In addition, BORGWARD founded its

own sales company in the USA: BORGWARD Motors Corporation, which was based in

Boston. As a canny entrepreneur, Carl F. W. Borgward quickly realized that

boosting output would lead to lower unit costs-and that exports would therefore

allow the company to market its vehicles more cheaply. At the same time,

increased exports would help cushion the domestic downturn during the German

winter, so that production could be spread evenly over the whole year. During

the 1950s and '60s, demand for cars in Germany would regularly fall off so

steeply during the winter months that almost all of the domestic carmakers were

forced to cut shifts or produce for the stockpile. As a responsible employer,

Carl F. W. Borgward invariably opted for the latter course of action, although

this tied up a substantial amount of capital. During the 1950s, however, export

sales successfully compensated for this winter downturn.

    The BORGWARD Group rapidly consolidated its position in the export market.

In the market both for cars and trucks with a payload of up to one metric ton,

BORWARD's distinctive diamond-shaped badge was soon a dominant force in Sweden,

the Netherlands and Norway. From the end of the 1950s onwards, exports to

non-European countries such as the USA, Canada and South Africa also gained in

importance.

    Especially popular on the US market were compact cars made in Germany,

which proved a big hit with commuters looking for a second or even a third car.

Yet US manufacturers were quick to react and by 1959 had started to produce

their own vehicles in this class. As a result, German exports to the US fell by

115,340 vehicles in 1960, a decline of 19 percent. With its large share of

export trade, BORGWARD was especially hard hit by this downturn.

    Nevertheless, with its resolute focus on exports and its desire to conquer

markets worldwide, BORGWARD was way ahead of its time in the 1950s. And for

BORGWARD today, the need to conquer markets around the world remains the major

challenge of the 21st century.

     Further information:

     BORGWARD Group AG    

     Kriegsbergstrasse 11

     70174 Stuttgart,     

     Germany                 

     

     Jurgen Schramek

     Head of Product Communications

     Telephone +49-711-7941851043

     e-mail media@borgward.com

     http://www.borgward.com

Source: BORGWARD Group AG

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