イノベーションの一里塚:ハンザ1500のポントン・ボディーでボルクヴァルトは群を抜いた

BORGWARD Group AG

イノベーションの一里塚:ハンザ1500のポントン・ボディーでボルクヴァルトは群を抜いた

AsiaNet 61476 (1034)

【シュツットガルト(ドイツ)2015年8月12日PRN=共同通信JBN】1949年、ボルクヴァルト(BORGWARD)はハンザ1500(Hansa 1500)によって、ボディーデザインの全く新しい基準を設定し、他社から抜きんでた。このサルーンはブレーメンを本拠とする自動車メーカー、ボルクヴァルトが第2次世界大戦後初めて開発した乗用車だった。このサルーンの登場によって、これまでドイツをはじめ欧州では未知だったボディーデザイン、ポントン形状の急速な普及を促進した。ライバルが戦後生産したすべての自動車は戦前の製品に似ていたが、ボルクヴァルトはあえて過去と明確に決別することを決断した。その瞬間から、フレア付きのフェンダーや独立した照明などは歴史となった。ボルクヴァルトのライバルはたちまち脇役に押しやられ、必死で追随しようと試みた。この新しいデザインを導入したボルクヴァルトの企てによって、欧州の自動車産業は対応策を講じざるを得なくなった。ボディーデザインの先駆けとなったこの新しいトレンドに全く見る目がなかった自動車メーカーは遅れをとり、Fiat 1500(1950年)、Ford 12 M(1952年)、Opel Olympia(1953年)、Mercedes-Benz 180(1953年)の後発車を生産することになった。

カール・F・W・ボルクヴァルトがどのようにこの新しいデザインの着想を得たかを知る決め手はもはやない。ボルクヴァルトはあるインタビューの中で、リアエンジンを搭載した1927年製小型車ハノマーク「コミスブロート」の統合ウイングからヒントを得たと語ったことがある。このほか、ボルクヴァルトが1945年9月から1946年3月まで米軍捕虜だった際に新しいKaiser K 100とK101の初期の写真を見たのではないかとの説もある。この4ドア・モデルKaiser K 100とK101は、ポントン・ボディー形状が米国で不動の躍進を遂げるきっかけをつくった。

カール・F・W・ボルクヴァルトがどこから着想を得たとしても、新しいデザインが顧客にとって明白な利益をもたらすことに感銘したことは明らかである。ポントン・ボディーは、パッセンジャーとトランクのためにスペースを有効活用する方式で右に出るものはない。内装スペースを犠牲にすることはなく前部のサイズを縮小することによって、ポントン・ボディーは空気力学と燃料効率を大幅に向上させた。これは、早くから空気力学に重点的に取り組んでいたボルクヴァルトにとって特に重要な問題だった。さらに、ポントン形状は、設計者が新しい方法で自動車のエレガンスを際立たせることを可能にした。カール・F・W・ボルクヴァルトのパイオニア精神のおかげで、この新しい形状は欧州全域に勝ち誇ったように広がった。ポントン・スタイルは3つのボックスから成るデザインとしても知られる。それは自動車がエンジン、パッセンジャー、トランクのために個別の「ボックス」を備えているからである。米国のデザイナーはこのスタイルを「グリーンハウス(温室)」デザインと呼んだ。

第2次世界大戦の後、ブレーメン本拠のこの企業にとってさらに重要な関心事は、ハンザ1500が戦後初の製品だけではなく、斬新な外観を備えていたことである。「バロック」装飾を一切廃したこの飾り気のないサルーンは、美しさと顧客の実用性とを極めて説得力のある形で兼ね備えていた。さらに重要なことは、ハンザ1500が電動ウインカーを標準装備していたことである。それはドイツ車では初めてだった。

カール・F・W・ボルクヴァルトがこの新しいポントン・スタイルを自社で開発し続けた厳格さはLloyd 300によって実証された。それはハンザ1500発売からほんの1年で登場し、さらにコンパクトな車両クラスに3ボックス・デザインを体系的に取り入れた。このスタイルはこの自動車でも極めて魅力的だった。

ハンザ1500をさらに成長させて、ポントン形状の2ドアも登場した。この車は現在でも世界で最も美しい自動車の1つとみなされている。それがボルクヴァルト・イザベラ(BORGWARD Isabella)である。

クロスレファレンス;写真はAP Images(http://www.apimages.com )、http://www.presseportal.de/nr/115998/bild/http://www.presseportal.de/nr/FIRMENID )から入手できる。

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ソース:BORGWARD Group AG

Milestones of Innovation: In 1949, the Hansa 1500's Pontoon Body Put BORGWARD Way Ahead of its Competitors

PR61476

STUTTGART, Germany, August 12, 2015 /PRN=KYODO JBN/ --

     In 1949 BORGWARD pulled ahead of its competitors when the Hansa 1500 set

completely new standards for body design. The saloon was the Bremen-based

automaker's first new development after World War II. It helped to promote the

rapid spread of a body design that had previously been unknown in Germany and

the rest of Europe: the pontoon shape. Whereas all of the competitors' post-war

vehicles resembled pre-war products, BORGWARD had dared to make a clean break

with the past. From that moment on, things like flared wheel arches and

separate lamps were history. All of the company's competitors were instantly

relegated to the sidelines, and they feverishly tried to catch up. With the new

design, the BORGWARD plants clearly forced the European automotive industry to

take action. The Fiat 1500 (1950), the Ford 12 M (1952), the Opel Olympia

(1953) and the Mercedes-Benz 180 (1953) were all latecomers produced by

automakers that had been downright blind to this pioneering new trend in body

design.

    It's no longer possible to determine how Carl F. W. Borgward came up with

the new design. In an interview he stated that he had been inspired by the

integrated wings of the Hanomag "Kommissbrot", a small car from 1927 with a

rear-mounted engine. Other sources suspect that he had seen initial photos of

the new Kaiser K 100 and K 101 while he was an American prisoner of war from

September 1945 to March 1946. These four-door models ushered in the inexorable

advance of the pontoon body shape in the United States.

    No matter where Carl F. W. Borgward got his idea from, he was clearly

impressed by the new design's obvious benefits for the customer. Pontoon bodies

were unbeatable in the way they utilised space for the benefit of passengers

and the boot. By reducing the size of the front surfaces without sacrificing

internal space, pontoon bodies substantially improved aerodynamics and fuel

efficiency. This was a particularly important issue for BORGWARD, which focused

on aerodynamics early on. In addition, the pontoon shape provided designers

with completely new opportunities for showcasing an automobile's elegance.

Thanks to Carl F. W. Borgward's pioneering spirit, the new shape continued its

triumphal advance throughout Europe. Pontoon styling is also known as three-box

design, because the vehicles have separate "boxes" for the engine, the

passenger compartment and the boot. Other American designers called the new

styling a "greenhouse" design.

    A far more important concern for the Bremen-based company after World War

II was that the Hansa 1500 not only was the first new post-war product but also

had a completely new look. Lacking any kind of "baroque" ornamentation, this

plain saloon very convincingly combined aesthetics and customer utility. What's

more, the Hansa 1500 contained many other pioneering innovations such as

electric direction indicator lights fitted as standard - a first for a German

automobile.

    The rigor with which Carl F. W. Borgward continued to develop the new

pontoon styling at his company is also demonstrated by the Lloyd 300, which

appeared only one year after the Hansa 1500 and systematically transferred the

three-box design to a much more compact vehicle class. The styling was very

compelling here as well.

    The next step in the further development of the Hansa 1500 was also a

pontoon-shaped two-door car. It is still considered one of the world's most

beautiful automobiles: the BORGWARD Isabella.

    -Cross reference: Picture is available at AP Images

(http://www.apimages.com) and http://www.presseportal.de/nr/115998/bild/

[http://www.presseportal.de/nr/FIRMENID ]

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Source: BORGWARD Group AG

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