エアチャイナに中国初の新世代ボーイング機B747-8を引き渡し

中国国際航空(エアチャイナ)

エアチャイナに中国初の新世代ボーイング機B747-8を引き渡し

AsiaNet 58101 (1081)

【北京2014年10月1日PRN=共同通信JBN】

*B747-8が10月に就航

中国標準時の9月29日夜、米西部シアトルで行われた中国国際航空(エアチャイナ)とボーイングの航空機引き渡し式典で、中国初のB747-8型機がエアチャイナに公式に引き渡された。同型はB747ファミリーの最新世代に属している。同機は国慶節の10月1日(中国標準時)、北京の首都国際空港に到着、10月中にエアチャイナ保有機群に仲間入りする。B747新型機は燃費がよく、静かで環境にやさしく、エアチャイナの国際長距離路線で主力のワイドボディー機になる。

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エアチャイナのソン・ジヨン社長、中国民用航空局(CAAC)耐空証明局のチャン・ホンイン局長、ボーイングのジョン・ウォジック上級副社長(グローバル営業担当)、エアチャイナ北米支社法人顧客代表、中国と米国の大手メディア記者が式典に参列した。B747の伝説の設計家である93歳のジョセフ・F・サッター氏も列席した。「B747の父」として知られるサッター氏は、世界の航空業界で将来大きな成功を収めるだろうとエアチャイナをほめたたえた。エアチャイナはまた、B747型に習熟している一部職員も式典に招待した。彼らはパイロット親子、客室乗務員の師匠と“弟子”、保守技術者の同僚で、会場で注目された。

B747は伝説の長距離ワイドボディー型で、エアチャイナはかつて、747-SP、747COM、 747-400 All-PassengerなどB747ファミリーを運航していた。B747ファミリー機は過去20年、エアチャイナの国際路線と国内幹線の主力ワイドボディー機で、同社が国際路線ネットワークを拡大するうえで大きな役割を果たしてきた。この型は独特の二層デザインと信頼性、快適性で乗客の好評を博し、業界からうらやまれた。

エアチャイナが新たに取得したB747-8長距離ワイドボディー旅客機は全長76.4メートルで、B747-400より5.5メートル長い。乗客定員は467人、航続距離は1万4815キロである。同機は電子・自動化テクノロジーを駆使、デジタル化のショーケースになっている。新しい操縦席の機器は飛行の効率と安全性向上に一役買っている。B747型に初めて搭載された新航行支援システムは、パイロットの望ましい飛行ルート選択を助け、悪条件下のスムーズな離着陸を保証する。同機はB787-8ドリームライナーのハイテクの一部を利用、従来のB747ファミリー機より効率的なエンジン、翼デザインを備え、運航上の信頼性とスムーズな飛行を印象付けている。B747-400に比べて燃料効率が16%優れ、排ガスも減少、新しい騒音除去テクノロジーを使い、B747-400より30%静かで、いっそう環境にやさしくなっている。

エアチャイナは乗客に快適な旅行体験を提供するため、最初のB747-8機の装飾によく考えられた最新のキャビン内装を採用している。最新のキャビン内装は、エアチャイナの企業ロゴをデザインした中国の著名なアーティスト、ハン・メイリン氏が考案した。美しい雲、陶器、縁起のよい不死鳥をあしらった中国の伝統的な文化要素を描いているパターンは、高級感あふれるキャビン環境に完全に調和している。3つの要素は天上、地上、飛行を表しており、天、地、人が平和で幸福な世界で完全調和するメッセージを発信する。内装は、乗客がキャビンに一歩踏み入れると中国文化を紹介する意図がある。さらに、エアチャイナのB747-8は初めて、ファーストクラス、ビジネスクラス、プレミアムエコノミークラス、エコノミークラスの4クラスで構成されている。ファーストクラスとビジネスクラスはフルフラットベッドになる人間工学的に設計されたシートを装備し、プレミアムエコノミークラスはシートピッチを拡大して標準的なエコノミークラスの20%増しのレッグルームを提供する。すべてのキャビンには電源コンセントとパーソナルエンターテインメントシステムが装備され、さまざまなAVODオプションを提供する。機内では大きなスペースが提供される。バゲージコンパートメントは大きくなって開閉が容易となり、長距離の乗客の要望に応える。流線型に優雅にカーブするキャビンウォール、高い天井、最新の照明システムによって空間感覚がいっそう向上する。

エアチャイナのソン社長は、B747にはエアチャイナをはじめ中国民間航空業界の発展の歴史について語る興味深いストーリーがあると指摘した。B747は世界初の太平洋横断長距離ワイドボディー機で、世界民間航空の歴史におけるマイルストーンである。B747は中国民間航空業界に1980年に導入されて以来、中国・米国間の直行便スタート、中国の五輪開催の成功、中国初の北極圏飛行、中国初のバイオ燃料試験飛行など、多くの重要なイベントを目撃してきた。またB747はエアチャイナの有力なワイドボディー機として、エアチャイナが世界クラスの航空会社の1つに発展する取り組みの中でも、重要な役割を担ってきた。新たに納入されたB747-8は、間違いなくエアチャイナの世界航空路線網をさらに拡大させ、より快適な旅行体験を世界中の乗客に提供する。エアチャイナは、ボーイングとともにこの興味深いストーリーを継続し、旅行する人々に心をこめてサービスしていく。

エアチャイナは2014年6月時点で、ボーイングおよびエアバス・ファミリー512機(エアチャイナ出資の関連企業による運行機も含む)を保有している。これらの航空機の平均使用年数は6.22年であり、エアチャイナが保有する中・長距離航空機の適切な構成となっている。エアチャイナは323の乗客輸送路線を持ち、32カ国・地域の162都市に運行している。スターアライアンスの路線網に依存すると、エアチャイナは195カ国の1328地点に乗客を運んでいる。9月26日、エアチャイナはビジネス旅行者に極めて人気がある20機目のB777-300ERを受け取ったばかりである。エアチャイナは2015年末までに、7機のB747-8を受け取り、これにB777-300ER保有機と中国最大のエアバス330保有機が加わりエアチャイナの長距離路線網はいっそう充実、世界中の乗客に対し、幅広い旅行オプションを提供する。報道によると、B747-8がエアチャイナの保有機に加わり、同機が10月11日に国内線サービスに投入され、さらにことし末には同機は北京-フランクフルト、北京-ロサンゼルスなどの国際線にも導入される。

ソース:Air China

China's First New-Generation Boeing Jetliner B747-8 Delivered to Air China

PR58101

BEIJING, Oct. 1, 2014 /PRN=KYODO JBN/ --

    - The aircraft will be put into service in October

    In the evening of September 29 in Seattle, Beijing time, Air China and

Boeing held a grand aircraft delivery ceremony in Seattle, the United States,

marking the official delivery of China's first B747-8 to Air China. The type is

a member of the latest generation B747 family. It will arrive at Beijing

Capital International Airport on October 1, Beijing time, China's National Day,

and will join Air China's fleet in October. This new B747 type is more

efficient, quieter and more environmentally friendly, and will become one of

the leading wide-body types on Air China's international long-haul routes.

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    Song Zhiyong, Air China President, Zhang Hongying, Director General of the

Department of Aircraft Airworthiness Certification of CAAC, John Wojick, Senior

VP, Global Sales & Marketing of Boeing, representatives from the corporate

customers of Air China's North American offices, and journalists from

mainstream media of China and the United States attended the ceremony. Joseph

F. Sutter., B747's 93-year-old legendary designer, was also present at the

ceremony. Known as the "Father of B747", Joseph spoke in glowing terms of Air

China, saying the carrier will score greater successes in the world's airline

industry in the future. In addition, Air China also invited some of its

employees who had lot of experiences with the B747 type to attend the ceremony

- they are father and son who are both pilots, mentor and "disciple" who are

both flight attendants, and co-workers who are both maintenance engineers,

attracting a lot of attention on the site.

    B747 is a legendary long-range wide-body type. Air China once operated B747

family aircraft including 747-SP, 747COM and 747-400 All-Passenger. The B747

family aircraft have been the carrier's leading wide-body type on international

routes and main domestic routes in the past 20 years, and have been playing an

important role in helping Air China expand its international route network. The

type holds powerful appeal for passengers thanks to its unique double-deck

design, reliability and amenities, and thus has acquired enviable reputation in

the industry.

    The fuselage of Air China's newly delivered B747-8 long-range wide-body

jetliner measures 76.4 meters long, 5.5 meters longer than that of B747-400. It

has a capacity of 467 passengers and a range of up to 14,815 kilometers (8000

nautical miles). Using more electronics and automation technologies, the

jetliner is a showcase of digitalized features. The new cockpit tools help

improve flight efficiency and safety. The new navigation system, which gets

onboard the B747 type for the first time, helps pilots choose better flight

paths and guarantees smooth takeoff and landing under adverse conditions. It

uses some of B787-8 Dreamliner's high technologies, boasts more efficient

engines and wing design than the existing B747 family aircraft, and impresses

with its operational reliability and smooth flight. It's 16% more fuel

efficient than B747-400, produces lower emissions, uses new noise reduction

technologies, is 30% quieter than B747-400, and is more environmentally

friendly.

    To offer more pleasant travel experiences for passengers, Air China uses

its well-conceived new cabin interior decor to adorn its first B747-8. The new

cabin interior decor is the brainchild of Han Meilin, a highly celebrated

Chinese artist who was the designer of Air China's corporate logo. The

patterns, which depict three traditional Chinese cultural elements―beautiful

clouds, pottery pieces and auspicious phoenix - blend in perfectly with the

posh cabin environment. The three elements represent heaven, earth and flight,

conveying the message that the heaven, the land and man are in perfect harmony

in a peaceful and happy world. The interior decor is intended to expose

passengers to Chinese culture once they step into the cabin. In addition, Air

China's B747-8 is configured with a four-class layout - First Class, Business

Class, Premium Economy Class and Economy Class - for the first time. The First

Class and Business Class are outfitted with ergonomically designed seats which

can turn into full-flat beds, while the Premium Economy Class offers bigger

seat pitch with legroom that is 120% of that in standard Economy Class. The

whole cabin is outfitted with power outlets and personal entertainment system,

offering a variety of AVOD options. Onboard, there is more space; the baggage

compartments are bigger and easier to open and close, meeting the needs of

passengers on long-haul flights. The streamlined gracefully curving cabin wall,

high ceiling and new lighting system further enhance the sense of space.

    Air China President Song Zhiyong indicated that B747 has a fascinating

story to tell about the history of the development of Air China and even the

Chinese civil aviation industry. B747 is the world's first transoceanic

long-range wide-body type, a milestone in the history of the world's civil

aviation. Since its introduction into China's civil aviation industry in 1980,

it has witnessed many momentous events including the start of direct flights

between China and the United States, China's successful bid for the Olympics,

the first Chinese flight over the Arctic, and the first Chinese biofuel trial

flight. As Air China's leading wide-body type, it's also been an important part

of Air China's endeavor to evolve into one of the world-class airlines. The

newly delivered B747-8 will undoubtedly further boost Air China's global route

network, offering passengers worldwide more pleasant travel experiences. Air

China is ready to continue that fascinating story with Boeing and serve the

traveling public wholeheartedly.

    By June 2014, Air China had a fleet of 512 aircraft of Boeing and Airbus

families (including those operated by the companies Air China has a stake in).

These aircraft are 6.22 years old on average, which gives Air China a

reasonable fleet structure featuring both long-range and medium-range aircraft.

Air China boasts China's largest wide-body fleet. It operates 323 passenger

routes, serving 162 cities in 32 countries (regions). Relying on the route

network of the Star Alliance, Air China can fly passengers to 1328 destinations

in 195 countries. On September 26, Air China just took delivery of its 20th

B777-300ER, a type very popular with business travelers. By the end of 2015 Air

China will have taken delivery of 7 B747-8s, which will further cement Air

China's long-range route network alongside its B777-300ER fleet and largest

Airbus 330 fleet of China, offering more travel options to passengers

worldwide. It has been reported that after the B747-8 joins Air China's fleet,

it will be put into service in domestic market on October 11, then by the end

of this year, the airplane will be introduced into such international routes as

Beijing-Frankfurt and Beijing-Los Angeles.

    Source: Air China

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