◎ハイセンスが6社中のトップ 北京の公開スマートTVテスト

Huxiu.com

◎ハイセンスが6社中のトップ 北京の公開スマートTVテスト

AsiaNet 53536

共同 JBN 0771 (2013.6.27)

【北京2013年6月27日 PRN=共同JBN】中国で販売されているスマートテレビの公開性能テストが6月25日に北京で開かれ、著名IT専門家13人がベストセラー6ブランドの新製品を審査した。ブランドはハイセンス(Hisense)、スカイワース(Skyworth)、TCL、サムスン、ソニー、シャープ。北京の報道機関20社が取材し、北京オリエンタル公証役場が立ち会った。イベントのスポンサーはHuxiu.comだった。

審査結果は定量的と定性的の2つに分けられた。全体として23項目がチェックされた。起動時間、ファンクションスイッチの使い勝手、マルチ画面双方向性、アプリケーションの数、ライブビューイング、VODポッドキャスティング、マルチタスキング、UIデザイン、オフラインゲーム、リモコンの利用などである。テストされたテレビはすべて無作為の選択を保証するため、Huxiu.com(http://www.huxiu.com)が衆人環視状態で北京のSuning Applianceで購入した。

審査の結果、ハイセンスの55K600X3D VIDAATVが一位に選ばれ、ソニーのKDL-55W900A、TCLのL55E5500A-3D、それにサムスンのUA55F6400AJが続いた。5位と6位はスカイワースの55E760AとシャープのLCD-52LX845Aだった。

ハイセンスはフィールドテストで連続的なマルチタスキング能力を示した数少ないブランドの一つだった。一方、審査員はパワーオフ状態から10秒以内でリブートできるサムスンの性能に感心した。サムスン製品のディテールへの注力ぶりがうかがわれたからだ。ソニーはそのすばらしいテクニカルデザインが評価されたが、複数の審査員が「リモートコントロールに焦点を当てているのか、テレビに当てているのかが分からない」と指摘。ソニーの優れたハードウエアとそのリモートコントロールとの間のギャップが浮上した。TCLとスカイワースの製品はその極限のデザインが考慮された。TCLのリモートコントロールは簡素すぎるとされ、スカイワースはUSBインターフェースの位置が分かりにくいと指摘された。

China Market Monitorのデータによると、2013年1月から5月まで中国国内で販売されたテレビのうちスマートテレビは50%を超えた。調査対象者の70%は次にテレビを買うときはスマートテレビにする、と答えている。2015年までに中国のテレビ販売の90%がスマートテレビになると予測されている。Huxiu.comは現在のような大きなターニングポイントにおいて、たった一度のイベントでどのテレビが一番か最終的な判断を下すのは性急すぎる、と考えている。しかい今回のテストでは最大の価値を持つテレビがどれであるかについてのよい判断材料が得られたのではないか、としている。

 (Photo: http://www.prnasia.com/sa/2013/06/26/20130626134329190551.html

 (Photo: http://www.prnasia.com/sa/2013/06/26/20130626134556198873.html

 (Photo: http://www.prnasia.com/sa/2013/06/26/20130626152000225893.html

10部門でのスコアでのランキング。満点は60点

順位  ブランド  機種        合計点   

1        ハイセンス     LED55K600X3D       55.3

2        ソニー         KDL-55HX950        31.5

3        TCL           L55E5500A-3D        31.2

4        サムスン       UA55F6400AJ        30.6

5        スカイワース   55E760A             21.8

6        シャープ       LCD-52LX845A       20.7

▽10部門でのスマートテレビの性能比較    

1起動時間

顧客は本当にスイッチを入れたとたんにテレビが映ることを望んでいる。最適化されていないスマートテレビは映るまでとても時間がかかり、ユーザーにネガティブなインパクトを与える。そういうわけでスイッチオンしてからテレビがフル稼働するまでの時間は新しい「インテリジェント」なテレビの性能を測る最初のステップとなる。

2 ファンクションスイッチの使い勝手

スマートテレビはさまざまな機能を統合している。しかしユーザーにとってそれらの機能の間でスイッチを入れたり切り替えたりする面倒くささが問題になる。基本的な機能だけをまとめて簡単にスイッチを切り替えることができるかどうかは本当にスマートなテレビの基礎的機能の一つである。

3スマートアプリの数

工場出荷時に同梱されているアプリの数が多ければ顧客の満足度は高い。

4 ライブテレビ体験

スピード、鮮明度、個人設定されたデザインは最優先の重要さがある。

5 オンラインVODインテリジェンス

VOD のスピード、個人設定されたメモリー機能、インテリジェントなリコメンドプログラムへの対応能力はVODユーザーにとって主要な性能である。

6マルチタスキング能力

マルチコマンドを素早く、正確に、遅滞なく処理できるかどうかはインテリジェンスの指標の一つである。

7 UIデザイン

ヒューマン・マシン・インターアクション、シンプルなオペレーションロジック、よく設計されたインターフェースはすべて消費者体験のカギである。

8メディアデコーディング能力

スマートテレビがUSBドライブに保存されているビデオ、HD映画、写真およびMTVをさまざまなフォーマットでデコードして再生する機能を備えているかどうかは極めて重要である。

9リモートのヒューマン・マシン・インターアクション

消費者はシンプルでロジカルなレイアウトのリモートコントロラーを望んでいることは疑いない。手に持ちやすいこと、反応がよいこと、好ましいヒューマン・マシン・インターアクションが実現されていることを望んでいる。

10 スクリーンの接続

タブレットやハンドセットなどモバイルデバイスの画面にスマートテレビが接続できるかどうかは、インテリジェンスがどれだけ進んでいるかを評価する新しい基準となる。

ソース:Huxiu.com

Hisense VIDAA Takes First Place in Publicly Staged Test of Six New Smart TVs in Beijing

PR53536

BEIJING, June 27, 2013 /PRN=KYODO JBN/ --

    Thirteen well-known IT professionals judged the performance of smart TVs

through a publicly staged test of new models from China's six best-selling

brands: Hisense, Skyworth, TCL, Samsung, Sony and Sharp on June 25. The testing

process was monitored by 20 news outlets in Beijing and the Beijing Oriental

Public Notary Office. The event was sponsored by Huxiu.com.

    The results were divided into two sections, quantitative and qualitative.

In all, 23 aspects were judged, including start-up speed, function switch

convenience, multi-screen interactivity, number of applications, live viewing,

VOD podcasting, multi-tasking, UI design, offline playing, use of the remote

control, etc. All TVs were purchased by Huxiu.com( http://www.huxiu.com ) under

public supervision from Suning Appliance in Beijing to assure random selection.

    Hisense 55K600X3D VIDAATV took first place, followed by Sony KDL-55W900A,

TCL L55E5500A-3D and Samsung UA55F6400AJ. Fifth and sixth places went to

Skyworth 55E760A and Sharp LCD-52LX845A.

    Hisense was one of the few companies that demonstrated their uninterrupted

multi-tasking capabilities in the field test, while judges were impressed by

Samsung's reboot in less than ten seconds after a power-off, thanks to

Samsung's focus on product details. Sony was acclaimed for its excellent

technical design, but judges noted, "We do not know whether the focus is on the

remote control or on the TV," revealing a gap between Sony's superior hardware

and its remote control. Both TCL and Skyworth's products were considered

extreme in their designs - TCL's remote control was too simple, while it proved

too difficult to find Skyworth's USB interface.

    Data from China Market Monitor indicated that in the first five months of

2013, more than 50 percent of TVs sold in China were smart ones; 70 percent of

surveyed consumers said their next purchase will be a smart TV. It is expected

that by 2015, sales of smart TVs will account for more than 90 percent of

China's total. Huxiu.com believes that at this major turning point, a single

event is unlikely to provide the final word on which TV is best. However, this

test gives a good indication of which sets are likely to provide maximum value.

    (Photo: http://www.prnasia.com/sa/2013/06/26/20130626134329190551.html )

    (Photo: http://www.prnasia.com/sa/2013/06/26/20130626134556198873.html )

    (Photo: http://www.prnasia.com/sa/2013/06/26/20130626152000225893.html )

    Scores for 10 Unique Tests, Total Score: 60

Ranking  Brand       Model         Total Score

1        Hisense    LED55K600X3D       55.3

2        Sony       KDL-55HX950        31.5

3        TCL        L55E5500A-3D       31.2

4        Samsung    UA55F6400AJ        30.6

5        Skyworth   55E760A            21.8

6        Sharp      LCD-52LX845A       20.7

    10 Criteria for a Smart TV Experience

1 Start-up time    

Customers really want their TV to start working as soon as possible after they

turn it on. Non-optimized smart TVs boot up far too slowly, negatively

impacting user experience. Hence, the time from clicking the "on" button to

full operation is the first step in measuring the "intelligence" of the new

TVs.

2 Function switch convenience

Smart TVs integrate many functions, but users are discouraged by the complexity

of switching between them. The ability to switch between basic functions with

ease is an essential component of a truly smart TV.

3 Number of smart apps

The more "factory installed" apps, the better the user's experience.

4 Live TV experience

Speed, clarity and personalized design are of prime importance.

5 Online VOD intelligence

VOD speed, personalized memory function and the ability to intelligently

recommend programs to users are the main features of the VOD experience.

6 Multitasking ability

Whether the TV can process multiple commands fast and accurately without delay

is a criterion for intelligence.

7 Design of UI

Human-machine interaction, simple operation logic and a well-designed interface

are all key to the consumer experience.

8 Media decoding ability

It is extremely important for a smart TV to have the ability to decode and play

videos, HD movies, photos stored in USB drives and MTVs in various formats.

9 Human-machine interaction of the remote

Consumers clearly prefer remote controls that have a simple and logical layout,

are comfortable to hold, are responsive and have good human-machine

interaction.

10 Screen connectivity

The connectivity of the screen to mobile devices such as tablets and handsets

is a new metric for the degree of intelligence.

    SOURCE: Huxiu.com

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