自動車大手3社がノキアのデジタル・マッピング・ビジネスの共同買収で合意

BMWグループ

自動車大手3社がノキアのデジタル・マッピング・ビジネスの共同買収で合意

AsiaNet 61385 (1000)

【インゴルシュタット、ミュンヘン、シュツットガルト(ドイツ)2015年8月3日PRN=共同通信JBN】

*買収により、全産業の顧客に奉仕する独立の会社としてHEREを獲得、強化する

*リアルタイムのマップと位置情報に基づくサービスは将来のモビリティーの基盤となる

*買収手続きは2016年第1四半期に完了する見通し

アウディ(AUDI AG)、BMWグループ(BMW Group)、ダイムラー(Daimler AG)はノキア(Nokia Corporation)との間で、同社のマッピング・ロケーション・サービス事業HEREを買収することで合意した。買収は、HEREの製品とサービスを、自動車産業やその他の分野の全ての顧客に利用可能なクラウドベースのマップやその他のモビリティー・サービスのためのオープンで、独立した、価値をつくりだすプラットフォームとして、長期的に利用できるようにすることを目的としている。出資する3社は、それぞれHEREの株式を均等に保有し、つまりどの社も過半数の株式を取得しようとはしていない。独占禁止関係当局の承認を受け、買収手続きは2016年第1四半期に完了する見通しである。

HEREは、次世代のモビリティーと位置情報に基づくサービスに基礎を築いている。自動車産業にとって、これは新しい補助システムと最終的には完全自動運転のための基盤である。極めて精密なデジタルマップは、道路の安全性を高め、革新的な新しい製品とサービスを生み出していくため、リアルタイムの車両データと組み合わせて利用される。

共有の生データを基にして、全ての自動車メーカーは自社の顧客に対し差別化されたブランド限定のサービスを提供することができる。

「われわれの環境は絶えず変化している。それが、デジタルマップの情報が継続的に更新されなければならない理由であり、それによって最大限の利便性を提供できる」とアウディのルパート・シュタドラー取締役会長は述べた。最新の自動車に装備された高精度のカメラやセンサーは、モビリティーデータやマップをアップデートするための電子眼(digital eye)である。このように、速度制限や重大な運転状況のような情報は今日、既に認識されている。得られた全ての情報は、厳格なデータ保護規則に従って処理される。

「HEREは、すべての人がより安全かつ容易に旅行できるようにするため、高解像度のマップと車両からのデータを結び付けながら、デジタルモビリティー革命の中で重要な役割を果たすだろう」とBMWのハラルド・クルーガー取締役会長は説明した。

この知識は、全ての自動車メーカーとその顧客の利益になる。「高精度のデジタルマップは、将来のモビリティーの重要なコンポーネントである。HEREの共同買収により、われわれは、全ての車両メーカー、他の産業のサプライヤーや顧客のために、この中心的なサービスの独立性を確保したい」とダイムラーのディーター・ツェッチェ取締役会長は述べた。

▽スワームインテリジェンスは、道路マップのための新たな情報密度を生み出す

「HEREは、高度に自動化された運転や位置情報に基づくサービスを前進させながら、ユーザーに対し、継続的に改良された製品を提供することができる。車両からの匿名のデータの量が増加するにつれ、サービスはより便利に、ユーザーの個々の要求にもっと密接で、適合したものになる」と、アウディのウルリッヒ・ハッケンベルク取締役(技術開発担当)、BMWのクラウス・フレーリッヒ取締役(開発担当)、ダイムラーのトマス・ヴェーバー取締役(グループ研究担当)は語った。はっきりとした目的は、全てのHEREの顧客がこの継続的な最適化から利益を得るということである。

スワームインテリジェンスが社会に与える恩恵は極めて大きい。例えば凍結した道路の危険をABS起動や屋外温度などさまざまなデータ計算に基づきリアルタイムで警告する。将来は交通渋滞がこれから起きることをより正確に探知できるようになり、事故のリスクを大幅に軽減する。このようにして、無事故運転の可能性は次第に現実となってきている。将来は、このデータは道路の危険なカーブを見つけるために利用され、ドライバーに早めに警告を発し、支援システムを起動することが可能となる。都市部での「グリーン・ウエーブ(green wave)」では信号が青になる段階を予知して、自動車が適切なエンジン性能と最小の燃料消費で走行できるようにナビゲートする。

高精度なマップは、自立運転をはじめとするさまざまな支援システムにとって重要である。なぜならば、これらのテクノロジーはリアルタイムで反応するために、センチメートル単位の正確さが求められる車両周辺の最新図面を必要とするからである。HEREは極めて精度の高いスタティックマップを生成、このマップは車両周辺から常時受け取るデータを使って、正確であることが確認され、絶えずアップデートされる。

▽HEREは引き続き、自動車業界にサービスと製品を提供していく

HEREは約200カ国、50以上の言語でマッピングおよび位置情報を提供しており、マッピングおよび位置情報サービスの主要プロバイダーの1つである。同社は引き続き、マップおよび位置情報を活用したサービスの強力かつ独立したプロバイダーとしての地位を強化し、製品を拡大して業界のすべての顧客が利用できるようにしていく。

HEREは今後も独立した経営形態を維持し、目標としてHERE事業部門をプラットフォームとしてすべての顧客が利用できるように推進することを目指していく。このコンソーシアムは経営には干渉しない。

2014年、アウディ・グループは約174万1100台のアウディ・ブランド自動車を顧客に提供した。同社は2014年、538億ユーロの売り上げと51億5000万ユーロの営業収益を達成した。アウディは世界100カ国以上で事業展開し、インゴルシュタットとネッカースウルム(ドイツ)、ジョル(ハンガリー)、ブリュッセル(ベルギー)、ブラティスラバ(スロバキア)、マルトレル(スペイン)、カルガ(ロシア)、アウランガバード(インド)、長春と仏山(中国)、ジャカルタ(インドネシア)に生産施設がある。Four Rings(フォーリングス)のエンブレムを冠する同ブランドは、今年クリチバ(ブラジル)、2016年にサンホセチアパス(メキシコ)でそれぞれ自動車生産を開始する。アウディAGの完全子会社にはquattro GmbH(ネッカースウルム)、Automobili Lamborghini S.p.A.(イタリアのサンターガタボロニェーゼ)、スポーツモーターサイクル・メーカーDucati Motor Holding S.p.A.(イタリアのボローニャ)がある。同社は現在、世界で約80万人を雇用し、その内ドイツでは5万8000人を雇用している。2015年から2019年にかけ、主に新製品および持続可能なテクノロジーに総額240億ユーロを投資する予定である。アウディは企業の社会的責任にコミットし、同社戦略において製品およびプロセスの持続可能性の原則を堅持してきた。長期目標はカーボンニュートラル・モビリティーである。

BMW、MINI、ロールスロイスの3つのブランドを擁するBMWグループは、自動車、モーターサイクルで世界をリードする一流メーカーであり、プレミアム・ファイナンスおよびモビリティー・サービスも提供している。BMWグループは世界企業として、14カ国で30カ所の生産および組み立て施設を運営し、140カ国以上で世界的な販売ネットワークを展開している。

2014年、BMWグループは世界で約211万8000台の乗用車と12万3000台のモーターサイクルを販売した。2014会計年度の税引き前の収益は約87億1000万ユーロで、売上高は804億ユーロに上った。2014年12月31日時点で、BMWグループは11万6324人の従業員を抱えている。

BMWグループの成功は、長期的なものの見方と責任ある行動に基づいている。このため、同社は戦略の不可欠な要素として、バリューチェーン全体にわたる環境保護および社会的責任、包括的な製品責任、資源保護に対する明確なコミットメントを確立した。同社はまた、自動車産業のデジタル革命も積極的に推進している。

ダイムラーAGは世界で最も成功した自動車会社の1つである。Mercedes-Benz Cars、Daimler Trucks、Mercedes-Benz Vans、Daimler Buses、ダイムラー・ファイナンシャルサービスの部門を擁するダイムラー・グループは、世界展開する高級車の最大メーカーで世界最大の商用車メーカーである。ダイムラー・ファイナンシャルサービスはローン、フリート管理、保健、革新的なモビリティー・サービスを提供する。

同社創設者であるゴットリープ・ダイムラー氏とカール・ベンツ氏は1886年、自動車を発明して歴史を作った。自動車エンジニアリングのパイオニアであるダイムラーは今後も、モビリティーの将来を方向付けていく。同グループが注力するのは、イノベーション、グリーンテクノロジーをはじめ、訴求力があり顧客の心をとらえる安全で最上級の自動車である。ダイムラーはこれまで長年にわたり、ゼロエミッション・ドライビングという長期目標を掲げ、ハイブリッド自動車からバッテリーないしは燃料電池で駆動する電気自動車など、代替ドライブトレーンの開発に一貫して投資してきた。さらに同社は、無事故運転とインテリジェント・コネクティビティー、さらには自立運転に向けて着実に歩みを続けている。これは、ダイムラーが率先して社会および環境に対する同社の責任を満たすという課題に立ち向かっていることを示すほんの一例である。ダイムラーは世界のほとんどの国で自動車とサービスを提供しており、欧州、米州、アジア、アフリカに生産施設がある。同社の現在のブランド・ポートフォリオには、世界で最も高価な高級車ブランド、メルセデスベンツ(Mercedes-Benz)、メルセデスAMG、メルセデス・マイバッハに加え、Freightliner、Western Star、BharatBenz、ふそう、Setra、Thomas Built Busesなどのブランドがある。ダイムラー・ファイナンシャルサービスには、Mercedes-Benz Bank、Mercedes-Benz Financial、Daimler Truck Financial、moovel、car2goなどのブランドがある。同社はフランクフルトとシュツットガルトの証券取引所に上場している(証券取引シンボル:DAI)。2014年、同グループは250万台の車両を販売、27万9972人を雇用し、1299億ユーロの総売上高、EBIT換算で108億ユーロを記録した。

▽問い合わせ先

AUDI AG

Corporate Communications

Ingolstadt  

Julio Schuback

Tel. +49-841-89-38455

julio.schuback@audi.de

http://www.audi-mediacenter.com

BMW Group Business and

Finance Communication

Munich  

Nikolai Glies

Tel. +49-89-382-24544

nikolai.glies@bmwgroup.com

http://www.press.bmw.de

Daimler AG

Corporate Communications

Stuttgart  

Hendrik Sackmann

Tel. +49-711-17-35014

hendrik.sackmann@daimler.com

http://www.media.daimler.com

ソース:BMW Group

AUDI AG, BMW Group and Daimler AG Agree With Nokia Corporation on Joint Acquisition of HERE Digital Mapping Business

PR61385

INGOLSTADT, MUNICH and STUTTGART, Germany, Aug. 3/PRN=KYODO JBN/ --

    - Acquisition will secure and strengthen HERE as an independent company

serving customers from all industries

    - Real-time maps and location based services will be the basis for the

mobility of tomorrow  

    - Transaction expected to close in first quarter 2016   

    AUDI AG, the BMW Group and Daimler AG have agreed with Nokia Corporation

that they will acquire its mapping and location services business HERE. The

acquisition is intended to secure the long term availability of HERE's products

and services as an open, independent and value creating platform for

cloud-based maps and other mobility services accessible to all customers from

the automotive industry and other sectors. The three partners will each hold an

equal stake in HERE; none of them seeks to acquire a majority interest. Subject

to the approval of the relevant antitrust authorities, the transaction is

expected to close in the first quarter of 2016.

    HERE is laying the foundations for the next generation of mobility and

location based services. For the automotive industry this is the basis for new

assistance systems and ultimately fully autonomous driving. Extremely precise

digital maps will be used in combination with real-time vehicle data in order

to increase road safety and to facilitate innovative new products and services.

On the basis of the shared raw data, all automobile manufacturers can offer

their customers differentiated and brand-specific services.

    "Our environment is constantly changing. That's why the information in

digital maps has to be continually updated so that maximum utility can be

offered," stated Rupert Stadler, Chairman of the Board of Management of AUDI

AG. The high-precision cameras and sensors installed in modern cars are the

digital eyes for updating mobility data and maps; in this way, information such

as speed limits or critical driving situations are already recognized today.

All data gained will be processed in compliance with strict data-protection

rules.

    "HERE will play a key role in the digital revolution of mobility, combining

high definition maps and data from vehicles to make travel safer and easier for

everyone," explained Harald Krueger, Chairman of the Board of Management of BMW

AG.

    This knowledge will be to the benefit of all carmakers and their customers.

"High-precision digital maps are a crucial component of the mobility of the

future. With the joint acquisition of HERE, we want to secure the independence

of this central service for all vehicle manufacturers, suppliers and customers

in other industries," stated Dieter Zetsche, Chairman of the Board of

Management of Daimler AG.

    Swarm intelligence will create new information density for road maps

    "HERE will be able to offer users a continuously improving product,

bringing highly automated driving and location based services a step further.

As the volume of anonymized data from the vehicles increases, services will

become more convenient, more connected and further tailored to the users'

individual requirements," said Ulrich Hackenberg, Member of the Board of

Management of AUDI AG for Technical Development, Klaus Frohlich, Member of the

Board of Management of BMW AG for Development, and Thomas Weber, Member of the

Board of Management of Daimler AG for Group Research. It is the explicit

intention that all HERE customers are to benefit from this continuous

optimization.

    The social benefits of swarm intelligence are enormous: They facilitate

warnings of hazards in real time, of icy roads for example, based on

calculations of individual data such as ABS activations and outside

temperature. Upcoming traffic jams will be identified more precisely in the

future, significantly reducing the risk of accidents. In this way, the vision

of accident-free driving is gradually becoming reality. In a further stage, the

data could be used to learn about critical bends on the road, in order to warn

drivers in good time or to activate assistance systems. Anticipation of green

phases of stoplights could navigate vehicles through an urban area on a "green

wave" with the appropriate engine performance and minimized fuel consumption.

    High-precision maps are important for autonomous driving and many other

forms of assistance systems, as these technologies require an up-to-date plan

of a vehicle's surroundings exact to the nearest centimeter, in order to react

in real time. While HERE already produces extremely precise static maps, they

can be verified more exactly and continually updated with a constant flow of

data from vehicles' surroundings.

    HERE will continue to offer its services and products across industries

    HERE provides mapping and location intelligence for nearly 200 countries in

more than 50 languages and is one of the main providers of mapping and location

services. The company will continue to develop its position as a strong and

independent provider of maps and location-based services, will expand its

product offering and continue to make it available to all customers across

industries.

    The management of HERE will continue to be independent - with the goal of

moving the HERE business case forward as a platform, open to all customers. The

consortium will not interfere into operational business.

    In 2014, the Audi Group delivered approximately 1,741,100 cars of the Audi

brand to its customers. The company achieved revenue of EUR53.8 billion and an

operating profit of EUR5.15 billion in 2014. Audi operates globally in more

than 100 markets and has production facilities in Ingolstadt and Neckarsulm

(Germany), Gyor (Hungary), Brussels (Belgium), Bratislava (Slovakia), Martorell

(Spain), Kaluga (Russia), Aurangabad (India), Changchun and Foshan (China) as

well as Jakarta (Indonesia). The brand with the Four Rings will start producing

cars in Curitiba (Brazil) this year and in San Jose Chiapa (Mexico) in 2016.

Wholly owned subsidiaries of AUDI AG include quattro GmbH (Neckarsulm),

Automobili Lamborghini S.p.A. (Sant'Agata Bolognese, Italy) and sports

motorcycle manufacturer Ducati Motor Holding S.p.A. (Bologna, Italy). The

company currently employs approximately 80,000 people worldwide, thereof around

58,000 in Germany. Total investment of about EUR24 billion is planned from 2015

to 2019 - primarily in new products and sustainable technologies. Audi is

committed to its corporate responsibility and has anchored the principle of

sustainability for its products and processes in its strategy. The long term

goal is CO2 neutral mobility.

    With its three brands BMW, MINI and Rolls-Royce, the BMW Group is the

world's leading premium manufacturer of automobiles and motorcycles and also

provides premium financial and mobility services. As a global company, the BMW

Group operates 30 production and assembly facilities in 14 countries and has a

global sales network in more than 140 countries.

    In 2014, the BMW Group sold approximately 2.118 million cars and 123,000

motorcycles worldwide. The profit before tax for the financial year 2014 was

approximately EUR 8.71 billion on revenues amounting to EUR 80.40 billion. As

of 31 December 2014, the BMW Group had a workforce of 116,324 employees.

    The success of the BMW Group has always been based on long-term thinking

and responsible action. The company has therefore established ecological and

social sustainability throughout the value chain, comprehensive product

responsibility and a clear commitment to conserving resources as an integral

part of its strategy. It also will shape the digital revolution of the car

industry actively.

    Daimler AG is one of the world's most successful automotive companies. With

its divisions Mercedes-Benz Cars, Daimler Trucks, Mercedes-Benz Vans, Daimler

Buses and Daimler Financial Services, the Daimler Group is one of the biggest

producers of premium cars and the world's biggest manufacturer of commercial

vehicles with a global reach. Daimler Financial Services provides financing,

leasing, fleet management, insurance, financial investments, credit cards, and

innovative mobility services.

    The company's founders, Gottlieb Daimler and Carl Benz, made history with

the invention of the automobile in the year 1886. As a pioneer of automotive

engineering, Daimler continues to shape the future of mobility today:

The Group's focus is on innovative and green technologies as well as on safe

and superior automobiles that appeal  and fascinate. Daimler consequently

invests in the development of alternative drive trains with the long-term goal

of emission-free driving: from hybrid vehicles to electric vehicles powered by

battery or fuel cell. Furthermore, the company follows a consistent path

towards accident-free driving and intelligent connectivity all the way to

autonomous driving. This is just one example of how Daimler willingly accepts

the challenge of meeting its responsibility towards society and the

environment. Daimler sells its vehicles and services in nearly all the

countries of the world and has production facilities in Europe, North and South

America, Asia, and Africa. Its current brand portfolio includes, in addition to

the world's most valuable premium automotive brand, Mercedes-Benz, as well as

Mercedes-AMG and Mercedes-Maybach, the brands smart, Freightliner, Western

Star, BharatBenz, FUSO, Setra and Thomas Built Buses, and Daimler Financial

Services' brands: Mercedes-Benz Bank, Mercedes-Benz Financial, Daimler Truck

Financial, moovel and car2go. The company is listed on the stock exchanges of

Frankfurt and Stuttgart (stock exchange symbol DAI). In 2014, the Group sold

more than 2.5 million vehicles and employed a workforce of 279,972 people;

revenue totaled EUR129.9 billion and EBIT amounted to EUR10.8 billion.

    Forward-looking statements:

    This document contains forward-looking statements that reflect our current

views about future events. The words "anticipate," "assume," "believe,"

"estimate," "expect," "intend, " "may," "can," "could," "plan," "project,"

"should" and similar expressions are used to identify forward-looking

statements. These statements are subject to many risks and uncertainties,

including an adverse development of global economic conditions, in particular a

decline of demand in our most important markets; a worsening of the

sovereign-debt crisis and increasing uncertainty in the euro zone; an increase

in political tension in Eastern Europe; a deterioration of our refinancing

possibilities on the credit and financial markets; events of force majeure

including natural disasters, acts of terrorism, political unrest, industrial

accidents and their effects on our sales, purchasing, production or financial

services activities; changes in currency exchange rates; a shift in consumer

preferences towards smaller, lower-margin vehicles; a possible lack of

acceptance of our products or services which limits our ability to achieve

prices and adequately utilize our production capacities; price increases for

fuel or raw materials; disruption of production due to shortages of materials,

labor strikes or supplier insolvencies; a decline in resale prices of used

vehicles; the effective implementation of cost-reduction and

efficiency-optimization measures; the business outlook for companies in which

we hold a significant equity interest; the successful implementation of

strategic cooperations and joint ventures; changes in laws, regulations and

government policies, particularly those relating to vehicle emissions, fuel

economy and safety; the resolution of pending government investigations and the

conclusion of pending or threatened future legal proceedings; and other risks

and uncertainties, some of which we describe under the heading "Risk and

Opportunity Report" in the current Annual Report. If any of these risks and

uncertainties materializes or if the assumptions underlying any of our

forward-looking statements prove to be incorrect, the actual results may be

materially different from those we express or imply by such statements. We do

not intend or assume any obligation to update these forward-looking statements

since they are based solely on the circumstances at the date of publication.

    

     

    Please direct any inquiries to:

     

    AUDI AG

    Corporate Communications

    Ingolstadt  

    Julio Schuback

    Tel. +49-841-89-38455

    julio.schuback@audi.de

    http://www.audi-mediacenter.com

     

    BMW Group Business and

    Finance Communication

    Munich  

    Nikolai Glies

    Tel. +49-89-382-24544

    nikolai.glies@bmwgroup.com

    http://www.press.bmw.de

     

    Daimler AG

    Corporate Communications

    Stuttgart  

    Hendrik Sackmann

    Tel. +49-711-17-35014

    hendrik.sackmann@daimler.com

    http://www.media.daimler.com  

    SOURCE: BMW Group

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