◎Artpriceが2012年版年次報告を発表 西と東の対話
◎Artpriceが2012年版年次報告を発表 西と東の対話
AsiaNet 52332
共同JBN 0247 (2013.3.7)
【パリ2013年3月7日PRN=共同JBN】
▽ 編集について
2012年版のグローバル美術品市場調査を実施するに際して、Artpriceは大アジア圏、中国の大手美術品情報サービスの大手Artronと提携し、できる限り最良の美術品オークション市場の概観を得られるように務めた。
何年も前から、Artpriceはアジア圏、特に中国の美術品市場のデータ収集に、できる限りの関心を払ってきた。しかし、Artpriceの創業者で最高経営責任者(CEO)であるティエリ・エールマンによると、Artpriceには重要な要素が欠けていた。文化的、社会学的分析であり、それは主役とも言うべきArt Market Monitor of Artron(AMMA)だけが提供できるものだった。美術品市場が2極化し、東と西との対話が進んだことで、これまではできなかった市場の異文化分析が可能になった。
つまり、われわれは中国と西欧で別々のスピードと異なった土地柄でそれぞれの基準に従って成長してきた2極化市場を分析している。Artpriceが年次報告で発表した2011年の数字と比較すると、2012年はArtpriceとArtronとが共同発表した業績は6.1%の成長を示した。
実際、美術品市場ではグローバリゼーション効果によるインターネットの普及や遊牧民的なコレクターの性格で非物質化が進んでいることは言うまでもない。もちろん東と西との間には橋が架けられ、美術品の創造、供給、需要が時にはある場所でオーバーラップしていることは明白だ。しかし、アートがすべて同質になったということはできない。反対に美術品市場はありとあらゆる選択肢を反映しながら文化的差異を亢進(こうしん)させている。中国人のコレクターは、自分たちの文化的パラメーターから遠く離れた対局にある西欧絵画を購入する気にはならない。彼らは古代の書や、新しいものでは現代の「実験的」インクアートなど、伝統的スタイルを好む。同様に西欧のコレクターも主に自分と同じ言葉を話すアーティストの作品を、西欧美術史に同化した何人かのアジア人アーティストを含めて、購入する。
そこでグローバル化した美術品市場は塩をひとつまみ添加する必要がある。いずれにせよ、西欧と中国の読者に、コストをかけて東と西から集めた情報をまとめたグローバルな美術品市場の分析を読みこなしてもらうのは少し時期尚早だろう。明白で透明性のある分析を全世界の読者すべてに向けて提供するため、今年の年次報告では2012年の世界全体の売り上げを取り扱う導入部と、それに続いてそれぞれ独立した2章に分けた。最初の部分は西欧の美術品市場とArtpriceのデータに集中し、2番目は中国の美術とArtronのデータを扱っている。ArtpriceとArtronとの実りある関係は双方がオーバーラップ、ないしは分離している部分を精査し、新しい地政学的展開が21世紀における美術品市場にも及んでいることを発見した。
▽ティエリ・エールマン
過去10年間、Artprice は年次美術品市場報告を6言語で発行してきた。報告は毎年6300以上のメディア組織や国際機関に配布している。世界各国4500のオークションで売買された630万件のデータに基づいた報告はマクロおよびミクロ経済分析を含み、世界のオークション市場で起きている年ごとの進化を理解する鍵となっている。市場の大きなトレンドについて論じ、年間を通じてウェブサイトArtMarketInsight上で、Artprice通信社やArt Market Monitor of Artron Econometrics Departmentと協力して分析している。年間を通じた世界のオークション結果に基づいた客観的な評価を補完するため、ArtpriceおよびArt Market Monitor of Artronはオークション収入トップ500アーティストや年間多額オークショントップ100などの数多くのオリジナルランキングも公表している。
英文の完全ドキュメントはPDF フォーマットで以下のサイトからダウンロードできる(無料)。
http://imgpublic.artprice.com/pdf/the_art_market2012_online_en.pdf
中国語の完全ドキュメントはPDFフォーマットで以下のサイトからダウンロードできる(無料)
http://imgpublic.artprice.com/pdf/the_art_market2012_online_zh.pdf
▽GROUPE Artronの子会社AMMAについて
AMMA(Art Market Monitor of Artron)はGROUPE Artronの子会社。AMMAは中国アート市場の総合的なモニターと詳細分析に注力するリサーチセンターである。リサーチとアドバイザリー・サービスはArtronのデータベースに基づいている。これは中国アート市場に関する最大で最も信頼性があるデータベースで、250万以上の芸術作品リストと中国全土のオークション結果が集められている。データベースに納められた作品はそれぞれ高解像度写真が付いており、China Guardianが1993年に中国でオークションを開始して以来、500以上のオークションハウスからの情報で補足されている。AMMAは統計学、計量経済学手法を用いて中国アート市場の価格傾向のほか、同時に特定の市場、カテゴリー、アーティストなどを観察している。AMMAはまた、データ分析、技術的な見積価格、値付けのアドバイスも提供している。さらにAMMAは個人、企業顧客向けセミナーを組織している。
▽Artprice.comについて
Artpriceは権威あるSBF 120指数に加わっている。SBF 120指数はCAC 40企業とフランスの最も流動性が高い80株式が含まれるフランス最大の上場企業120社で構成されている。現時点のArtprice株式の流動性は、過去440日間の取引日で算出すると1日平均383万ユーロである(総計16億7000万ユーロ)。
Artpriceは50万人以上の美術家を対象とし、2700万件以上の索引、オークション結果を含んだ美術品市場データバンクの世界的なリーダーである。Artprice Images(登録商標)は1700年から現在に至る美術作品の画像、彫版印刷物1億800万点のライブラリーである世界最大の美術品市場リソースと、Artpriceの美術史家のコメントに対する無制限のアクセスを提供している。Artpriceは4500の国際的オークションハウスからの情報で永続的にデータベースを更新しており、美術品市場の傾向に関する日々の情報を主要通信社と6300の国際的報道機関に提供している。Artpriceは207万2000人の会員(ログイン会員)に向けて、今や世界の主流になったStandardised Marketplace(登録商標)にフランス関連法(alineas 2 et 3 de l’article L 321.3 du code du commerce)の規制に基づき個人契約、またはオークションによる美術品売買用に標準化された広告を掲載している。
Artpriceは、ユーロネクスト・パリ(SDR long only)のユーロリストB SBF 120に上場されている:
ユーロクリア(Euroclear):7478、ブルームバーグ(Bloomburg):PRC、ロイター(Reuters):ARTF
http://twitter.com/artpricedotcom
Artpriceのアルケミーと世界に関する情報は以下のサイトを参照。
Artpriceの本部は有名な現代美術館the Abode of Chaos http://goo.gl/Tz6lyにある。
▽問い合わせ先
Josette Mey
tel: +33(0)478-220-000,
e-mail: ir@artprice.com
ソース:Artprice.com
Artprice : The Art Market 2012 - a Dialogue Between East and West
PR52332
PARIS, Mar. 7, 2013 /PRN=KYODO JBN/ -- -
Editorial
For this study of the global art market in 2012, Artprice has formed an
alliance with Artron, the leading information service on the art market in
China within the Greater Asia region, in order to provide the best possible
overview of the art auction market.
For years, Artprice has taken the utmost interest in collecting the data of
the Asian art market and more especially the Chinese market. However, Artprice
was missing a key element: the cultural and sociologic analysis that key actor
Art Market Monitor of Artron (AMMA) only could provide, according to Thierry
Ehrmann, the founder and CEO of Artprice. With the art market now bipolar,
entering into a dialogue between East and West has enabled us to come to an
unprecedented cross-cultural analysis of the market.
In fact, we are analysing a bipolar art market that has grown in China and
the West and at different speeds in different cultural terrains and according
to different standards. In comparison with 2011 figures, released by Artprice
in its annual report, those of 2012, co-released by Artprice and Artron, show
an increase by 6.1%.
There has of course been a globalisation effect due to the
dematerialisation of the art market through the Internet and the nomadic nature
of collectors. And of course it is clear that bridges have been built between
East and West and that the creation, supply and demand of art sometimes overlap
at certain points. But we cannot say that art has become totally homogeneous.
On the contrary, the art market exacerbates cultural differences by reflecting
the gamut of artistic choices. Chinese collectors are not inclined to buy a
Western piece of art that they find is too far removed from their cultural
parameters. Instead, they prefer traditional styles, ancient calligraphy and,
more recently, contemporary "experimental" ink art. Likewise, Western
collectors mainly buy the works of artists who speak their language, including
some Asian artists who have assimilated Western art history.
So the idea of a globalised art market should be taken with a pinch of
salt. In any case, it is a little premature for Western and Chinese readers to
be finding their bearings in an analysis of the global art market that is bent
on combining information from East and West at all costs. In order to provide a
clear and transparent analysis for our entire global readership, this year our
report is made up of an introduction that covers the results of art sales
around the world in 2012, followed by two distinct chapters. The first of these
concentrates exclusively on the art market in the West and Artprice data, while
the second focuses on art in China and Artron data. This fertile relationship
between Artprice and Artron has led us both to examine our areas of overlap and
divergence and to look at the way a new geopolitics is evolving in the art
market of the 21st century.
Thierry Ehrmann
For the past ten year, Artprice has published its exclusive annual art
market report - available in 6 languages -, which is distributed to over 6,300
media organisations and international institutions every year. Based on 6.3
million auction results from 4,500 auction houses around the world, the report
contains macro- and micro-economic analyses providing the keys to
understanding the annual evolution of the global auction market. It discusses
the major trends in the market, analysed throughout the year on the
ArtMarketInsight page of our website, by the Artprice press agency and jointly
by the Artprice and the Art Market Monitor of Artron Econometrics Department.
To complement this objective appreciation of the art market based on a year of
global auction results, Artprice and the Art Market Monitor of Artron also
offer numerous original rankings such as the Top 500 artists by auction revenue
and the Top 100 auction results of the year.
Download the complete document in English - PDF format (Free download)
http://imgpublic.artprice.com/pdf/the_art_market2012_online_en.pdf
Download the complete document in Chinese - PDF format (Free download)
http://imgpublic.artprice.com/pdf/the_art_market2012_online_zh.pdf
About AMMA, a subsidiary of GROUPE Artron
AMMA -Art Market Monitor of Artron- is a subsidiary of GROUPE Artron. AMMA
is a research center committed to comprehensive monitoring and in-depth
analysis of the Chinese Art Market. The research and advisory services are
sourced from Artron's database, recognized as the largest and most credible
database on the Chinese art market with more than 2.5 million artworks listed
and auction results from all over China. For each artwork listed the database
contains high definition images and is supplemented with information from more
than 500 auction houses ever since China Guardian commenced auction activities
in China in 1993. Using statistical and econometric methodology, AMMA observes
the price trends of the Chinese art market as well as the specific movements
regarding particular specialty markets, categories or artists. AMMA also
provides data analysis, technical valuations and pricing advice. It also
organizes seminars for individual and institutional customers
About Artprice.com:
ARTPRICE has joined the prestigious SBF 120 index. The SBF 120 index is
composed of the 120 largest French listed companies, including the CAC 40
companies and the country's 80 most liquid stocks.The current liquidity of the
Artprice share is 3.83 million euros per day calculated over 440 trading days
(amounting to a total of EUR1.670 billion).
Artprice is the global leader in databank on Artprices and indices with
more than 27 million indices and auction results covering more than 500,000
artists. Artprice Images(R) offers unlimited access to the largest Art Market
resource in the world, a library of 108 million images or engravings of
artworks from 1700 to the present day along with comments by Artprice's art
historians. Artprice permanently enriches its databanks with information from
4,500 international auction houses and auctioneers and publishes a constant
flow of art market trends for the main news agencies and 6,300 international
written media. For its 2.072 million members (member log in), Artprice posts
standardized adverts in what is today the world's leading Standardised
Marketplace(R) for buying and selling works of art by private contract or at
auctions -regulated by French law alineas 2 et 3 de l'article L 321.3 du code
du commerce.
Artprice is listed on Eurolist B SBF 120 by Euronext Paris (SRD long only):
Euroclear: 7478 - Bloomberg: PRC - Reuters: ARTF
http://twitter.com/artpricedotcom
Discover the Alchemy and the universe of Artprice
http://web.artprice.com/video, which headquarters are the famous Museum of
Contemporary Art, the Abode of Chaos http://goo.gl/Tz6ly
CONTACT: Josette Mey
Tel: +33-(0)-478-220-000
e-mail: ir@artprice.com
SOURCE: Artprice.com
本プレスリリースは発表元が入力した原稿をそのまま掲載しております。また、プレスリリースへのお問い合わせは発表元に直接お願いいたします。
このプレスリリースには、報道機関向けの情報があります。
プレス会員登録を行うと、広報担当者の連絡先や、イベント・記者会見の情報など、報道機関だけに公開する情報が閲覧できるようになります。