◎シンガポールのスマートフォン所有者95%はMMSを利用 Acisionの調査
◎シンガポールのスマートフォン所有者95%はMMSを利用 Acisionの調査
AsiaNet 53642
共同JBN0804 (2013.7.8)
【シンガポール2013年7月8日PRN=共同JBN】
*膨大な消費者需要は、キャリアが統合されたリッチメッセージ通信サービスを提供する下地を作る。それは、あらゆるネットワークのあらゆる人に、いつでも通信できる単独のプラットフォームである。
*調査対象となったシンガポールの消費者の91%は、リッチな機能と低コストが誘引となって、日常的にマルチメッセージ通信サービス(MMS)を利用する。
*シンガポールのスマートフォン・ユーザーの97%がショートメッセージサービス(SMS)をメッセージサービスとして利用し、それに依存している。
*67%がインスタントメッセンジャー/オーバーザトップ(IM/OTT)サービスに日常的に依存していると回答、69%はSMSが依然として必要と回答。
*85%は、例えば「joyn(商標)」などのオペレーター・リッチメッセージ通信サービスが適正価格でパッケージ化されていればとの条件付きで関心を示した。
グローバルなモバイルメッセージのリーダーであるAcisionが8日明らかにした新調査によると、スマートフォンを利用しているシンガポールのユーザーの大多数(95%)は現在、SMS、MMS、IM/OTTアプリケーションを含むMMSを利用しており、このユーザーのうちの大半(91%)が少なくとも1日1回MMSを利用すると回答した。
このように大勢の人々が新しいIM/OTTメッセージ通信サービスを導入する傾向は、消費者がメッセージに関するすべての要望を満たすために、よりリッチなメッセージ・ソリューションを渇望していることを明確に示しているだけでなく、現在のメッセージ・マーケットが断片化していることをあらためて実証している。
しかし、キャリアが世界中で展開しているGSMAのRich Communication Service(RCS)、ブランド名「joyn(商標)」に関する情報を提供されると、調査対象の大半(85%)は適正価格でパッケージ化されればとの条件ながら、単一の統合されたメッセージ通信サービスに強い関心を示した。GSMのjoyn(商標)イニシアチブに対する今回の好反応は、キャリアが直ちに、単一プラットフォーム上でSMS、MMS、IM、ソーシャルメッセージ、グループチャット、メディアファイル、ビデオシェアリングを統合したユビキタスで、よりリッチなメッセージ体験を提供できる大きなチャンスであることを示している。
Acision Asia Pacificの上級副社長でゼネラルマネジャーのマイケル・フラウシング氏は今回の調査結果について「スマートフォン・ユーザーのこうしたメッセージ習慣と『joyn』への関心が結びつけば、この地域のオペレーターにとって大きなチャンスになることは確かである。すべてのメッセージ・コミュニティー、デバイス、ネットワークで世界中で動作するシームレスなリッチメッセージ体験の展開を促進するチャンスは、顧客にとって願ってもないものである。現在、これを提供するメッセージ通信サービスは一つもない。オペレーター主導のリッチメッセージ通信サービスとそのネットワークから抽出したユーザーデータおよび情報の分析とを結びつければ、オペレーターはサービス収益化の向上と売り上げ増大を推進するために、自社のメッセージ・プラットフォームによって裏打ちされた追加価値を加入者に提供することができる」とコメントした。
調査の主要結果は以下の通り。
*シンガポール人は以下の理由(上位3つ)でSMSを使ったOTTメッセージ通信サービスを利用している。
・一人以上あるいは一つ以上のグループにメッセージを送信できる能力(リッチ・メッセージ機能):54%
・コスト(これらのサービスが無料と考えている):54%
・ファイル、写真、ビデオを共有できる能力(リッチメッセージ機能):51%
*シンガポール人は以下の理由(上位3つ)でOTTメッセージサービスではなくSMSを利用する。
・重要なメッセージの送達:48%
・信頼性:46%
・ビジネス/仕事関連メッセージの送達:41%
*信頼性(40%)と送達範囲(32%)は、調査対象となったシンガポール人が特定の時間にOTTメッセージ通信サービスを利用しない2つの主な理由である。
*ファイル、写真、ビデオを共有できないこと(43%)とコスト(40%)は、調査対象となったシンガポール人が特定の時間にSMSを利用しない2つの主な理由である。
こうした要因は、他のサービスに勝って一つのメッセージ通信サービスを利用する主な理由を示すとともに、消費者はサービス品質、リッチメッセージ機能、コスト全体の要求を組み合わせて選択していることをはっきりと示しており、これはマルチメッセージ通信サービスによってだけ満たすことができるものである。
フラウシング氏はさらに「Acisionの年次調査第2エディションによって、OTTメッセージ通信サービス利用は特にシンガポール市場で、現在SMS利用水準に達しているにもかかわらず、極めて重要なメッセージの送達の確実性について消費者はSMSを依然として信頼できるサービスと評価していることが確認された。さまざまなデバイスを通じるマルチ・コンシューマー・メッセージ・プラットフォームに関するこの理解は、世界的な現象であり、当社調査だけでなく、その他の分析・業界データ情報でも把握されている。テクノロジーに精通した現代の消費者は『プラスアルファ』を求めており、それはマルチ通信サービスを兼用しなければ達成することができない。この新しいトレンドがマーケットに急速に浮上しており、テクノロジーは現時点ですでに、オペレーターが単一の統合メッセージ・プラットフォームをすぐに立ち上げることができる状態になっている。それは、ユーザーのためのシームレスなメッセージ体験を提供し、ユーザーがこのメッセージ大変革をコントロールができるサービスである」と指摘した。
Acisionのチーフエグゼクティブであるヨルゲン・ニルソン氏は「オペレーターがリッチメッセージないしはRCSサービスを立ち上げる行動を今起こせば、新しいサービスの追加によって、すべての消費者要因を組み合わせ、ユーザー満足度、ユーザーの定着、収益創出の増大を向上させるサービス体験を切り開くことができる。Acisionは、リッチなIPメッセージ通信サービスの提供を加速し、オペレーターがすべてのユーザーに優れたシームレスな体験を提供することを実現するために、業界をリードする役割を果たすつもりである」と語った。
ニルソン氏はさらに「Acisionの統合メッセージ・プラットフォームは現在の能力と将来のテクノロジーとを結びつけることによって、展開が迅速かつ容易で、あらゆるプラットフォームでの相互運用が可能となり、さらにキャリアが『だれでも、どこでも、あらゆるデバイス』に通信可能になるとの約束の下に配信できることを実現する完全にガラス張りの通信サービスを提供する」と語った。
Informa Telecoms and Mediaの調査員は、世界のモバイルメッセージ売り上げが2016年には1959億ドルに増大し、これらの新規サービスのメッセージ・トラフィックは向こう3年間で倍増すると予測している。Acisionは、オペレーターが変化するメッセージ・マーケットに適合し、従来のやり方を一変させる新規サービスを開始することを支援する製品およびサービスの実体があるポートフォリオを提供する。
▽Acisionについて
Acisionはモバイルメッセージの世界リーダーであり、モバイル通信体験を豊かにし、世界のキャリアおよび企業に新たな機会を生み出す、今日的でシームレスなメッセージ通信サービスを提供することで世界を接続している。詳細はAcisionのウェブサイトhttp://www.acision.comを参照。
▽Acision Researchについて
Vanson Bourneが2013年4月に実施した調査は、シンガポールのモバイルメッセージ状況に関するAcisionの2回目の総合的調査報告である。調査はシンガポールのスマートフォン・ユーザー500人とのインタビューに基づいている。
▽Vanson Bourneについて
Vanson Bourneは専門調査を実施するコンサルタント企業であり、テクノロジー関連のユーザー調査を行う。同社は世界中の市場で、あらゆる種類の業界、小規模から大規模までの組織でさまざまな職務に就く上級政策決定者をインタビューする。Vanson Bourneは専門的な助言を必要とする新興企業から有名企業まで幅広い顧客を擁し、確実かつ信用できる調査に基づく分析を提供する。
ソース:Acision
PR53642
Acision's Annual Research Reveals That Over 95% of Singaporean Smartphone Owners use Multiple Messaging Services Today; A Clear Sign Messaging Traffic is on the Rise
SINGAPORE, July 8 /PRN=KYODO JBN/--
- Huge consumer demand paves way for carriers to offer consolidated richer
messaging services - a single platform to reach anyone, anytime, across any
network
- 91% of Singaporean consumers surveyed use multiple messaging services every
day, triggered by rich features and lower cost.
- 97% of Singaporean Smartphone users still use and rely on SMS as a messaging
service.
- 67% state a dependency on IM / OTT services today, as well as 69% saying they
still need SMS
- 85% are interested in an operator rich messaging service such as 'joyn(TM)', if
packaged at the right price.
New research from Acision, a leader in global mobile messaging, today reveals
that of those surveyed almost all smartphone users (95%) in Singapore today
utilise multiple messaging services, including SMS, MMS and IM/Over-the-top
(OTT) applications, with most of those users (91%) stating they use multiple
messaging services at least once each day.
This huge adoption of new IM and OTT messaging services is a clear indication
that consumers not only crave richer messaging solutions to fulfil all their
messaging needs, but also demonstrates again the fragmentation in the messaging
market today.
However, when presented with information about the GSMA's Rich Communication
Service (RCS), branded 'joyn(TM)'that is being rolled out by carriers globally, an
overwhelming majority of those surveyed (85%), stated a strong interest in a
single, unified messaging service, if packaged at the right price. This
positive response to GSMA's joyn(TM)' initiative represents a big opportunity for
carriers to quickly deliver a ubiquitous, richer messaging experience that
combines SMS, MMS, IM, social messaging, group chat, media file and video
sharing, on a single platform.
Commenting on the research findings, Michael Frausing, Senior Vice President
and General Manager of Acision Asia Pacific, stated: "The messaging habits of
these Smartphone users combined with their interest in 'joyn', highlights a
distinct opportunity for operators throughout the region. The chance to
fast-track the deployment of a seamless rich messaging experience that works
globally across all messaging communities, devices and networks is truly
compelling for their customers. Today there is no single messaging service
which does this. Combine this rich operator led messaging service with the
analytics of user data and intelligence drawn from their networks, and
operators can provide additional value to their subscribers underpinned by
their own messaging platform to drive greater service monetisation and
incremental revenue."
Other key findings from the research demonstrate that of those surveyed:
- Singaporeans use OTT messaging services over SMS include because (top three
reasons):
- The ability send a message to more than one person or a group (a rich
messaging feature) - 54%
- Cost (perception these services are free) - 54%
- The ability to share files, images and videos (a rich messaging feature)
- 51%
- Singaporeans would use SMS instead of an OTT messaging service because (top
three reasons):
- Delivery of important messages - 48%
- Reliability - 46%
- Delivery of business / work related messages - 41%
- Reliability (40%) and reach (32%) are the two main reasons which put
Singaporeans' surveyed off using OTT messaging services at certain times.
- Not being able to share files images and video (43%) and cost (40%), are the
two main reasons that put Singaporeans' surveyed off using SMS at certain
times.
These factors illustrate the main reasons for using one messaging service over
another and highlights that consumers have a combination of requirements across
service quality, rich messaging features and cost; which can only be met
through multiple service messaging.
Mike continued: "Acision's second edition of its annual research confirms that
while OTT messaging service usage is today meeting usage levels of SMS,
particularly in the Singaporean market, SMS is still regarded as a reliable
service by consumers when it comes to making sure critical messages are
securely delivered. This uptake in multiple consumer messaging platforms
through various devices is a global phenomenon, which is not only captured in
our research but across other analyst and industry data sources. Tech-savvy
consumers now want something 'extra'- which can only be achieved by using
multiple services concurrently. With these new trends rapidly emerging in the
market, the technology is ready now for operators to launch a single
consolidated messaging platform today. A service that delivers a seamless
messaging experience for users and that allows them to take back control of
this messaging revolution."
Jorgen Nilsson, Chief Executive at Acision stated, "If operators act now by
launching their own rich messaging or RCS services, they can carve out a
service experience which combines all consumer elements and improves user
satisfaction, stickiness and incremental revenue generation through new service
add-ons. Acision is poised to play a leading industry role in accelerating the
delivery of rich, IP messaging services, and ensuring operators can provide a
superior seamless experience for all."
"Acision's consolidated messaging platform, combines current capabilities with
future technology, to provide a fully transparent communications service which
is quick and easy to deploy, interoperates across all platforms and enables
carriers to deliver on the promise of reaching "anyone, anywhere, on any
device," concluded Nilsson.
Researchers at Informa Telecoms and Media forecast that global mobile messaging
revenues could grow to $195.9 billion by 2016, with messaging traffic from
these new services likely to double over the next three years. Acision offers a
solid portfolio of products and services to help operators adapt to the
shifting messaging market and launch new game-changing services.
About Acision
As the global leader in mobile messaging, Acision connects the world by
powering relevant, seamless messaging services, which enrich the mobile
communications experience and create new opportunities for carriers and
enterprises across the world. For more information, visit Acision at
Acision Research
Conducted by Vanson Bourne in April 2013, the research is Acision's second
comprehensive study on the Singapore mobile messaging landscape. It is based on
interviews with 500 Smartphone users in Singapore.
About Vanson Bourne
Vanson Bourne, a specialist research-led consultancy, carries out user research
within a technology context. The company interviews senior decision makers from
a variety of functions, across a whole range of industries, in organisations
from the smallest to the largest, in markets around the globe. Vanson Bourne's
clients range from start-ups to well-known companies that need expert guidance,
delivering robust and credible research-based analysis.
Source: Acision
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