世界中で「O2O」ブーム、韓国のヤップ、世界へ「O2O」領土を広げる

ヤップ

AsiaNet 59635

世界中で「O2O」ブーム、韓国のヤップ、世界へ「O2O」領土を広げる

-ヤップ(YAP)が2月14日、ベトナムのネット大手VNGと共同でベトナム版をリリース!

世界でスマートフォンの普及率が急速に進んでおり、人々のスマートフォン利用時間も急激に伸びつつある。現在、企業はモバイルやソーシャルによる情報交換に慣れている顧客の心をつかむため、オフラインとオンラインの境界を崩すO2O(Online to Offline)マーケティングに力を入れている。

Photo - http://photos.prnasia.com/prnh/20150226/8521501159

O2Oコマースプラットフォームの先頭を走るヤップ(YAP)は、長年開発に取り組んできた独自の技術を基に韓国で初めてビーコンをスターバックス、CU(韓国コンビニ最大手)、TGIフライデーズ、GUESSなどの主要店舗で商品化し、様々なマーケティングツールとして活用する道を切り開いた。ヤップ独自のビーコン技術はアプリを起動しなくても消費者が特定の場所に入ると消費者に必要な様々な割引、イベント、ポイントサービスなどの情報や特典をモバイルのポップアップメッセージから通知し、その場ですぐ決済までできる仕組みになっている。現在、ヤップのポップコーンサービスを利用している店舗は全国で13000余店あり、単一ブランドとしては韓国最大の規模となっている。最近、ヤップは韓国にとどまらず、海外にもO2O市場を拡げつつある。

ヤップは2月14日、ベトナムで韓国の「カカオトーク」のような無料のモバイルメッセージアプリ「Zalo」を運営しているネット大手のVNGと提携してベトナム版ヤップをリリースした。現地の提携営業はVNGが、すべての技術的な部分はヤップが担う。ヤップのベトナム版には韓国版と同じUIが使われ、ヤップの主なサービスや機能が提供される予定である。

ヤップのベトナム版はリリースに合わせて、ベトナムのコンビニ大手Shop&goと提携を結んでホーチミンの20余の店舗でサービスを始める。コーヒービーン、ドミノピザ、ビエトピアなどともポップコーンとモバイルスタンプサービスの連携を進めており、旧正月の連休が終わってから、徐々に加盟店を増やしていく計画である。

ベトナムは東南アジア諸国の中でスマートフォンの普及率が急速に進んでいる国の一つである。2014年度のスマートフォン利用者は約2200万人と22%の伸びを示しており、スマートフォン市場は2007年から2012年まで年平均119%の成長率を見せている。

O2Oコマースプラットフォームの先頭を走るヤップは周辺の店舗情報からクーポン、モバイルスタンプ、ポイントサービス、決済に至るまで消費に関連するすべての機能を一つのアプリに詰め込んだ。特に、ヤップならではの技術が盛り込まれたビーコンとポップコーンはブルートゥースと高周波を組み合わせたハイブリッド方式となっている。大多数のビーコンに適用されている低消費電力ブルートゥース(BLE)はハイエンドスマートフォンにしかサービスが適用されておらず、そのハードルは高い。しかしヤップのポップコーンはローエンドスマートフォンにも適用できるため、ベトナムをはじめとしたローエンドスマートフォンの普及率が高まっている新興国で注目されている。

今回、ヤップのベトナム進出はベトナムのコミュニケーションプラットフォーム大手VNGがヤップのO2Oプラットフォームを取り入れる形で行われた。ヤップはベトナムの他にも日本、米国、中国などの主なプラットフォーム事業者とのサービス連携も進めており、初の海外進出となるベトナム市場での成功の可否に注目が集まっている。

ヤップのアン・ Ahn Ki Woong(ギウン)副社長は「O2Oは世界的なトレンドとなっており、その市場を先取りするための世界各国のICT企業の競争が激しい」とし、「ヤップ独自の技術とサービスを通じて、各国のICT大手とO2O市場を引っ張っていくとともに、先頭に立ってベトナムをはじめ世界市場にO2O韓流を巻き起こしていく」と述べた。

※ヤップのポップコーン(PopCorn)とは?

ブルートゥース4.0(BLE)プロトコルベースの近距離無線通信装置であるビーコンより一歩進んだヤップ独自のビーコンである。一般のビーコンが到達できないローエンドスマートフォンまでカバーできるほか、高周波を組み合わせたハイブリッド方式となっており、室内外の領域を一般のビーコンより巧みに設定することができる。今年5月からスターバックスコリアのサイレンオーダーに適用され、その安定性と優秀性が認められた。

Ahn Ki-Woong (CMO)

P: +82-70-6228-3060

E: kiwi.ahn@yap.net

H: http://www.yap.net/

(日本語リリース:クライアント提供)

Worldwide Craze for O2O, South Korea's YAP Goes Global with O2O

PR59635

SEOUL, South Korea, Feb. 27, 2015 /PRN=KYODO JBN/ --

- YAP Releases Vietnamese Version on the 14th with VNG, Top Vietnamese Internet

Company

With a sharp increase in smartphone proliferation throughout the world, the

time that people spend on their smartphones is rising sharply. Companies are

heating up the online to offline (O2O) marketing, blurring the boundary between

online and offline to capture the hearts and minds of consumers.

Photo-http://photos.prnasia.com/prnh/20150226/8521501159

YAP, the leading company in O2O commerce platforms, paved the way to utilize

their technology in various marketing tools as it commercializes South Korea's

first beacons in major stores including Starbucks, CU (No.1 convenience store

chain in South Korea), TGI Friday, and GUESS with its own technology which was

a long time in development. YAP's proprietary beacon technology provides

consumers with information and benefits including various discounts, events, or

points to be earned through mobile pop-up messages, even allowing them to make

payments when they enter a particular location even when the app is not

running. Currently, over 13,000 stores are utilizing YAP's popcorn service,

which is the largest scale in Korea for a single brand. YAP is recently

expanding the O2O market bounds from domestic to overseas.

On the 14th, YAP released the Vietnamese version of YAP, in cooperation with

VNG, the largest internet company in Vietnam who operate Zalo in Vietnam, the

free messenger service similar to KakaoTalk of South Korea. VNG will be in

charge of local affiliated store sales, and YAP will handle all technical

areas. YAP's Vietnamese version will provide the key services and functions of

YAP as well as the same UI as its Korean version.

The Vietnamese version of YAP partners with Shop&Go, the No.1 convenience store

chain in Vietnam, simultaneously with the release, and begins services with

over 20 stores in Ho Chi Minh City. It is pushing for the popcorn and mobile

stamp service partnerships in stores such as Coffee Bean & Tea Leaf, Domino's

Pizza, and Vietopia, and is planning to expand the franchise gradually

following Lunar New Year holidays.

Vietnam is a country with sharply rising smartphone proliferation among

Southeast Asian nations. As of 2014, the number of smartphone users in Vietnam

was approximately 22 million, and showed a 22% growth rate in 2014. The annual

growth rate of the Vietnamese smartphone market reached 119% between 2007 and

2012.

YAP, the leading business in O2O commerce platforms, put all functions related

to consumption from nearby store information to coupons, mobile stamps,

membership points, and payments, into a single app. Popcorn, the beacon with

YAP's proprietary technology, in particular is a hybrid approach that combines

Bluetooth with Ultra Sound. As for Bluetooth's low energy (BLE) applied in most

beacons, the service is applicable only to smartphones with high-end specs,

resulting in a high barrier to entry. However, YAP's Popcorn is also applicable

to low-end smartphones, which is why emerging countries with high proliferation

of low-end smartphones including Vietnam are paying attention to YAP.

For YAP's entry into Vietnam, VNG, Vietnam's largest communication platform

company, has adopted YAP's O2O platform. YAP is working on service interworking

with leading platform companies in various countries including China, Japan,

and the U.S. in addition to Vietnam. The success of this first-time entry into

an overseas market will be followed closely.

YAP's Vice President Ahn Ki Woong stated, "O2O markets are a global trend, and

ICT companies throughout the world are in fierce competition to be the first

movers...We'll be leading the O2O market by collaborating with top ICT

operators in each country through YAP's proprietary technology and services,

and will take the lead in carrying the O2O Korean Wave worldwide, beginning

with Vietnam.

* What is YAP's PopCorn? It is YAP's proprietary beacon, more advanced than the

beacon of Bluetooth 4.0 (BLE) protocol-based short-range wireless communication

device. It can cover low-end smartphones that common beacons cannot reach, and

is more sophisticated than common beacons in indoor and outdoor environments

with a hybrid approach combined with high frequencies. It has been applied to

Starbucks Korea's Siren Order app since last May, acknowledged for its

stability and superior quality.

Ahn Ki-Woong (CMO)

P: +82-70-6228-3060

E: kiwi.ahn@yap.net

H: http://www.yap.net/

SOURCE YAP

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