◎アジア太平洋地域の金融安定はキャッシュフローが課題 アトラディウス調査

アトラディウス

◎アジア太平洋地域の金融安定はキャッシュフローが課題 アトラディウス調査

AsiaNet 55158

共同JBN 1429 (2013.11.27)

【アムステルダム2013年11月27日PRN=共同JBN】

*企業間取引のうち30%が支払い遅延、回収不能償却額は5%

十分なキャッシュフローの水準を維持することが、アジア太平洋地域の企業にとって今年取り組まなくてはならなかった最大の課題だった。アジア太平洋地区を対象にした2013年11月のAtradius Payment Practices Barometer調査によると、調査回答者のうち企業間取引(B2B)顧客は外国顧客を中心に、信用による購入に対する支払期限はほぼ2倍の期間に延長されていたことが分かった。

この調査はアジア太平洋地域(オーストラリア、中国、香港、インド、インドネシア、日本、シンガポール、台湾)の製品・サービスを提供するB2B企業1670社を対象に行われたもので、回答企業の33・6%は、今年直面した最大の課題は、キャッシュフローを適切な水準に維持することだったと回答した。この回答がもっとも多かったのはシンガポールで、36.8%がこのように回答した。

世界の他の地域では、今年は支払い不履行がより問題だった。アジア太平洋地域ではB2Bで発行された請求書のうち約30%は、期限までに支払われず(シンガポールでは約35%)、また国内向け請求よりも外国向け請求の方が問題だった。回収不能は5%を上回る水準(インドでは約7%)で、支払い遅延や回収不能の結果、平均売掛残日数(56日)と、B2B顧客向けの平均信用供与日数(30日)との差は26日に達した。インドでは平均売り掛け日数が80日と、アジア太平洋地域の調査国の中で最長だった。

2013年の調査では、支払い遅延の最大の原因として挙げられたのが「流動性の不足」で、国内B2N企業では50.1を占めた。2012年はこの比率が53.5%だった。インドネシアでは国内向け請求での支払い遅延が最大の問題と回答したのが63.5%で、外国のB2B顧客では支払い手続きの複雑さがその最大要因との回答が47.8%を占めた。中国の回答者は61.2%とこの点ではもっとも影響が大きかった。

アトラディウス・アジアのディレクター、エリック・デン・ブーヘルト氏は「西欧の経済的困難からはやや切り離されているとはいえ、アジア太平洋の企業もまったく無縁というわけではない。外国の買い手による支払い不履行は、世界の他の地域と同様にアジア太平洋地域でも大きな問題だった。中国の経済成長率が鈍化し、インドネシアでは構造改革が必要とされ、インドでは政治問題で不透明感が強まっている。こうしたことによって支払い状況が悪くなった」と指摘した。

アジア太平洋地区を対象にした2013年版Atradius Payment Practices Barometer調査は、Atradius.comのウェブサイト中の、Publicationsセクションを参照。

▽アトラディウス(Atradius)について

アトラディウス・グループ(Atradius Group)は45カ国に160のオフィスを置き、世界規模で取引信用保険、保証、債権回収サービスを提供。世界の1億社の信用情報にアクセスできる。同社の商品は世界中の企業が製品、サービスを信用で販売する際に付随する支払いリスクを防止するのに役立っている。

より詳しい情報はhttp://www.atradius.comを参照。

ソース:Atradius N.V.

Asia-Pacific: Businesses' Financial Stability Challenged by Cash Flow in 2013

PR55158

AMSTERDAM, Nov. 27 /PRN=KYODO JBN/ --

- 30% of total volume of B2B invoices paid late; 5% written off as uncollectable

Maintaining sufficient cash flow is considered the biggest challenge that

businesses in Asia-Pacific have had to face this year. According to the

Atradius Payment Practices Barometer survey, respondents'B2B customers,

particularly foreign customers, took almost twice the extended payment term to

pay for their credit purchases.

     (Photo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20131127/654907-a )

     (Photo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20131127/654907-b )

The November 2013 Atradius Payment Practices Barometer, a report based on

feedback from 1,670 B2B suppliers of products and services in the Asia-Pacific

region (Australia, China, Hong Kong, India, Indonesia, Japan, Singapore and

Taiwan) highlights that 33.6% of the respondents in the region considered

maintaining sufficient cash flow levels to be the biggest challenge they have

had to face this year. This was most notable in Singapore were 36.8% of the

respondents shared this opinion.

As in other regions across the world, payment defaults have been more of an

issue in 2013. In the Asia-Pacific region, approximately 30% of the total value

of B2B invoices was unpaid at the due date (In Singapore about 35% was

overdue). This was a bigger problem with foreign invoices than domestic

invoices. More than 5% was uncollectable. (In India about 7% was

uncollectable). As a result of the late and unpaid invoices, there is a 26 day

difference in the average Days Sales Outstanding (56 days) and the average

credit period extended to B2B customers (30 days) recorded in the Asia-Pacific

region. India recorded the highest DSO (80 days) of the countries surveyed in

Asia-Pacific.

In the 2013 survey, 'liquidity constraints' was considered the primary reason

for payment delays from domestic B2B customers by 50.1% of the respondents.

This compared to 53.5% in 2012. Respondents in Indonesia (63.5%) experienced

the most problems with late payment from domestic customers. Complexity of the

payment procedure is the most cited reason for payment delays by foreign B2B

customers (47.8% of respondents). Chinese respondents were the most impacted in

this respect (61.2%).

Eric den Boogert, Director of Atradius Asia stated, "Despite being somewhat

insulated from the economic difficulties of Western Europe, Asia-Pacific

businesses aren't completely immune. Payment default, particularly from foreign

buyers has presented as much of an issue in the region as it has in other

regions across the globe. With China slowing its growth, structural reforms

necessary in Indonesia, and political issues creating greater uncertainty in

India, payment behaviour has weakened."

The complete report highlighting the findings of the 2013 edition of the

Atradius Payment Practices Barometer for Asia-Pacific can be found in the

Publications section of the Atradius.com website.

About Atradius

The Atradius Group provides trade credit insurance, surety and collections

services worldwide. With a presence through 160 offices in 45 countries,

Atradius has access to credit information on 100 million companies worldwide.

Its products help protect companies throughout the world from payment risks

associated with selling products and services on credit.

http://www.atradius.com

SOURCE: Atradius N.V.

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